lammesteg og (stegometer igen )
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 15:21

så om lidt når jeg har skrællet katoflere så vil jeg sætte lammesteg over -
jeg ved godt man siger 20 min pr ½ kg men det er nu min erfaring det er for
lidt - stegen vejer lidt over 2 kg - så jeg starter med at give den 20 min
for fuld hammer det er well 230 grader også 105 minutter ved 160 grader -
men fra starten af sætter jeg det her stegometer i - som jens skrev sidst så
skal den være ca. 60 grader inde i midten - er der andet det her stegometer
kan fortælle mig ?

Mv.
BMM

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-09 15:39

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> her stegometer i - som jens skrev sidst så skal den være ca. 60
> grader inde i midten - er der andet det her stegometer kan fortælle

Det lyder som en god plan, selvom de sidste 105 minutter lyder af lidt vel
meget. Hvorfor ikke skrue ned til 130 grader, og så stadig holde fast i de
ca. 105 minutter?

Hvorom alting er: Fidusen med termometeret er, at du ikke skal hænge dig så
meget i tider. Du kigger bare på kernetemperaturen. Når stegen har nået
ønsket kernetemperatur, tager du den ud af ovnen. Og voila...

Og så et lille fif: Desto højere stegetemperatur, desto lavere
kernetemperatur i ovnen, desto længere hviletid uden for ovnen inden
servering. Altså; hvis du steger ved 200 grader, og ønsker en
slutkernetemperatur på 60 grader (altså dén temperatur, kødet skal have VED
servering), hiver du stegen ud af ovnen, når termometeret viser f.eks. 50
grader. Så dækker du stegen til med staniol, og lader den hvile inden
servering, hvorefter kernetemperaturen automatisk vil stige et stykke tid.
Når stegen så serveres efter eksempelvis 20 minutter, er kernetemperaturen
sandsynligvis nået op omkring de ønskede 60 grader. Steger du i stedet
stegen ved 120 grader, skal du vente med at tage den ud indtil termometeret
er tættere på de 60 grader, og samtidig formindske eller helt se bort fra
hviletiden.

Hvis det var mig, der skulle stege en lammesteg, ville jeg - som du selv er
inde på - give den fuld skrue i starten i ca. 15-20 minutter. Derefter ville
jeg skrue ned til 120-130 grader og stege videre indtil kernetemperaturen
viste ca. 56-57 grader, og så udskære og servere efter maks. 10 minutters
hviletid.

Lad os nu høre, hvordan det går med projektet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-08-09 17:57

> "Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

hej Jens

> slutkernetemperatur på 60 grader

det har den så nu efter 1 t og 55 min

> [...]
>de 60 grader, og samtidig formindske eller helt se bort fra hviletiden.

bume lum - nu er jeg jo helt lam i hovedet når jeg går i gang i et køkken
men det er nu lykkedes de andre gange ved 160 grader om end den blev lidt
rose i midten
men ikke sej sidst ...

> [...]
> maks. 10 minutters hviletid.
>
> Lad os nu høre, hvordan det går med projektet.

ja nu har den fået 1t57 min og jeg tager den ud og lader den hvile i 20 min
:)

Mv.
Bo

Fra : Mogens

Dato : 25-08-09 19:14

Bo Mørch Mogensen wrote:

> ja nu har den fået 1t57 min og jeg tager den ud og lader den hvile i 20 min
> :)
En del ovne holder ikke den temperatur du indstiller på. Vores gamle ovn
var ca. 20 grader koldere uanset indstilling, og når/hvis det er
tilfældet er det specielt svært at bruge andres erfaringer med
stegetider/temperaturer. Men stegetermometre giver altid perfekt
resultat HVIS vel at mærke de bruges korrekt :)

Fra : Emil

Dato : 25-08-09 20:10

Mogens <no@mail.com> wrote:

> Men stegetermometre giver altid perfekt
>resultat HVIS vel at mærke de bruges korrekt :)

Husk at korrekt brug starter med en kalibrering. D.v.s. kontrollér at
visningen i isvand (mange isterninger + lidt vand) viser 0 (nul)
grader, og i kogende vand skal det vise 100 grader ved normalt
lufttryk.

Coop solgte på et tidspunkt stegetermometre, som viste mellem 1,5 og 2
grader for meget. Jeg har målt på 5 styk af dem med laboratorieudstyr.

Mine egne trådløse viser ca. 0,4 og 0,65 grad for meget. Hertil kommer
- både for Coop´s og mine - at der kun vises hele grader, så der skal
tilføjes en usikkerhed på +- 0,5 grader.

Så aflæsningen svinger på de ovennævnte fra 0,1 grad for lidt til 2,5
grad for meget.

m.v.h. Emil

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 26-08-09 15:18

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det specielt svært at bruge andres erfaringer med
> stegetider/temperaturer. Men stegetermometre giver altid perfekt resultat

ok :)
jamen min ovn er sprit ny og har været brugt under 10 gange så jeg tror det
virker

Fra : Martin Bak

Dato : 25-08-09 21:25

> hej Jens

> det har den så nu efter 1 t og 55 min

2 timer for en steg på 2 kg? det lyder helt vildt.
Hvis der er ben i stegen skal du sørge for at termometeret ikke ligger op ad
benet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 26-08-09 15:20

> 2 timer for en steg på 2 kg? det lyder helt vildt.
> Hvis der er ben i stegen skal du sørge for at termometeret ikke ligger op
> ad benet.

