Besked når router tænder
Fra : Mogens

Dato : 24-08-09 12:00

Er det på nogen mulig måde muligt at få en router til at sende en
"besked" når den tændes? Er klar over at det nok er routerbestemt, og at
nok de færreste routere har email software indbygget, men jeg har en
router stående i et andet land hvor jeg gerne ville have et "vink"
når/hvis den tændte!

Fra : HH

Dato : 24-08-09 13:59

Mogens skrev:
> [...]
> nok de færreste routere har email software indbygget, men jeg har en
> router stående i et andet land hvor jeg gerne ville have et "vink"

Alternativt kan du sætte et tool som f.eks. Woodstones Servers Alive til
at pinge routeren, og give dig en alert, hvis der svares.

Mvh.
Hans-Henrik

Fra : Mogens

Dato : 24-08-09 17:39

HH wrote:

> Alternativt kan du sætte et tool som f.eks. Woodstones Servers Alive til
> at pinge routeren, og give dig en alert, hvis der svares.
>
> Mvh.
> Hans-Henrik
Gælder vel kun hvis routeren tildeles en statisk ip-adresse fra ISP'en,
hvilket desværre ikke er tilfældet her.

Fra : Mogens

Dato : 24-08-09 17:58

Mogens wrote:

> Gælder vel kun hvis routeren tildeles en statisk ip-adresse fra ISP'en,
> hvilket desværre ikke er tilfældet her.
Kom lige til at tænke over funktionen Dynamic DNS. Har det noget at gøre
med at routeren melder sig ind hos en udbyder og her bliver "kendt" med
en fast ip-adresse? I så fald kunne det vel være en mulig vej at gå?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 24-08-09 22:15

Mogens wrote:
> Kom lige til at tænke over funktionen Dynamic DNS. Har det noget at
> gøre med at routeren melder sig ind hos en udbyder og her bliver
> "kendt" med en fast ip-adresse?

Den bliver kendt, så ip-adressen kan slås op ud fra et domænenavn.
Jeg bruger det selv på min Linksys router med DD-WRT firmware,
som registrerer sig hos dyndns.org.

> I så fald kunne det vel være en mulig vej at gå?

Helt klart en mulighed, hvis routeren har faciliteten til det.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 25-08-09 10:07

On Mon, 24 Aug 2009 23:15:15 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

> [...]
>som registrerer sig hos dyndns.org.

>Helt klart en mulighed, hvis routeren har faciliteten til det.

Ja det er en løsning, men man skal så selv med passende mellemrum
prøve at pinge sin dyndns adresse for at se om der er hul igemmen (og
derved opdate at routeren er tændt), lidt omvendt af hvad OP ønskede.

Om man kan opsætte sin egen dyndns server og derefter sætte routeren
op til at tilmelde sig denne (og derved opdate at routeren er tændt),
er måske lidt for langhårdet men dog en mulighed.

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-08-09 14:49

On Mon, 24 Aug 2009 11:59:40 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> Er det på nogen mulig måde muligt at få en router til at sende en
> "besked" når den tændes?

Mange routere kan sende en SNMP trap eller SYSLOG-besked til en server
efter dit valg, når de kommer op. Det er standardmåden at gøre den
slags på.

-A

Fra : Mogens

Dato : 24-08-09 17:56

Asbjorn Hojmark wrote:

> Mange routere kan sende en SNMP trap eller SYSLOG-besked til en server
> efter dit valg, når de kommer op. Det er standardmåden at gøre den
> slags på.
>
> -A
Har rodet en del rundt i menuerne, men tilsyneladende har jeg ikke
mulighed for at sætte noget op her :(

Fra : Jens

Dato : 25-08-09 09:07

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Har rodet en del rundt i menuerne, men tilsyneladende har jeg ikke
> mulighed for at sætte noget op her :(

Det ville hjælpe, hvis du oplyste hvilken router det drejer sig om
(producent/modelnr.).

Jens

Fra : Mogens

Dato : 25-08-09 09:40

Jens wrote:

> Det ville hjælpe, hvis du oplyste hvilken router det drejer sig om
> (producent/modelnr.).
>
> Jens
Det er en Zyxel P-660HW-61 med firmware > ZyNOS F/W Version:
V3.40(PT.0)b46 | 10/5/2005 DSL FW Version:TI AR7
> 04.01.02.0a

Så det er vist en gammel firmware, men er ikke helt tryg ved at opdatere
hvis noget skulle gå i "ged" idet min ISP kun snakker spansk :)