| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | skiftegaffel - materialer - lav selv. Fra : Henrik | 
  Dato :  18-08-09 11:05 |  
  |   
            Hej alle.
 
 Jeg står i den situation at jeg skal lave en skiftegaffel til en
 gearkasse.
 
 Så vidt jeg kan se er de fleste motorcykel skiftegafler lavet af
 støbejern og derefter slebet der hvor det er nødvendigt. Dog har jeg
 også set nogle der blot er svejst sammen fx. i en Puch knallert. Den
 her skiftegaffel er knækket og det ligner også at den har været af
 støbejern.
 Der er tale om en midlertidig skiftegaffel, men den må alligevel gerne
 kunne holde. Værktøjsfræser, drejebænk, TIG-svejser er til rådighed,
 dog har jeg jo ikke bare lige mulighed for at trykstøbe en
 skiftegaffel i messing.
 
 Spørgsmålet er om man kan lave den af St-52 eller CK45 stål og så
 simpelthen lade det være det? Er der nogen der ved noget om sådan
 nogle materialer? CK45 er jo hærdbart og måske selve det af gaflen som
 har indgreb ved tandhjulet var værd at hærde?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (18-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  18-08-09 13:11 |  
  |   
            On 18 Aug., 19:05, Henrik <hen...@findes.dk> wrote:
 > Hej alle.
 >
 > Jeg står i den situation at jeg skal lave en skiftegaffel til en
 > gearkasse.
 >
 > Så vidt jeg kan se er de fleste motorcykel skiftegafler lavet af
 > støbejern og derefter slebet der hvor det er nødvendigt. Dog har jeg
 > også set nogle der blot er svejst sammen fx. i en Puch knallert. Den
 > her skiftegaffel er knækket og det ligner også at den har været af
 > støbejern.
 > Der er tale om en midlertidig skiftegaffel, men den må alligevel gerne
 > kunne holde. Værktøjsfræser, drejebænk, TIG-svejser er til rådighed,
 > dog har jeg jo ikke bare lige mulighed for at trykstøbe en
 > skiftegaffel i messing.
 >
 > Spørgsmålet er om man kan lave den af St-52 eller CK45 stål og så
 > simpelthen lade det være det? Er der nogen der ved noget om sådan
 > nogle materialer? CK45 er jo hærdbart og måske selve det af gaflen som
 > har indgreb ved tandhjulet var værd at hærde?
 
 Støbejern? Næppe!
 
 Sejt stål, der sikkert også er indsat så overfladen er hård, gætter
 jeg på.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik (18-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  18-08-09 15:47 |  
  |   
            On 18 Aug., 21:11, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
 > On 18 Aug., 19:05, Henrik <hen...@findes.dk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Hej alle.
 >
 > > Jeg står i den situation at jeg skal lave en skiftegaffel til en
 > > gearkasse.
 >
 > > Så vidt jeg kan se er de fleste motorcykel skiftegafler lavet af
 > > støbejern og derefter slebet der hvor det er nødvendigt. Dog har jeg
 > > også set nogle der blot er svejst sammen fx. i en Puch knallert. Den
 > > her skiftegaffel er knækket og det ligner også at den har været af
 > > støbejern.
 > > Der er tale om en midlertidig skiftegaffel, men den må alligevel gerne
 > > kunne holde. Værktøjsfræser, drejebænk, TIG-svejser er til rådighed,
 > > dog har jeg jo ikke bare lige mulighed for at trykstøbe en
 > > skiftegaffel i messing.
 >
 > > Spørgsmålet er om man kan lave den af St-52 eller CK45 stål og så
 > > simpelthen lade det være det? Er der nogen der ved noget om sådan
 > > nogle materialer? CK45 er jo hærdbart og måske selve det af gaflen som
 > > har indgreb ved tandhjulet var værd at hærde?
 >
 > Støbejern? Næppe!
 >
 > Sejt stål, der sikkert også er indsat så overfladen er hård, gætter
 > jeg på.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 Du har egenligt nok ret i at det ikke er ren støbegods, det ligner
 bare sådan en omgang i bruddet. Måske er det bare noget godt
 værktøjsstål der er overfladehærdet? De virker til at have en ret hård
 overflade dem der sidder i motorcykler. Men nogle kører jo også bare
 med messinggafler. Det er selvfølgelig heller ikke skiftegaflen der
 skal holde tandhjulene i indgreb, men blot føre dem i indgreb.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "J.C.Kløve" (19-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  19-08-09 00:04 |  
  |  
 
