BMW R1200S erfaringer
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 20:31

Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
positivt, og negativt om modellen.

http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 20:58

> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> positivt, og negativt om modellen.
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

Super anmeldelse. Tak for det. dog ikke noget der får mig til at springe på
r1200rt'eren

Mvh TB
R1150RT

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-08-09 21:03

> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> positivt, og negativt om modellen.

ganske god læsning, jeg vil dog lige høre, hvorfor har du kigget i cylindre
for at se spillerum mellem cylinder/stempel, for sjov, eller har der været
en fejl ?

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 21:31

On Sun, 16 Aug 2009 22:03:04 +0200, Thomas Jensen wrote:

> ganske god læsning, jeg vil dog lige høre, hvorfor har du kigget i cylindre
> for at se spillerum mellem cylinder/stempel, for sjov, eller har der været
> en fejl ?

Rolig nu Det er såmænd blot fra servicemanualen.

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 22:10

Orla Pedersen skrev:

> Rolig nu Det er såmænd blot fra servicemanualen.

- - - Til dén motorcykel som man har ulejliget sig at give
livstids-smurt bagtøj!!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 06:11

On Sun, 16 Aug 2009 23:10:00 +0200, Armand wrote:

> - - - Til dén motorcykel som man har ulejliget sig at give
> livstids-smurt bagtøj!!!

Mjaeh, den har de nu ædt i sig igen. Bagtøjet skal "serviceres ved 1000 Km
eftersyn, men herefter.....

Det har nu ikke forhindret mig i at foretage olieskift i vinters, og der så
den brugte olie fin ud.

Men ellers forstår jeg vist ikke helt din kommentar ? Var der et hint ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-09 10:14

On Mon, 17 Aug 2009 07:11:22 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Men ellers forstår jeg vist ikke helt din kommentar ? Var der et hint ?

Du kender da Armand - Udsøgt sarkasme

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 10:34

On Mon, 17 Aug 2009 11:13:32 +0200, Steen Gruby wrote:

> On Mon, 17 Aug 2009 07:11:22 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.

> Du kender da Armand - Udsøgt sarkasme

Mandag ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Armand

Dato : 17-08-09 11:10

Orla Pedersen skrev:

> Men ellers forstår jeg vist ikke helt din kommentar ? Var der et hint ?

Man gør motorcyklen servicevenlig ved at livstids-smøre bagtøjet. At
skulle afmontere cylindre for "lige at kontrollere" stempel/ring
-tolerencen, hvad jeg aldrig før har hørt nævnt i nogen serviceplan, er
et betydeligt skridt i modsatte retning :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 12:40

On Mon, 17 Aug 2009 12:09:36 +0200, Armand wrote:

> [...]
> -tolerencen, hvad jeg aldrig før har hørt nævnt i nogen serviceplan, er
> et betydeligt skridt i modsatte retning :-|

Stop, stop, stop Sgu'da servicemål ved udmåling/valg af reservedele,
workshop/servicemanual.

Faktisk nævner jeg kun disse tal for at vise, at en luftkølet BMW har
snævrere stempel/cylinder spillerum end en vandkølet Honda.

Derfor !

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-09 13:46

On Mon, 17 Aug 2009 13:39:53 +0200, Orla Pedersen

Du har ret: Mandag OG fuldmåne ))

Fra : Armand

Dato : 17-08-09 14:49

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> Faktisk nævner jeg kun disse tal for at vise, at en luftkølet BMW har
> snævrere stempel/cylinder spillerum end en vandkølet Honda.

Ohhh!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-09 18:01

Armand skrev:

> Ohhh!

Der er dømt "snorke-træ"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-08-09 05:36

> Rolig nu Det er såmænd blot fra servicemanualen.

ok, men du kunne finde på det.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 06:11

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-09 22:02

On Sun, 16 Aug 2009 21:31:00 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
>positivt, og negativt om modellen.

Det er hvad jeg vil kalde et meget nygternt og sagligt review.
God læsning - God inspiration.

Specielt den med motorstyringen har jeg hørt / oplevet før.
Der er ingen tvivl om at BMW har forsøgt at indbygge en vis
"intilligens" i styringen for at imødegå forureningskravene, hvilket
har jaget dem nogle staver i livet ,-)
Det er nok årsagen til at der er lagt en mere fredsommelig firmware i
den ved 10.000 Km service (Vi kan så kun gisne om den kan klare en
fornyet forurenings test med den firmware).

Min søn havde en BMW F650SC (Scaver), og den led også med microprogram
fejl - Den havde dog den feature at den skulle resettes totalt for at
glemme de unoder den havde lært
Ellers var det en sjov knallert.

Fra : Hans Posselt

Dato : 16-08-09 22:18

meddelelse news:q9tjkvowm1fj.12batvdm1jmyg.dlg@40tude.net...

> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> [...]

Tak for en glimrende anmeldelse. Ja, BMW kan det der med køreglæde.
På min R 1200 Rt synes jeg ikke, der er de samme problemer med kvaliteten -
dog skaller lakken af på nederste del af forreste motordæksel - et resultat
af den forhjulets sandblæsning.
En skam 1200 s er gået ud af produktion.
Hans

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-08-09 22:38

Orla Pedersen skrev:
> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> positivt, og negativt om modellen.
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

Som altid sober!