Tjaa men det er det den skal have i går blev den genemstegt men ikke tør på
knap 2 timer

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 26-08-09 15:17

> "Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lad os nu høre, hvordan det går med projektet.

altså køllen gik fint og det med stegometeret gled ind som det skulle så nu
er jeg med på hvordan det virker
men så kom det besynderlige katoflerene der var skåret i skiver på under 0.3
cm var ikke gennemstegte / kogte eller hvad det nu er efter 2 timer
det begriber jeg simpelthen ikke - nå men de fik 25 minutter mere for fuld
skræl også var de klar

Mv.
BMM

Fra : Edward Jensen

Dato : 27-08-09 01:23

Hvorfor kalder du instrumentet for et "stegometer"?

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-08-09 01:30

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvorfor kalder du instrumentet for et "stegometer"?
ja det heder det well jeg aner ikke hvordan det staves - men de fleste har
fantasi nok til at vide hvad jeg mener

Fra : Edward Jensen

Dato : 27-08-09 12:57

> ja det heder det well jeg aner ikke hvordan det staves - men de fleste har
> fantasi nok til at vide hvad jeg mener

Ja bevares, men jeg undrer mig blot, fordi du d. 12.08 af Jens Bruun fik at
vide, hvad det rigtigt hedder, så det kunne jo godt være, at du bevist
kalder et stegetermometer for et stegometer, også i tale.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-09 13:06

> Ja bevares, men jeg undrer mig blot, fordi du d. 12.08 af Jens Bruun
> fik at vide, hvad det rigtigt hedder, så det kunne jo godt være, at
> du bevist kalder et stegetermometer for et stegometer, også i tale.

Bo er - udover at være dyslektiker - overordentlig doven. Ingen grund til at
forsøge at stave tingene korrekt, når læserne ved, hvad der tales om. Ikke,
Bo?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-08-09 21:01

> [...]
> at forsøge at stave tingene korrekt, når læserne ved, hvad der tales om.

Øh jow
men ud over det så har jeg et eller andet som de fleste sikkert vil opleve
ved forklaring om kvante fysisk på professor plan
at jeg kan få den bedste forklaring jeg kan se det stavet - men jeg kan ikke
huske det 1 sekund efter - jeg kan læse det og det danner mening
men det er ligesom det - det forunderlige er at jeg læser ret godt - men jeg
ser ikke bogstaverne når jeg læser det gør jeg selvf
men der er tale om en logisk genkendelse der ikke hænger sig i
sammenhænget - jeg ved ikke om det danner mening

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-09 21:39

> [...]
> men der er tale om en logisk genkendelse der ikke hænger sig i
> sammenhænget - jeg ved ikke om det danner mening

Hehe. Du er LUDDOVEN, Bo. Længere er den ikke. Ikke et ondt ord om dét
(dovenskab en positiv egenskab i min bog), men nogle af os andre bruger lidt
energi på at sikre, at i hvert fald de ord, vi har spurgt om hjælp til,
efterfølgende er stavet korrekt. Du har så andre prioriteter i livet, og
fred med det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 27-08-09 21:45

Bo Mørch Mogensen wrote:
> [...]
> men der er tale om en logisk genkendelse der ikke hænger sig i
> sammenhænget - jeg ved ikke om det danner mening

Efter denne sortsnakssvada må jeg erklære mig enig ovennævnte
skarpsindige iagttagelser ;)

Fra : Edward Jensen

Dato : 27-08-09 22:47

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> [...]
> men der er tale om en logisk genkendelse der ikke hænger sig i
> sammenhænget - jeg ved ikke om det danner mening

Så når du tænker på førnævnte "instrument", så er ordet i dit hoved i
virkeligheden "stegometer" og ikke "stegetermometer"?
Det er ellers meget logisk: et termometer til stegning = et stegetermometer.
Jeg tror også mest på Jens Bruuns forklaring: en blanding af dovenskab og en
måde at iscenesætte sig selv på.

Fra : Emil

Dato : 27-08-09 02:52

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> wrote:

>Hvorfor kalder du instrumentet for et "stegometer"?

Egentligt et godt og interessant spørgsmål, som måske burde stilles i
sproggruppen. Det findes mange sammensætninger af ord med slutningen
O-meter.

Vi kender vel alle et SparOmeter, og mange bruger et FedtOmeter
<http://www.danskeslagterier.dk/smcms/DetailOgFood/Detail/Publikationer/Fedt-O-Meter/Index.htm?ID=7558>

Prøv at søge på Ometer, og du vil blive forbavset over, i hvor mange
sammenhænge det forekommer
<http://www.google.dk/search?hl=da&q=ometer&start=10&sa=N>

Det strækker sig fra tidsmålere, CronOmetre, over seksuelle
afvigelser, til politiske holdningsmålinger. Altså et universelt
udtryk for målinger.

Jeg selv blev noget overrasket over udbredelsen af endelsen.

m.v.h. Emil