Aarstidernes mandolinjern. Erfaringer?
Fra : onemoreday

Dato : 17-08-09 03:34

Hej folkens,

Nu skal jeg simpelthen have mig et mandolinjern. Men for pokker, de er
dyre.

Jeg har dog fundet et billigt et her:

http://www.aarstiderne.com/Kasserne/Ekstravarer/Mandolin.aspx

Egentlig er jeg ikke meget for at købe billigt skrammel, men jeg kan
fornemme at gode mandolinjern koster over 1000 kr, og det er altså for
meget for mig. Så jeg må nøjes med noget billigere.

Og det her mandolinjern fra Aarstiderne er jo billigt. Så jeg er
fristet.

Derfor dette spørgsmål: Er der nogen som har erfaringer med
Aarstidernes mandolinjern? Er det godt? Eller hvilke mandolinjern kan
i øvrigt anbefales?

Og et bonusspørgsmål: Jeg ville gerne have et mandolinjern som kunne
holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre
udgaver?

Vh

Andreas

Fra : Hans Jørgen Vollmer

Dato : 17-08-09 15:05

Hej

Jeg er rigtig godt tilfreds med dette

http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2

Hans J

Fra : Max

Dato : 17-08-09 17:34

Hej

> Jeg er rigtig godt tilfreds med dette
>
> http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2

Ja, den dur bare.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-08-09 16:37

On Mon, 17 Aug 2009 16:05:18 +0200
"Hans Jørgen Vollmer" <vollmer@adr.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg er rigtig godt tilfreds med dette
>
> http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2

Det kan jeg kun tilslutte mig. Borner V10 i rustfrit stål er det jeg
bruger hjemme og det er altså bare enormt lækkert og i virkelig god
kvalitet. Det koster en smule mere JA, men det holder så også mindst de
næste 20år ved almindelig brug.

kim

Fra : Emil

Dato : 18-08-09 01:56

onemoreday <andreasnb@gmail.com> wrote:

>Nu skal jeg simpelthen have mig et mandolinjern. Men for pokker, de er
>dyre.

Har du set for mange TV-kokke, som har andre behov end dine? Men ja,
det er et lækkert redskab, hvis det er skarpt.
Desværre findes der ikke mange skarpe i den almindelige handel. Og de
som findes er udformet helt forkert.

Typisk er knivene stillet på tværs af skæreretningen, så der ikke
skæres, men hugges. Og det gå helt galt når der skal hugges stave.

>Jeg har dog fundet et billigt et her:
>http://www.aarstiderne.com/Kasserne/Ekstravarer/Mandolin.aspx

Uden at have prøvet den, ser den ud til at være lidt over
gennemsnittet, da kniven er svagt skråtstillet, så der opnåes en lille
skærende funktion. Men jeg tror ikke du gider bruge den efter de
første 14 dage, og stavene skal stadigt hugges over,

>Derfor dette spørgsmål: Er der nogen som har erfaringer med
>Aarstidernes mandolinjern? Er det godt? Eller hvilke mandolinjern kan
>i øvrigt anbefales?

Jeg har prøvet fire andre mandolinjern, som alle blev kasseret, da de
var for bøvlede eller helt umulige i praktisk brug.

Skal jeg anbefale noget, må det være V4-snitteren, hvor knivene er så
skråtstillede, at de skærer i stedet for at hugge over.

Her købte jeg et sæt som også kunne lave stave, men også her hugges
stavene. I de sidste par år har jeg kun brugt skive-funktionen, som
til gengæld er helt suveræn god.
Den kommer i brug mindst en gang om ugen - p.t. er den i daglig brug.

Skal der kun skives et par løg eller gulerødder, bruger jeg dog en
alm. kniv, medmindre V4eren lige står i tørrestativet.

Ud fra din manglende beskrivelse af dine behov, vil jeg, ud fra mine
behov/erfaringer, anbefale dig at købe følgende to ting:

V4-Høvl kun m. skiveindsats u. frugtholder
Pris: Dkk.125,00 Nr. 207
<http://www.boerner-import.dk/product.asp?product=49>

Frugtholder
Pris 35,- dkk. Nr. 2
<http://www.boerner-import.dk/product.asp?product=424>

Levering koster 80,- med Post DK, eller billigere med GLS.