            Henrik skrev:
 > On 18 Aug., 21:11, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
 >> Sejt stål, der sikkert også er indsat så overfladen er hård, gætter
 >> jeg på.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >>
 >> - Vis tekst i anførselstegn -
 > 
 > Du har egenligt nok ret i at det ikke er ren støbegods, det ligner
 > bare sådan en omgang i bruddet. Måske er det bare noget godt
 > værktøjsstål der er overfladehærdet? De virker til at have en ret hård
 > overflade dem der sidder i motorcykler. Men nogle kører jo også bare
 > med messinggafler. Det er selvfølgelig heller ikke skiftegaflen der
 > skal holde tandhjulene i indgreb, men blot føre dem i indgreb.
 Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste år, 
 mon ikke det kunne være det det er lavet af?
 -- 
 Dun@nt
 1KSFau Hvidguld
 DFMC:  http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
 http://dunant65.blogspot.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ib Jakobsen (19-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  19-08-09 20:52 |  
  |   
            J.C.Kløve skrev:
 
 > 
 > Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste år, 
 > mon ikke det kunne være det det er lavet af?
 
 Sintermetal er blevet meget populært. Men et gæt ville være 
 stålstøbegods. De hedder så vidt jeg husker noget med SG30 osv. I øvrigt 
 vil jeg ikke mene man skal se så meget på slidstyrke som på brudstyrke. 
 Det der slider mest på skiftegafler er hvis de bliver holdt ind mod en 
 af siderne på skiftemuffen. Og det er ikke så nemt på en mc. Så de 
 ståltyper Henrik selv foreslår er ganske udemærket.
 
 
 
 
 
 
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             "J.C.Kløve" (19-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  19-08-09 21:39 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen skrev:
 > J.C.Kløve skrev:
 > 
 >>
 >> Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste 
 >> år, mon ikke det kunne være det det er lavet af?
 > 
 > Sintermetal er blevet meget populært. Men et gæt ville være 
 > stålstøbegods. De hedder så vidt jeg husker noget med SG30 osv. I øvrigt 
 > vil jeg ikke mene man skal se så meget på slidstyrke som på brudstyrke. 
 > Det der slider mest på skiftegafler er hvis de bliver holdt ind mod en 
 > af siderne på skiftemuffen. Og det er ikke så nemt på en mc. Så de 
 > ståltyper Henrik selv foreslår er ganske udemærket.
 > 
 Jeg har en gearkasse (gammel 5 trins CX) liggende på arbejde, jeg vil 
 lige se på skiftegaflerne (selv om jeg godt ved den er for gammel til at 
 være "rigtig" interessant)
 -- 
 Dun@nt
 1KSFau Hvidguld
 DFMC:  http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
 http://dunant65.blogspot.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (02-09-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  02-09-09 18:02 |  
  |   
            J.C.Kløve skrev:
 > Ib Jakobsen skrev:
 >> J.C.Kløve skrev:
 >>
 >>>
 >>> Pulverstøbt metal har været i en rivende udvikling gennem de seneste 
 >>> år, mon ikke det kunne være det det er lavet af?
 >>
 >> Sintermetal er blevet meget populært. Men et gæt ville være 
 >> stålstøbegods. De hedder så vidt jeg husker noget med SG30 osv. I 
 >> øvrigt vil jeg ikke mene man skal se så meget på slidstyrke som på 
 >> brudstyrke. Det der slider mest på skiftegafler er hvis de bliver 
 >> holdt ind mod en af siderne på skiftemuffen. Og det er ikke så nemt på 
 >> en mc. Så de ståltyper Henrik selv foreslår er ganske udemærket.
 > 
 > Jeg har en gearkasse (gammel 5 trins CX) liggende på arbejde, jeg vil 
 > lige se på skiftegaflerne (selv om jeg godt ved den er for gammel til at 
 > være "rigtig" interessant)
 > 
 Prøv at teste blot v.h.a et par lette kørnerprikker.
 Har man jævnligt en kørner i hånden kan man godt "føle" materialet på 
 dén måde, og specielt den givne hårdhed af gaflernes sider vil være let 
 at føle forskellen på.
 
 Personligt er jeg ikke i tvivl om at det er støbt gods: Der er ingen 
 moderne masse-produktion der har tid til at svejse slige sager op, 
 ligesom at min opfattelse af smedning mere er i retning af sværere 
 godstykkelser, hvis ikke ligefrem kun massive emner.
 Gaflernes givne overflade regner jeg tillige for at være cromede, hvis 
 ikke at der istedet er brugt en eller anden moderne overfladebehandling 
 à la dén NiKaSil-behandling af alu-cylindre, som mange sikkert genkender!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (19-08-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  19-08-09 00:04 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |