MS Windows
briani 27239
Fragmenterede systemfiler
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-08-09 17:10

Følgende filer bliver ikke defragmenteret, når jeg bruger O6O Defrag 11
Pro. Jeg formoder at det er fordi de skal ligge et bestemt sted på
harddisken? Det er Windows XP.

Kan de kopieres og flyttes og defragmenteres og vil det have betydning for
disklæsningshastigheden?

C:\$Extend\$UsnJrnl:$J:$DATA (2.144 clusters i 17 fragmenter)
C:\$Secure:$SII:$INDEX_ALLOCATION 68 clusters i 16 fragmenter
C:\$MFT 46.120 (clusters i 15 fragmenter)
C:\$Secure:$SDH:$INDEX_ALLOCATION(48 clusters i 12 fragmenter)
C:\$MFT::$BITMAP (6 clusters i 4 fragmenter)

Total fragmentering: 0,95%
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 23-08-09 17:30

On Sun, 23 Aug 2009 18:09:33 +0200, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>harddisken? Det er Windows XP.
>
>Kan de kopieres og flyttes og defragmenteres
Højst sansynligt ikke med held.
>og vil det have betydning for disklæsningshastigheden?
Nej

> [...]
>C:\$Secure:$SDH:$INDEX_ALLOCATION(48 clusters i 12 fragmenter)
>C:\$MFT::$BITMAP (6 clusters i 4 fragmenter)
Nogle defragmenteringsprogrammer kan defragmenterer systemfiler ifb.
systemstart (boot), måske dit kan ?

Hvis det ikke er en 64bit version af XP du har kunne du benytte
pagedefrag fra Sysinternal (nu MS)
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897426.aspx, den kan
ifb. med systemstart klare dette.

/Hans

Fra : Rado

Dato : 24-08-09 05:18

> [...]

>Følgende filer bliver ikke defragmenteret, når jeg bruger O6O Defrag 11
>Pro. Jeg formoder at det er fordi de skal ligge et bestemt sted på

Det kan muligvis være fordi de er låste (i brug). Her kan boot
defragmentering ofte hjælpe. Ved ikke om O&O har det, men mon ikke,
hvis det er Pro versionen.

>Kan de kopieres og flyttes og defragmenteres og vil det have betydning for
>disklæsningshastigheden?

Fragmentering påvirker kun læsehastigheden af de fragmenterede filer
selv, ikke læsehastigheden af andre filer.

> [...]
>C:\$Secure:$SDH:$INDEX_ALLOCATION(48 clusters i 12 fragmenter)
>C:\$MFT::$BITMAP (6 clusters i 4 fragmenter)

Det er ikke særlig mange fragmenter, så det har næppe den store
betydning. Store filer kan let blive fragmenteret i mange tusind dele,
jeg har set store filer (2 GB+) med op til 50.000 fragmenter. Her kan
læsetiden være forøget 3-5 gange eller mere, afhængig af diskens
søgehastighed.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda