Måske OT men vdr afkalkning af kaffe maski~
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 21-08-09 22:39

jeg ved ikke om gruppen lige er skrædder syet til den slags spørgsmål men
jeg er sikker på der er nogen der ved det - hvad bruger i til at afkalke
med - jeg har selv købt noget eddike som jeg køre igennem en gang i mellem
det virker et stykke tid men skal så ha en tur mere efter 2-3 uger - findes
der noget der virker længer ? det med eddiken er at det stinker mildest talt
fælt men ... ja ja nogen bud ?

Mv.
Bo

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-08-09 09:10

On Fri, 21 Aug 2009 23:38:56 +0200
"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote:

> [...]
> efter 2-3 uger - findes der noget der virker længer ? det med eddiken
> er at det stinker mildest talt fælt men ... ja ja nogen bud ?

Vi bruger noget der hedder kalk-væk og det virker rigtigt fint og er
lugtfrit. Du skal ikke forvente at du kan slippe for at afkalke hver
2-3 uge hvis du bor i et område med meget kalk i vandet. Her hvor vi
bor er det nok at gøre det 1-2 gange årligt så jeg brokker mig ikke

Fra : Morten

Dato : 22-08-09 17:16

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes der noget der virker længer ? det med eddiken er at det stinker
> mildest talt fælt men ... ja ja nogen bud ?

PS: Det har intet med afkalkningsmidlet at gøre, hvor hurtigt kalken kommer
igen - når kalken er fjernet, så er den fjernet - og så er det vandet der
afgør hvor hurtigt nyt kalk danner sig ...

Men ja, der findes som en anden skriver luftfri kalkfjerner i de alm.
supermarkeder ...

Fra : Henry Vest

Dato : 22-08-09 17:22

Bo Mørch Mogensen wrote:

> det med eddiken er at det stinker
> mildest talt f�lt men ... ja ja nogen bud ?

Citronsyre lugter betydeligt bedre og virker lige så godt.

--
Henry Vest

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 22-08-09 18:28

takker for alle svarene ... nu gik jeg til den i går med 3/4 L edike der var
godt nok noget af en hørm
men nu køre den igen - jeg vil lige se om jeg kan finde nogen af de duft fri
præparater der er anbefalet her :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-08-09 18:49

In news:4a902a84$0$308$14726298@news.sunsite.dk,
Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> takker for alle svarene ... nu gik jeg til den i går med 3/4 L edike
> der var godt nok noget af en hørm
> men nu køre den igen - jeg vil lige se om jeg kan finde nogen af de
> duft fri præparater der er anbefalet her :)

Jeg har også prøvet de "lugtfri" kalk-væk produkter man kan købe i
supermarkederne, og jeg synes ærlig talt at de ikke er særligt gode.

Jeg har en Moccamaster, og i brugsanvisningen til den står der at eddikesyre
32% er godt at bruge så det gør jeg. Jeg fylder maskinen halvt med
eddikesyre og resten med vand. Så lader jeg det køre halvt igennem og
stopper maskinen, og lader den stå i ½ times tid, og lader s resten løbe
igennem. Derefter fylder jeg den op med vand lader det køre igennem, og
gentager processen 3 gange, og så er maskinen fin igen. Lugten er faktisk
ikke så slem, og den forsvinder hurtigt igen.

Jeg kommer kun 50-60 ¨kaffefiltre i min filterholder, og når jeg har taget
det sidste filter afkalker jeg. Vi har temmelig hårdt vand her i området.
Mine kaffemaskiner (har altid brugt Moccamaster) har holdt gennemsnitligt
13-14 år, og det må da siges at være fint.

Eddikesyren+vandet kan genbruges 3 gange. Jeg afkøler det og hælder det
tilbage på en literflaske, og så er det klart til brug næste gang.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-08-09 20:56

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tove

> Eddikesyren+vandet kan genbruges 3 gange. Jeg afkøler det og hælder det
> tilbage på en literflaske, og så er det klart til brug næste gang.

Hmm jeg er normalt ikke duft sart men nu har jeg fundet 2 trix til at løse
duft problemet enten unde emhetten
eller så åbner jeg det vindu der står ved siden af :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-08-09 10:51

In news:4a96e4e3$0$331$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> løse duft problemet enten unde emhetten
> eller så åbner jeg det vindu der står ved siden af :)

Det er da ret cool.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-09 00:18

On 21 Aug., 23:38, "Bo Mørch Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> der noget der virker længer ? det med eddiken er at det stinker mildest talt

Eddike er vist rigtigt dårligt, i hvert fald hvis det er det farvede.
Jeg mener det er farvet med sukker eller karamel og det brænder sig
fast inde i maskinen.

Vi bruger eddikesyre eller melitta afkalker.

--
Christian

Fra : Padre

Dato : 28-08-09 06:26

> [...]
> med - jeg har selv købt noget eddike som jeg køre igennem en gang i mellem

Jeg fik engang at vide om en kaffemaskine, at jeg under ingen
omstændigheder måtte bruge eddike, fordi det kunne ødelægge maskinen,
så jeg bruger også specifik "kaffemaskineafkalkningsprodukter".

--
padre

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-08-09 11:17

In news:39f93feb-f178-48b1-b3d3-9a4fc4a2fcbb@w6g2000yqw.googlegroups.com,
Padre <spirito_santo@yahoo.com> typed:

> Jeg fik engang at vide om en kaffemaskine, at jeg under ingen
> omstændigheder måtte bruge eddike, fordi det kunne ødelægge maskinen,
> så jeg bruger også specifik "kaffemaskineafkalkningsprodukter".

I min brugsanvisning til Moccamasteren står der at man skal bruge ½ l.
eddikesyre + ½ l. vand til afkalkning. Det har jeg gjort fra jeg købte min
første Moccamaster for ca. 35 år siden, men eddikesyre og husholdningseddike
er måske to forskellige ting. Mine maskiner bliver som regel mellem 12 og 14
år gamle, og der bliver brygget 2-3 kander hver dag året rundt.

Fra : jos

Dato : 30-08-09 13:08

> [...]
> husholdningseddike er måske to forskellige ting. Mine maskiner bliver
> som regel mellem 12 og 14 år gamle, og der bliver brygget 2-3 kander

Eddike og eddikesyre er 2 MEGET forskellige ting.
Din metode er ganske udmærket. Hos os er kalkindholdet i drikkevandet
ekstremt højt, så jeg bruger eddikesyren ufortyndet.

finn