Og i stedet for at købe al muligt "sjovt" tilbehør, var det måske på
sin plads med denne kniv, som løser problemet med afskær, som hænger
fast på bladet:

Super Skarp Multi kniv
Pris: DKK 100,00 Nr. 805
<http://www.boerner-import.dk/product.asp?product=489>

> [...]
>holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
>mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre

Ethvert mandolinjern kan holde til det. Problemet er bladgrøntsager
generelt. De yderste blade/skæl bliver kun snittet ordentligt, hvis
emnet er struttende friskt, og kun hvis der skæres på tværs af
bladene/skællene. Her er en skarp køkkenkniv eller pålægsmaskine
bedre.

m.v.h. Emil

Fra : onemoreday

Dato : 20-08-09 00:42

On Aug 17, 11:33 am, onemoreday <andrea...@gmail.com> wrote:
> [...]
> holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
> mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre

Hej

Tak for jeres svar

Nej, jeg har ikke set for mange TV-kokke med andre behov end mine
egne.

De ser fine ud, de jern I anbefaler, men jeg har også fundet dette:

http://www.hwl.dk/products/mandolin+du+chef+komplet+med+fod-%289827%29.aspx

Det skulle være solidt og i god kvalitet, og med rabatten er det
stadig til en pris hvor jeg kan være med.

Er der evt. nogle af jer der har erfaringer med Bron mandolinjern (det
er et mandolinjern af dette mærke jeg linker til)? Evt. med dette
specifikke mandolinjern.

Vh

Andreas

Fra : onemoreday

Dato : 20-08-09 00:49

On Aug 18, 2:56 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> emnet er struttende friskt, og kun hvis der skæres på tværs af
> bladene/skællene. Her er en skarp køkkenkniv eller pålægsmaskine

Hej Emil

Tak for dit grundige svar.

Jeg skylder selvfølgelig at fortælle om mine behov.

Jeg snitter mange grøntsager hver dag. Vi (kæresten og jeg) lever
vegetarisk og spiser derfor meget grønt. Og nu hvor vi går vinteren i
møde, tænkte jeg det kunne være sjovt at prøve om et mandolinjern
kunne lette snitteriet en smule.

Sandt at sige er jeg allermest interesseret i at kunne snitte fx
hvidkål meget fint til råkoster. Finere og mere ensartet end en kniv
kan klare. Men jeg skal også bruge det til julienne af rodfrugter og i
øvrigt til skiver af alt muligt. Men behovet er først og fremmest
udløst af foregående vintres kålsnitteri.

Mit behov er ikke først og fremmest en TV-koks ønske om at lave smukke
retter (selvom det er en fin bonus). Det handler også om effektivitet.

Jeg har pt kig på dette mandolinjern:

http://www.hwl.dk/products/mandolin+du+chef+komplet+med+fod-%289827%29.aspx

Er det et af de dem du har prøvet?

Vh Andreas

Fra : Emil

Dato : 22-08-09 17:22

> [...]

>øvrigt til skiver af alt muligt. Men behovet er først og fremmest
>udløst af foregående vintres kålsnitteri.

En god, skarp kniv overgår alt! Kvalliteten og hastigheden af det
skårne afhænger alene af kokkens evner. Øvelse gør mester.
Men OK, de færreste har tid til det pjank, og derfor er div. apparater
en god hjælp i hverdagen.

En foodprocessor er genialt til store mængder hvidkål og rodfrugter.
Tænk havde en test igen i år:
<http://www.taenk.dk/?cid=2131> og
<http://www.taenk.dk/test/foodprocessorer/>
<http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/madogfritid/article1133145.ece>

Det er multifunktionsmaskiner som kan mange ting, men alt på en
halvhjertet måde. Da testen kun omfatter 8 af de på markedet værende
ca. 261 varianter, må testen betegnes som værende en fiasko.

Selv om priserne starter ved kr 500,- kan disse små maskiner ikke
klare mosten.
Og skal man op omkring de kr 2.000,- blot for at kunne snitte
grøntsager i rå mængder, så er snitte- eller mandolinløsningen måske
bedre.

