MS Windows
briani 27239
Hdd under sikker fjernelse af HW?
Fra : JBJ

Dato : 21-08-09 18:22

Noget meget underligt, XP Pro SP2 opfattede min vens S-ATA hdd som en enhed
der skulle fjernes fra systemet via "sikker fjernelse af HW". Nu efter
systemet, tiltrængt, er blevet formateret, geninstalleret og opdateret til
SP3 opdager jeg den stadig opfatter hdd på den måde.

Der er tale om intern S-ATA hdd hvor XP ligger installeret på. Alle drivere
er kørt ind. Der skulle ikke installeres S-ATA drivere under install. af XP
da dette kun skulle ske hvis man ville køre RAID stod der i manualen, man
skulle bare sætte S-ATA til non-RAID i bios.

Kigger jeg på egenskaber for hdd>politikker ser jeg at der er 2 muligheder
og prikken står i Optimer for ydelse (aktiverer cachelagring i
windows),ellers er der ikke andet.

Nogen der har en anelse om hvorfor det sker og hvad der kan gøres?

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-09 18:31

On Fri, 21 Aug 2009 19:21:40 +0200, "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid>
wrote:

> [...]
>systemet, tiltrængt, er blevet formateret, geninstalleret og opdateret til
>SP3 opdager jeg den stadig opfatter hdd på den måde.

Giver det problemer for dig ??

SATA diske er i princippet HotSwap, dvs de kan fjernes og tilsluttes
på et kørende systen. Det bliver sæ'følig lidt besværligt, når det
drejer sig om en intern disk. Og det vil helt afgjort give problemer
at fjerne systemdisken med operativ-systemet

<mlr>

Fra : JBJ

Dato : 21-08-09 18:49

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> drejer sig om en intern disk. Og det vil helt afgjort give problemer
> at fjerne systemdisken med operativ-systemet

Hej Michael,

Ikke for mig, men for min ven der ikke håndterer musen så godt og kan komme
til at klikke på HDD istedet for f.eks usb stick, desuden er min vens
computerkendskab meget lille. Hvis der er en måde det kan fjernes på ville
det være dejligt, jeg har ikke tidligere oplevet dette med S-ATA HDD's.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-09 19:16

JBJ wrote:

> Kigger jeg på egenskaber for hdd>politikker ser jeg at der er 2
> muligheder og prikken står i Optimer for ydelse (aktiverer cachelagring
> i windows),ellers er der ikke andet.

Det gør ikke nogen forskel, så vidt jeg husker.

> Nogen der har en anelse om hvorfor det sker og hvad der kan gøres?

Som Michael skriver er SATA hot-plugable, men man bør ikke have mulighed
for at un-mounte (fjerne) system disken.

Jeg har samme problem på mit system med Nvidia nForce4 chipset, men der
var en registry setting som kan ændre dette. Måske noget lignende for dit
motherboard? Google is your friend.

--
Jesper Lund

Fra : JBJ

Dato : 21-08-09 23:25

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg har samme problem på mit system med Nvidia nForce4 chipset, men der
> var en registry setting som kan ændre dette. Måske noget lignende for dit

Hej Jesper, det er vel ikke tilfældigvis ASRock K8NF6G-VSTA du har?

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-09 16:27

JBJ wrote:

> Hej Jesper, det er vel ikke tilfældigvis ASRock K8NF6G-VSTA du har?

Nej.

--
Jesper Lund

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-08-09 19:14

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> windows),ellers er der ikke andet.
>
> Nogen der har en anelse om hvorfor det sker og hvad der kan gøres?

Gå ind i Kontrolpanel -> Enhedshåndtering og vælg 'Diskdrev'
Højreklik på drevet og vælg 'Egenskaber'
Under 'Politikker' skulle du vælge mellem 'Optimér for hurtig fjernelse' og
'Optimér for ydelse'
Vælg 'Optimér for ydelse' så skulle 'Sikker fjernelse af hardware' gerne
forsvinde.
Jeg ved ikke om det virker på XP, jeg har kun Vista men fremgangsmåden er
den samme.

Mvh
Benjamin

Fra : JBJ

Dato : 25-08-09 00:44

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> forsvinde.
> Jeg ved ikke om det virker på XP, jeg har kun Vista men fremgangsmåden er

Hej Benjamin, som det står beskrevet længere oppe så står den desværre
allerede til det, så det er ikke der løsningen ligger:(

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-08-09 05:48

> Hej Benjamin, som det står beskrevet længere oppe så står den desværre
> allerede til det, så det er ikke der løsningen ligger:(

Ups, det er lige det der med at tage læsebrillerne på og få dem indstillet
til at læse det hele hehe

Mvh
Benjamin

Fra : Jens Jensen

Dato : 25-08-09 09:57

Laziter [9440] skrev, Den 22-08-2009 20:13:
> Under 'Politikker' skulle du vælge mellem 'Optimér for hurtig fjernelse'
> og 'Optimér for ydelse'
> Vælg 'Optimér for ydelse' så skulle 'Sikker fjernelse af hardware' gerne
> forsvinde.

Er det ikke omvendt? Hvis der er optimeret for hurtig fjernelse, går jeg
ud fra, at data skrives til disken med det samme, så det er unødvendigt
at bestille en sikker fjernelse af disken.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-09 19:34

JBJ wrote:

> Er det med nForce 405 chipsæt?

Jeg fandt disse to links fra dengang jeg selv fixede det
<http://www.nforcershq.com/forum/wed-jun-07-2006-135-pm-vp561642.html>
<http://www.techspot.com/vb/topic35442.html>

--
Jesper Lund