Kobe kød (Wagyu)
Fra : Claus Nielsen

Dato : 24-08-09 08:27

Hej,

Jeg har forgæves prøvet at få fat i noget kobe kød, men kan ikke lige
finde det nogen steder.

Er der nogle der ved hvor man kan få fat i noget?

Jeg ved godt man kan få det på hereford mm., men det er til en middag
hjemme, så det skal være et sted hvor man kan købe det utilberedt og
det skal helst være fersk.

Mvh.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-09 15:46

"Claus Nielsen" <klauzen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der ved hvor man kan få fat i noget?

SuperBest på Jægersborg Allé (den østligste af dem) hjemtager på bestilling.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bagmanden

Dato : 24-08-09 17:01

"Claus Nielsen" <klauzen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har forgæves prøvet at få fat i noget kobe kød,
> men kan ikke lige finde det nogen steder.

I kan selv google kobe kødet, men for dem af jer der ikke kender
det, så lige et par betragtninger over noget kø´ jeg har spist
adskillige gange i Japan.

Kødet er meget fedt, der er rigtig mange fedt"klumper/perler"
fordelt inde i og rundt om kødet. Ingen tvivl om det er mørt og
har sin helt egen charme, og det er ikke kød man serverer i store
portioner... ikke alene pga. prisen, men lige så meget at man får
hurtig nok af det.

Kartoffel, tang og svampe (grøntsager generelt) er typiske
følgesvende til kødet.

Prisen i DK er (hvis jeg husker ret) kr. 3000 + kiloet for det
japanske kød, der fås billigere fra Australien og USA (bl.a.)

Jeg mener at have hørt at et par farmere i Jylland er i gang med
at opdrætte WAGYU kalve.

--
Bagmanden

Fra : michpeo

Dato : 25-08-09 09:03

On Aug 24, 4:27 pm, Claus Nielsen <klau...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt man kan få det på hereford mm., men det er til en middag
> hjemme, så det skal være et sted hvor man kan købe det utilberedt og

Jeg har et par gange købt WAGYU hos:
Slagter Friis
Falkoner Allé 27
2000 Frederiksberg

Og noget American Corn Beef, som næsten er i samme klasse hos
Kød og Co
Værnedamsvej 14 st
1619 København V

Jeg giver Bagmanden ret i, at det er kød som man ikke spiser i store
tykke steaks - Det er simplethen for fedt.
Jeg har brugt det med success i asiatiske supper, og i salater.

mvh.
Peo

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-09 16:09

"michpeo" <michpeo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg giver Bagmanden ret i, at det er kød som man ikke spiser i store
> tykke steaks - Det er simplethen for fedt.

Vrøvl. Jeg har flere gange nappet - og gør det meget gerne igen -
Wagyu-ribeyes på 300 gram. Nogle udskæringer er fedtmarmoreret - ja - men
det smager himmelsk. Og man kan jo skære det værste fedt fra.

Jeg lavede en Wagyu-steg til min fødselsdag sidste år. Den var ikke
marmoreret, men havde fedtet siddende på en sådan måde, at gæsterne selv
kunne skære det fra uden problemer. Fedtet er jo meget vigtig for smagen,
for ikke at sige helt essentielt.

> Jeg har brugt det med success i asiatiske supper, og i salater.

Det synes jeg, er lidt spild af godt kød, men sådan er vi jo så forskellige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-09-09 09:06

On 25 Aug., 17:09, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> for ikke at sige helt essentielt.

> Det synes jeg, er lidt spild af godt kød, men sådan er vi jo så forskellige.

Prøver US cornbeef fra kød og co på værnedamsvej, det skulle ifølge
slagteren være mindst lige så godt som kobe køb. Så skal der bare
laves en rigtig god hjemmelaver beanaise og hjemmelavede fritter...
Jeg glæder mig..

/Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-09 16:23

> Prøver US cornbeef fra kød og co på værnedamsvej, det skulle ifølge
> slagteren være mindst lige så godt som kobe køb.

Meld lige tilbage.

> Så skal der bare
> laves en rigtig god hjemmelaver beanaise og hjemmelavede fritter...

Hehe. Den var jeg på i weekenden. Fedt og godt.

> Jeg glæder mig..

Det kan jeg godt forstå. Mums.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-10-09 16:11

On 8 Sep., 17:23, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Meld lige tilbage.

> Hehe. Den var jeg på i weekenden. Fedt og godt.

> Det kan jeg godt forstå. Mums.
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Kødet var fuldstændigt fantastisk og helt sikkert det mest velsmagende
og møre kød jeg har smagt, men sig det venligst ikke til nogen så vi
kan beholde kødet hos slagteren for os selv, ej en så god smag skal
deles Lidt dyrt med 700 kr. kiloet, men helt sikkert pengene værd
til en god lejlighed.

Vi lavede hjemmelavede fritter til, samt hjemmelavede løgringe som
blev helt fantasktiske (tykke løgringe vendt i mel, æg og rasp
derefter i friture) og dertil en hjemmelavet beanaise, som var lige i
øjet..

God italiensk rødvin til, ekspresso og cognag efterfulgt af en god
gang årgangsrom og et par gode portere Det var en god aften..

/Claus