>Jeg har pt kig på dette mandolinjern:
>http://www.hwl.dk/products/mandolin+du+chef+komplet+med+fod-%289827%29.aspx
>Er det et af de dem du har prøvet?

Nej, men det ligner meget det jeg købte hos en isenkræmmer (Imerco
eller Inspiration). Mit havde en extra lille bøjle ved foden, så der
kunne placeres en dyb tallerken dér, til at opfange det snittede, som
jo nærmest sprøjter fra skæret. Mit var på tilbud til halv pris, kr.
275,- altså normalt kr. 550,- (i 2003) så jeg kunne simpelthen ikke
modstå fristelsen.

Jeg var mægtigt godt tilfreds med dyret i de første måneder. Genialt
til rodfrugter; men skuffende til at snitte tomater.
Løg, bladselleri og hvidkål gik nogenlunde, men ikke overbevisende.
Efter 2 - 3 måneder fandt jeg mig selv med kniv og skærebrædt, når der
skulle skæres grøntsager. Det var simpelthen bedre og hurtigere.

Årsagen til min skuffelse var simpel nok at spotte: Skærene var ikke
skarpe nok. Og det var _før_ jeg anskaffede mig V4-snitteren.

Men den du linker til, er i en højere prisklasse og udbudt til proff.
brug, så her vil mine forventninger til skærene være meget høj, selv
om jeg er klar over, at den ikke når V4érens skarphed og rene snit.
Og så er der jo 14 dages returret, hvis den ikke kan skive et kg.
modne tomater tilfredsstillende - og det kan den næppe; har dog ikke
prøvet.

V4-snitteren har 3 indstillinger til skivetykkelsen, + 0 (nul) som de
kalder børnesikring - som ethvert barn kan fjerne på under 2 sekunder.
Som tilkøb findes en 10 mm indsats, som jeg ikke har.

Véd nogen om denne indsats også giver 10 mm i tykkelsen? Den skulle
være til pommes frites m.v.

Foodprocessorerne har 2 eller 4 skivetykkelser, der som regel er
uspecifiserede. Jeg har tilgode at se nogen over 6 mm. Skærene er
normalt vinkelrette mod emnet, men der findes nogle få med
spiralformede skær, som faktisk skærer i stedet for at hakke. Men så
er vi oppe over de kr 2.000,- Til gengæld har de så også tilstrækkelig
motorkraft til at kunne klare store mængder lynhurtigt; perfekte til
børnefamilier.
Nogle få af de dyre har også julienneskiver, som jeg dog aldrig har
set en test af.

Mandolinjernet har variabel indstilling af tykkelsen, som for nogle
jern går op til 20 mm, typisk 15 mm, som førsøg har vist, er den
mindste tykkelse på gode pommes frites og ovnstegte grøntsager.

Tro nu ikke, at du får en hånd fri ved at bruge et mandolinjern. Det
skal stadigt holdes fast, da knivene typisk er tværstillede, og dermed
yder en betragtelig modstand, som selv gummi- eller siliconefødder
ikke kan holde på plads. Og da på ingen måde, mår der snittes i
julienne, hvor en stor betonklods nok er det bedste tilbehør. Nej, det
var ikke for at være morsom, blot praktisk erfaring.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-09 08:08

onemoreday skrev:

> Jeg har pt kig på dette mandolinjern:
>
> http://www.hwl.dk/products/mandolin+du+chef+komplet+med+fod-%289827%29.aspx

Jeg vil nok tilslutte mig Emils betragtninger mht. skråt- og ligestillede
knive. Jeg har selv et Börner V4, og det kan alt I har brug for. Det
eneste problem jeg har med det, er at det er svært at opbevare det pga.
de satans skarpe knive, men jeg ser nu at det problem tilsyneladende kan
klare med en sikkerhedsbox:

· http://www.boerner-import.dk/product.asp?product=440

Alt i alt kommer en Börner V4 inkl. sikkerhedsbox op i samme prisklasse
som det mandolinjern der er på tilbud hos HWL, men til gengæld ser det
ikke ud til at man får andre knive med til mandolinjernet end den der
er indbygget. Skulle jeg vælge igen med den viden jeg har i dag, ville
jeg stadig gå efter Börner V4 (med sikkerhedsbox denne gang).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : onemoreday

Dato : 20-08-09 02:13

> [...]
> er indbygget.  Skulle jeg vælge igen med den viden jeg har i dag, ville
> jeg stadig gå efter Börner V4 (med sikkerhedsbox denne gang).

