kawa z650 død
Fra : KWR

Dato : 19-08-09 17:42

Så skete, hvad der måtte ske. Fru Jensen(kawa z650) afgik ved døden. Hun har
hele tiden i de sidste par år haft brug for ca. en kvart liter olie pr 130
km. Og pludselig brugte hun ingen olie. Stor undren, og så nerver på. Kører
som sædvanlig upåklageligt, men bliver mistænkelig varm.
Ud til Per hos MC-hjørnet, som foreslår, at jeg køber en formodentlig lige
så gammel ombytningsmotor formedelst 10.000 kr.
Næ-nej, nu stopper festen.
Tog ud til Agusta Motor og købte en Honda CB 500. Som kører perfekt.
Jeg savner godtnok fru jensens bundtræk og totale mangel på
sidevindsfølsomhed, og den mere magelige kørestilling. Det er svært at gå
ned i størrelse. Pokker til gearskifteri hele tiden. Men det bliver
alligevel nok den sidste, medmindre jeg vinder i lotto.
Tager jeg meget fejl, eller bryder sådan en CB500 sig ikke om at trække
noget under 4000 omdr.? Det virker, som om jeg skal til at køre som i gamle
dage, da det altid var 2-taktere, DKW, MZ og sidst Suzuki 380.
Claus fortæller mig, at CB'en bare kører og kører, men det kræver vel trods
alt, at jeg behandler den ordentligt.
hilsner
KWR,
som sikkert vil komme med dumme spørgsmål osse i fremtiden

Fra : Asbjørn

Dato : 19-08-09 22:17

On 19 Aug., 18:42, "KWR" <kwe...@pc.dk> wrote:
> [...]
> hilsner
> KWR,
> som sikkert vil komme med dumme spørgsmål osse i fremtiden

Bare af ren nysgerrighed, hvad har du givet for din CB500.

Jeg har selv en twin CB450S, med stort set samme motor. Rent
momentmæssigt er den noget sløv under 4000 omdrejninger, men er der
meget trafik og/eller du kører stille og roligt, tøffer den fint
derudaf med 3000 omdrejninger - jeg tror det er et spørgsmål om
tilvænning!

For motorcykler af ældre dato skal jeg ikke gøre mig klog på om en
Honda er bedre end Kawasaki og Suzuki. Jeg tror det afhænger mest af,
hvordan motorcyklen er blevet holdt af de tidligere ejere. En motor
med to i stedet for fire cylindre hjælper selvfølgelig på det.

Jeg får selv lavet, de sværre ting, på min CB450S hos Agusta - han er
flink nok, men jeg er da spændt på at høre hvordan din CB500 kører.

Asbjørn

Fra : KWR

Dato : 20-08-09 09:19

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg får selv lavet, de sværre ting, på min CB450S hos Agusta - han er
flink nok, men jeg er da spændt på at høre hvordan din CB500 kører.

Jeg gav 50.000. Det er en 98'er. 33.000 km. Jeg synes nok, det var lidt
dyrt, men med Claus' rygte tænkte jeg nå ja -ok. Den spinder da osse som en
kat.
Men jeg vil nok sige, at skulle jeg vælge, hvis de begge var nye, og prisen
var den samme, ville jeg vælge kawa'en..Men som du skriver, det er nok meget
et spørgsmål om tilvænning.
Jeg turde i øvrigt ikke købe hos MC-hjørnet igen, selvom jeg nok kunne have
fået noget større til prisen. Der er lidt for meget følelse af at være
malkekvæg derude. Per Harms ville meget gerne have overtaget kawa'en,
givetvis for at sælge den igen med en "ny" gammel motor til den næste gamle
idiot, der ikke har været ude at køre i de år, hvor børnene voksede op.
Jeg foretrak at give den til Claus, som har den stående som reservedele nu.
Ham har jeg mere fidus til.

vh KWR

Fra : Armand

Dato : 02-09-09 18:22

Asbjørn skrev:

> Jeg har selv en twin CB450S, med stort set samme motor.......

Slet ikke!
Godtnok har Honda genbrugt sin oprindelige 400-Twin fra 1978 (svjh) i
flere omgange og i to størrelser; men ikke som 500'er!

Den gamle twin á også din 450'er har et solidt konstruktionsmæssigt
kendetegn á to korte balanceaklser der ligger i tandem bag/under
hinanden bag venstre sideskjold, hvilket den vandkølede 500'er ikke har!
Faktisk synes jeg ikke at kunne finde noget der ligner en balanceaksel i
dén motor - Kan det virkelig passe at en moderne twin, som dén, ikke er
udstyret med dét!???

Udefra at se har den også oliefilteret i Old-school Honda stil, hvor
500'eren har sit monteret ind i højre motordæksel lige inder
cylinderpakningen!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-09-09 07:30

Armand wrote:

> Den gamle twin á også din 450'er har et solidt konstruktionsmæssigt
> kendetegn á to korte balanceaklser der ligger i tandem bag/under
> hinanden bag venstre sideskjold, hvilket den vandkølede 500'er ikke har!

De ligger altså kædetrukket fra midten af krumpeteren i motorens
centerlinie, men ellers har du ret. Kan det være at 500'eren ikke har
stempler der følges ad som på 450'eren?

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 09:50

Torben Scheel skrev:

> De ligger altså kædetrukket fra midten af krumpeteren i motorens
> centerlinie......

Vi har begge haft øjne og fingre in sådan en 450'ers indre, så dét
bliver en kamp om erindring - Som du vinder (jeg har lige konsulteret
min PDF-Clymer omkring emnet)

> men ellers har du ret....

Næh!
Jeg kan i samme forbindelse lige rette mig selv:
400/450 -twin'en har oliefilteret siddende under-op og ikke i
traditionel Honda-stil hvilket sikkert skyldes netop
balance-arrangementet i dén motorende!

> Kan det være at 500'eren ikke har
> stempler der følges ad som på 450'eren?

Min tidligere XS500; den evigt-kørende GS-twin (á 400'er i 1977 og
500'er den dag i dag!) og Kawasaki GPZ500/ER5 (samt 450'er afledningerne
af dén) er alle 180 graders men har alligevel balanceaksel. Så dét er
ikke nødvendigvis et argument!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 08:27

On Thu, 03 Sep 2009 10:49:54 +0200, Armand wrote:

> er alle 180 graders men har alligevel balanceaksel. Så dét er
> ikke nødvendigvis et argument!

Alle 2 cylindrede motorer har brug for balanceaksler. række-180° 'eren i
særdeleshed for ikke at opføre sig som cykelrytter/cykel op ad en
bjergside. Selv på en boksertwin er balanceaksel fundet nødvendig fordi at
stemplerne også dér er forskudt langs krumtappen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-08-09 11:47

KWR wrote:
> Tager jeg meget fejl, eller bryder sådan en CB500 sig ikke om at
> trække noget under 4000 omdr.?

Det er rigtigt nok. Der er heller ikke så meget svinghjulsmasse i en CB500.
Så til by/lunte-kørsel er en ER-5 bedre.

/jim (ER-5)