Æblegele
Fra : Magit Jensen

Dato : 18-08-09 10:41

Jeg er i gang med at koge æbler til gelè i en saftkoger.
Skal saften fortyndes med vand? Hvor meget sukker
pr. liter saft + evt. vand skal jeg bruge?

Venlig hilsen Margit

Fra : HA Aalborg

Dato : 18-08-09 11:29

Hej Margit

"Magit Jensen" <hassellunden@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg er i gang med at koge æbler til gelè i en saftkoger.
> Skal saften fortyndes med vand? Hvor meget sukker
> pr. liter saft + evt. vand skal jeg bruge?

Skriv æblegele på google og du får masser af opskrifter...

Jeg plukkede den her ud.. Som ser ud til at være ok....

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure_id=13821

Æblegelé

Ingredienser til ca. 2 1/2 liter

2 kg syrlige æbler

1 l vand

200 g sukker pr. 2 liter saft

Eventuelt 2 spsk geleringsmiddel

Rens og skyl æblerne, fjern blomst og stilk og skær æblerne i mindre
stykker. Kog dem med vand under låg cirka 20 minutter. Hæld de kogte
æblestykker til afdrypning i en saftpose eller et rent klæde over en sigte
natten over.

Mål saftmængden og beregn sukkermængden. Bring saften i kog og rør sukker og
eventuelt geleringsmiddel i lidt ad gangen. Lad geleen koge, til den er
tilpas stiv. Dyp eventuelt en ske i saften og hold den stille over gryden
til afkøling. Hvis en sej dråbe bliver hængende under skeen, er geleen
færdig - ellers skal den have mere.

Skum geleen og hæld den i rengjorte glas med et klæde over. Luk først
glasset, når geleen er stivnet.

HA-Aalborg

Fra : Magit Jensen

Dato : 18-08-09 12:02

Tak for dit svar, men jeg synes bare ikke det kan passe med kun
200 g sukker til 2 l saft. Har du prøvet opskriften?

Hilsen Margit

Fra : jos

Dato : 18-08-09 15:07

Magit Jensen wrote:
> Tak for dit svar, men jeg synes bare ikke det kan passe med kun
> 200 g sukker til 2 l saft. Har du prøvet opskriften?
>
> Hilsen Margit
det kræver da vist både konserveringsmiddel og fortykningsmiddel at få en
gele af den mængde sukker

jeg ville roligt gå ud fra at der mangler en lille 0 !

finn -som iøvrigt hverken bryder sig om eller tåler for meget sukker !

Fra : Harry Lund

Dato : 19-08-09 18:18

HA Aalborg skrev:
> [...]
> er geleen færdig - ellers skal den have mere.
>
> Skum geleen og hæld den i rengjorte glas med et klæde over. Luk først

Hvorfor skal man vente med at lukke glasset til geleen er stivnet når
det er æblegele ????
Jeg har lige lavet 6 glas rønnebærgele og lukket glassene med det samme.
Og de er fine alle seks incl. det vi lige har taget "hul" på i aften.
Harry

Fra : Emil

Dato : 19-08-09 01:17

"Magit Jensen" <hassellunden@mail.dk> wrote:

>Jeg er i gang med at koge æbler til gelè i en saftkoger.

Så er det jo allerede for sent at komme med gode råd.

>Skal saften fortyndes med vand?

Nej, saftkogeren har jo allerede tilført det nødvendige vand.

> Hvor meget sukker
>pr. liter saft + evt. vand skal jeg bruge?

Ingen vand - det fortynder smagen.
Sukkeret har du allerede tilsat under dampningen i saftkogeren, så du
kan udføre geléprøven, og evt. fortsætte inddampningen af saften.

Duer det ikke, kan du tilsætte geleringsmiddel i rå mængder, indtil
konsistensen passer. Se opskrift på posen. Husk Atamon.

m.v.h. Emil

Fra : Magit Jensen

Dato : 19-08-09 07:51

Mange tak for jeres svar. Saften har jeg ladet stå til i dag
og jeg fortynder ikke , men tilføjer et 0 till sukkermængden
og tilsætter lidt geleringsmiddel..
Nu er jeg mere rolig.

Hilsen Margit