Hej Klaus

Det som tiltrækker mig ved det mandolinjern jeg linker til, er at det
kan stå af sig selv. Jeg forestiller mig jeg godt kan bruge to hænder
til at styre grøntsager og lign. Og så er det en type som er tiltænkt
storkøkkener, og det fortæller mig at det er kram. Det kan jeg godt
lide.

Det mandolinjern jeg linker til er i øvrigt komplet, inkl knive og
frugtholder. Her er bedre billeder:

http://www.creativecookware.com/mandoline_chef.htm

Men jeg må klart oevrveje Boerner-modellerne. Det lader til at mange
er glade for dem

Vh Andreas

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-08-09 18:52

On Thu, 20 Aug 2009 01:12:49 -0700 (PDT)

> [...]
>
> http://www.creativecookware.com/mandoline_chef.htm
>
> Men jeg må klart oevrveje Boerner-modellerne. Det lader til at mange

Til boerner v6 og v10 kan du få en opbevaringsboks som også fungerer som
holder (og opsamler af det snittede) når man er i gang med kniven.
http://www.boerner-import.dk/product.asp?product=420
Der er gummi under den så den er meget skridsikker. Det virker rigtigt
godt synes jeg.

Fra : Mads Toftum

Dato : 21-08-09 19:24

On Mon, 17 Aug 2009 02:33:50 -0700 (PDT), onemoreday <andreasnb@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Derfor dette spørgsmål: Er der nogen som har erfaringer med
> Aarstidernes mandolinjern? Er det godt? Eller hvilke mandolinjern kan

Det ser ret smalt ud, men ellers en standard japaner. Jeg har selv et
i en 10 cm model. Det er ganske fint til de fleste opgaver og virker
lidt mere praktisk end min klassiske franske model. Jeg har også forsøgt
börner v10, men den kan jeg slet ikke forliges med. Japaneren er en god
kompakt model og jeg har nok givet i omegnen af 400 hos Kunst & Køkkentøj.

> [...]
> holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
> mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre

Der supplerer jeg med en keramisk tingest fra kyocera - noget i stil med
http://www.mactheknife.dk/shop/keramisk-mandolin-sort-309p.html
Den er ganske skarp og snitter et rødkål meget nemt - men jeg havde nok
valgt en af modellerne med justerbart skær hvis den var til at få da jeg
købte.

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : onemoreday

Dato : 22-08-09 04:51

On 17 Aug., 11:33, onemoreday <andrea...@gmail.com> wrote:
> [...]
> holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
> mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre

Hej igen alle sammen

Tusinde tak for jeres svar

Jeg har lavet lidt yderligere undersøgelser: Jeg har fundet ud af at
min mor har en gammel grøntsagssnitter fra Börner. Den ligner lidt V3,
men er vist en ældre udgave.

I går prøvede jeg den af og snittede selleri, kartofler, løg, hvidkål,
fennikel, gulerødder og æbler.

Det gik super fint. Og selvom den er temmelig gammel og flittigt
brugt, lod det sig gøre at snitte det hele med et fint resultat.

Minussiden ved Börneren er efter min mening at man skal bruge den ene
hånd til at holde den. Derudover har man (i min mors udgave) kun to
tykkelser at vælge imellem. Jeg kan se på importørens hjemmeside at
man kan få alskens ekstraudstyr, så der er sikkert en løsning på det.
Min mors tynde tykkelse var lige en anelse for tynd til kålen, og den
tykke var alt, alt for tyk.

Jeg grubler videre... Kom gerne med flere erfaringer, det er meget
interessant og nyttigt.

Vh

Andreas

Fra : Emil

Dato : 25-08-09 04:21

onemoreday <andreasnb@gmail.com> wrote:

>Minussiden ved Börneren er efter min mening at man skal bruge den ene
>hånd til at holde den.

