PHP 5.3 sammen med Apache på Arch
Fra : Stig Sørensen

Dato : 17-08-09 09:45

Hejsa.

Har lige fået opgraderet Arch med pacman -Syyu.
PHP blev opgraderet til 5.3:

[2009-08-17 14:00] synchronizing package lists
[2009-08-17 14:01] starting full system upgrade
[snip..]
[2009-08-17 14:02] warning: /etc/php/php.ini installed as /etc/php/
php.ini.pacnew
[2009-08-17 14:02] upgraded php (5.2.10-3 -> 5.3.0-1)
[snip..]

Men nu kan jeg ikke starte apache serveren med /etc/rc.d/httpd start
(eller restart). Der står blot "failed" ud foran.

Har så undersøgt det lidt:

root # apachectl configtest
httpd: Syntax error on line 119 of /etc/httpd/conf/httpd.conf: Cannot
load /etc/httpd/modules/libphp5.so into server: /etc/httpd/modules/
libphp5.so: cannot open shared object file: No such file or directory

Aha? Har så fjernet de syntax fejl apachectl mener der er i min config
fil (de to ændringer der gjorde at PHP startede), og nu kan jeg så
fint starte apache, men uden PHP understøttelse.

Hvad er lige blevet ændret her i 5.3? Synes ikke at kunne finde det
nogen steder.
Og hvordan får jeg det til at virke igen?

På forhånd tak.

(Både UNIX og PHP gruppen).

Fra : ndlarsen

Dato : 23-08-09 15:50

Måske kan det her hjælpe dig?

http://www.archlinux.org/pipermail/arch-general/2009-August/007067.html

Fra : Kim Emax

Dato : 28-08-09 12:47

On Aug 23, 4:50 pm, ndlarsen <use...@ionline.dk> wrote:
> Måske kan det her hjælpe dig?
>
> http://www.archlinux.org/pipermail/arch-general/2009-August/007067.html

"The last issue I found in php 5.3 is it checks for the absence
mysql_free_result after
mysql queries and warns if it isn't found."

Det lyder sgu som der skal tjekkes lidt kode hist og her. Det har PHP
altid cleanet selv.

Og dette indikerer også at man skal finde alle depricated funktioner
og smide et @ foran dem, eller få dem rettet til de funktioner, der i
stedet skal bruges:
"a few derprecated warning for things that will disappear in php 6"

Kim Emax