MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
mapper med postnumre
Fra : Torben

Dato : 17-08-09 07:34

Hej
Jeg skal oprette 'en mappe for hvert postnummer, dvs. f.eks. "8721
Daugård" "8722 Hedensted" "8723 Løsning" ovs. Er der kun den hårde
metode eller kan de evt. downloades eller er der en anden smart metode
som i Excel?
PFT. for svar.
Torben

Fra : Torben

Dato : 17-08-09 09:20

On 17 Aug., 16:20, "lnc" <b...@it.dk> wrote:
Ja det var jo så postnumrene, så mangler jeg bare at få oprettet
mappene..
Jeg udtrykte mig vist ikke korrekt. Det jeg skal lave er biblioteker i
windows xp.
..> Torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 16:31

"Torben" <torben.frederiksen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Find en tekstfil med rette indhold
"8721Daugård"
"8722 Hedensted"
"8723 Løsning"

Indlæs det i Excel
Indsæt en ny føste kolonne (hvert postdistrikt er nu i anden kolonne)
I denne første kolonne skriver du "md"
Tredje kolonne skal være første kolonne + anden kolonne
Lave en _tekst_-kopi af trediekolonne
udføre denne tekstfil som en batchfil i DOS

/karsten

Fra : Snuden

Dato : 17-08-09 19:29

On Mon, 17 Aug 2009 06:33:45 -0700 (PDT), Torben
<torben.frederiksen@gmail.com> wrote:

> [...]
>Daugård" "8722 Hedensted" "8723 Løsning" ovs. Er der kun den hårde
>metode eller kan de evt. downloades eller er der en anden smart metode

En mulighed (testet og virker):

Opret en mappe, som skal indeholde postnr.-mapperne. Fx. D:\Test

Hent den seneste oversigt over postnumre hos Post-DK:
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/postnummerfil.xls

Hent filen ind i Excel, og gem den som .csv - jeg brugte
D:\Test\postnummerfil.csv

Opret en ny tekst-fil i D:\Test

Rediger tekst-filen, så indholdet ser således ud:

for /F "eol= tokens=1,2 delims=;" %%i in (postnummerfil.csv) do (
md "%%i %%j"
)

Gem tekst-filen, og omdøb den til fx. "LavPostnr.cmd"

Dobbeltklik på filen "LavPostnr.cmd" - 2 sekunder senere har du dine
1.347 mapper med postnr. og bynavn

Hvis du vil nøjes med postnummeret, så fjern "%%j" fra ovenstående
eksempel.

Bemærk: Danske bogstaver (æ, ø og å) samt andre specialtegn vil blive
oversat forkert, så de ser lidt sære ud. Men princippet er der.
--
Snuden

Fra : Torben

Dato : 17-08-09 12:34

Hej Karsten
Nu har jeg exelfilen, hentet fra post DKs hjemmeside. Jeg skal have
lidt mere hjælp til at få den over i DOS promt..
/torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 20:54

> [...]
> Tredje kolonne skal være første kolonne + anden kolonne
> Lave en _tekst_-kopi af trediekolonne
> udføre denne tekstfil som en batchfil i DOS

Markér kolonne 3
Kopier
Åben Notepad
Sæt ind
Gem notepadfil som et_eller_andet.bat
Kør et_eller_andet.bat i den mappe hvor undermapperne skal ligge

/karsten

Fra : Torben

Dato : 17-08-09 14:23

On 17 Aug., 21:53, "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote:
> [...]
> Sæt ind
> Gem notepadfil som et_eller_andet.bat
> Kør et_eller_andet.bat i den mappe hvor undermapperne skal ligge

Sådan... Tusind tak for hjælpen.
/torben