Dette gælder for ethvert snitte- / mandolin- / juliennejern og selv de
maskindrevne kræver at man holder fingrene på bestemte knapper
(børnesikring). Der findes undtagelser i de dyreste (og bedste)
modeller.

>Min mors tynde tykkelse var lige en anelse for tynd til kålen, og den
>tykke var alt, alt for tyk.

Meget morsom.

Men jeg forstår hvad du mener. Den første model hed blot V-snitteren,
og det er nok den du har afprøvet. Jeg har aldrig set den.
Jeg har selv V4-snitteren, som har tre tykkelser at vælge mellem. Og
der er ikke megen info at hente på hjemmesiden.

>Jeg grubler videre... Kom gerne med flere erfaringer, det er meget
>interessant og nyttigt.

Pas nu på. Overstimulering kan få fatale følgevirkninger.
Men OK. Tag et kig på Microplane´s produkter

De har et håndholdt mandolinjen med variabel tykkelse. Ingen
juliennefunktion, men det kan være hamrende ligegyldigt ved løg og
hvidkål.

Google søgeord er: microplane tilbud

m.v.h. Emil

Fra : onemoreday

Dato : 22-08-09 04:53

On 21 Aug., 20:24, Mads Toftum <m...@dev.null> wrote:

> [...]
> Den er ganske skarp og snitter et rødkål meget nemt - men jeg havde nok
> valgt en af modellerne med justerbart skær hvis den var til at få da jeg

Hej Mads

Tak for dine kommentarer.

Hvad er det for en klassisk fransk mandolin du har? Hvad er dine
erfaringer med den?

Nu hvor du har prøvet lidt forskelligt ville jeg gerne vide, hvilken
model ville du ville vælge hvis du kun kunne vælge en enkelt?

Vh Andreas

Fra : Mads Toftum

Dato : 23-08-09 09:51

On Sat, 22 Aug 2009 03:53:10 -0700 (PDT), onemoreday wrote:
> Hvad er det for en klassisk fransk mandolin du har? Hvad er dine
> erfaringer med den?

Den ligner meget den du havde linket til fra hwl. Det er et lækkert
stykke værktøj og klart den mest alsidige af dem alle. Meeen, den er
lidt besværlig at rengøre og knap så skarp som japaner modellerne.

> Nu hvor du har prøvet lidt forskelligt ville jeg gerne vide, hvilken
> model ville du ville vælge hvis du kun kunne vælge en enkelt?

I praksis er det nok kyoceraen der er oftest i brug, men den falder
på at være til en meget begrænset opgave. Næst efter kommer japaneren -
den store franske model kommer frem til de større opgaver og når jeg
skal bruge dens specielle skær. Börner modellen bliver aldrig brugt
og ryger nok til skrot engang ved lejlighed.

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : onemoreday

Dato : 22-08-09 06:26

> [...]
> holde til at snitte kål, fx hvidkål til råkost her til vinter. Kan
> mandolinjern generelt holde til det? Eller skal man så op i de dyre

Et spørgsmål til dem med Börneren:

Hvor mange indsatser kan der være i multiboksen til V4? Kan der være
to eller tre indsatser?

Vh Andreas

Fra : onemoreday

Dato : 22-08-09 15:22

Uha. Mange gode svar.

Jeg har besluttet mig for at gå efter en Börner-model. V4 ser fin ud.
Men netop i dag så jeg at min moster har V6'eren. Den så faktisk
rigtig lækker ud. Ståldesignet er flot, og den kommer i en boks hvor
både høvl, frugtholder og indsatser kan være i.

Er der nogen der har prøvet begge. Både V4 og V6. Hvilken ville I
vælge?

Jeg kan se at V4 kan lave flere tykkelser med hver indsats, men hvor
meget bruger man i grunden det?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-08-09 00:16

onemoreday skrev:

> Jeg kan se at V4 kan lave flere tykkelser med hver indsats,
> men hvor meget bruger man i grunden det?

Jeg skærer agurker [til agurkesalat] i tyndere skiver end
kartofler [til fx pandestegte kartoffelskiver], så jeg synes
at det er rart at man kan indstille indsatserne.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/