skiftegaffel - materialer - lav selv.
Fra : Henrik

Dato : 18-08-09 11:05

Hej alle.

Jeg står i den situation at jeg skal lave en skiftegaffel til en
gearkasse.

Så vidt jeg kan se er de fleste motorcykel skiftegafler lavet af
støbejern og derefter slebet der hvor det er nødvendigt. Dog har jeg
også set nogle der blot er svejst sammen fx. i en Puch knallert. Den
her skiftegaffel er knækket og det ligner også at den har været af
støbejern.
Der er tale om en midlertidig skiftegaffel, men den må alligevel gerne
kunne holde. Værktøjsfræser, drejebænk, TIG-svejser er til rådighed,
dog har jeg jo ikke bare lige mulighed for at trykstøbe en
skiftegaffel i messing.

Spørgsmålet er om man kan lave den af St-52 eller CK45 stål og så
simpelthen lade det være det? Er der nogen der ved noget om sådan
nogle materialer? CK45 er jo hærdbart og måske selve det af gaflen som
har indgreb ved tandhjulet var værd at hærde?

Fra : Hekto

Dato : 18-08-09 13:11

On 18 Aug., 19:05, Henrik <hen...@findes.dk> wrote:
> [...]
> nogle materialer? CK45 er jo hærdbart og måske selve det af gaflen som
> har indgreb ved tandhjulet var værd at hærde?

Støbejern? Næppe!

Sejt stål, der sikkert også er indsat så overfladen er hård, gætter
jeg på.

Fra : Henrik

Dato : 18-08-09 15:47

On 18 Aug., 21:11, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:

> Støbejern? Næppe!
>
> Sejt stål, der sikkert også er indsat så overfladen er hård, gætter
> jeg på.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Du har egenligt nok ret i at det ikke er ren støbegods, det ligner
bare sådan en omgang i bruddet. Måske er det bare noget godt
værktøjsstål der er overfladehærdet? De virker til at have en ret hård
overflade dem der sidder i motorcykler. Men nogle kører jo også bare
med messinggafler. Det er selvfølgelig heller ikke skiftegaflen der
skal holde tandhjulene i indgreb, men blot føre dem i indgreb.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-08-09 00:04

Henrik skrev:

> [...]
> med messinggafler. Det er selvfølgelig heller ikke skiftegaflen der
> skal holde tandhjulene i indgreb, men blot føre dem i indgreb.

Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste år,
mon ikke det kunne være det det er lavet af?
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-09 20:52

J.C.Kløve skrev:

> Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste år,
> mon ikke det kunne være det det er lavet af?

Sintermetal er blevet meget populært. Men et gæt ville være
stålstøbegods. De hedder så vidt jeg husker noget med SG30 osv. I øvrigt
vil jeg ikke mene man skal se så meget på slidstyrke som på brudstyrke.
Det der slider mest på skiftegafler er hvis de bliver holdt ind mod en
af siderne på skiftemuffen. Og det er ikke så nemt på en mc. Så de
ståltyper Henrik selv foreslår er ganske udemærket.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-08-09 21:39

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> af siderne på skiftemuffen. Og det er ikke så nemt på en mc. Så de
> ståltyper Henrik selv foreslår er ganske udemærket.

Jeg har en gearkasse (gammel 5 trins CX) liggende på arbejde, jeg vil
lige se på skiftegaflerne (selv om jeg godt ved den er for gammel til at
være "rigtig" interessant)

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 02-09-09 18:02

J.C.Kløve skrev:

> Jeg har en gearkasse (gammel 5 trins CX) liggende på arbejde, jeg vil
> lige se på skiftegaflerne (selv om jeg godt ved den er for gammel til at
> være "rigtig" interessant)

Prøv at teste blot v.h.a et par lette kørnerprikker.
Har man jævnligt en kørner i hånden kan man godt "føle" materialet på
dén måde, og specielt den givne hårdhed af gaflernes sider vil være let
at føle forskellen på.

Personligt er jeg ikke i tvivl om at det er støbt gods: Der er ingen
moderne masse-produktion der har tid til at svejse slige sager op,
ligesom at min opfattelse af smedning mere er i retning af sværere
godstykkelser, hvis ikke ligefrem kun massive emner.
Gaflernes givne overflade regner jeg tillige for at være cromede, hvis
ikke at der istedet er brugt en eller anden moderne overfladebehandling
à la dén NiKaSil-behandling af alu-cylindre, som mange sikkert genkender!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 19-08-09 00:04