Jeg savner lidt om kørestillingen.

Da jeg havde den glæde at prøve selvsamme motorcykel, havde jeg en
fornemmelse af at sidde "oven på" motorcyklen, hvilket bestemt ikke
tiltalte mig (kun Buell har jeg på den måde oplevet værre á en
fornemmelse af at sidde "oven på")

Jeg må også tilstå at betjeningen af blink ikke tiltalte mig heller, så
jeg sætter gerne spørgsmålstegn ved "genialiteten"

Med hensyn til forhjulsforbruget, har jeg en teori om, at det er prisen
for telelever affjedringen, den energi der ikke
optages/omsættes/afbrændes i en affjedring, må jo nødvendigvis føres
videre i kraftsystemet til et sted hvor den kan frigives, her i
friktionen mellem dæk og vej.

Men disse kommentarer skal dog ikke skygge over en ellers fornem
anmeldelse, og en forbilledlig ærlighed, om egne oplevelser.

PS
ska' vi snar u' å køre?
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 06:11

On Sun, 16 Aug 2009 23:38:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Da jeg havde den glæde at prøve selvsamme motorcykel, havde jeg en
> fornemmelse af at sidde "oven på" motorcyklen,

Ovenpå ? Mnjaeh, ikke lige et ord jeg vil bruge, men jeg savner støtte fra
den "tank", som kun er bløde plastsider i forlængelsen af kåben.

Men jeg må hellere skrive endnu et afsnit, den del har jeg helt glemt.

> PS
> ska' vi snar u' å køre?

Gu' ska' vi så !

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 10:34

On Sun, 16 Aug 2009 23:38:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> "oven på"

Ohh, tror det handler om at der er langt fra sæde til fodhvilere af et
sportssetup at være.

Blev selv overrasket dengang, men tænker ikke over det længere. Vi er jo
ikke just plaget af lange ben.

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 13:11

J.C.Kløve skrev:
> Jeg må også tilstå at betjeningen af blink ikke tiltalte mig heller, så
> jeg sætter gerne spørgsmålstegn ved "genialiteten"

Det var også et punkt, som fik mig til at tvivle på Orlas åndsevner. Jeg
har altid troede, at kun BMW-fanatikere, BMW-sælger og BMW-teknikere
kunne se det geniale i 3 blinklyskontakter. De 5 - 6 gange, hvor jeg har
haft brug for hornet i en nødsituation, har jeg altid endt med at blinke
til venstre.

Godt, at BMW endelig afskaffer det tåbelige system.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 13:51

On Mon, 17 Aug 2009 14:11:07 +0200, KentBM wrote:

> Godt, at BMW endelig afskaffer det tåbelige system.

Absolut uenig, men i dit tilfælde kan jeg vel ikke sige: "Prøv systemet i
lidt længere tid".

Orla Pedersen, som aldrig fandt hornknappen på VTR'en.

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 14:41

Orla Pedersen skrev:
> Absolut uenig, men i dit tilfælde kan jeg vel ikke sige: "Prøv systemet i
> lidt længere tid".

Nu har jeg haft BMWen siden 2002, så det er afprøvet. Men jeg husker
tydeligt de første tur. Når man som jeg ikke er plaget af overdrevet
kraftig muskulatur i arme og ben og så skal balancerer rundt på en meget
bumpet vej ved lav hastighed og skiftevis blinke til
venstre/højre/afbryd samtidig med at give gas og bremse med et
hysteriske følsomt pumpestyret delintegral bremsesystem, så kan det godt
give sved på panden.

Pumpesystemet på delintegralsystemet er heldigvis en anden ting, som BMW
fandt ud af ikke var godt nok. Og er anderledes på din R1200S vil jeg tro.

Men jeg vil tro, at de bilister som er kørt ud foran mig er blevet meget
skræmte af det blinkende lys til venstre, som jeg kom til at bruge i
stedet for hornet. På 2 Suzukier, 2 Hondaer og en enkelt Moto Guzzi V50
har jeg aldrig ramt blinklyset i stedet for hornet. Det var så en af de
fejl førnævnte Moto Guzzi V50 ikke havde

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 20:27

On Sun, 16 Aug 2009 23:38:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Jeg savner lidt om kørestillingen.

Done

> [...]
> optages/omsættes/afbrændes i en affjedring, må jo nødvendigvis føres
> videre i kraftsystemet til et sted hvor den kan frigives, her i

I erkendelse af at hæl/tå mønstret er drejet 90° i forhold til normalt på
det fortrinvis langsrillede PP, så hælder jeg lidt til vægtfordelingen.
Teleleversystemet gør det muligt at have tyngdepunktet langt fremme uden
overdrevent næsedyk ved bremsning. Og dét har BMW udnyttet, så
kurvebelastningen af fordækket er højere end normalt for mc'er.

Folk, der har forsøgt sig med dualcompounddæk á 2CT har kørt siderne af
fordækket på få tusinde Km. :-/

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 13:17

Orla Pedersen skrev:
> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> positivt, og negativt om modellen.
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

Du skriver om dårlig kvalitet af maling og " pletvis med ujævnhed under
malingen".

Det må være det som gør, at alt lak er ved at skalde af min
cylindre/motor og svingarm for og bag ikke ser for godt ud under lakken
på min BMW R 1150 R. Jeg troede at det bare var prisen for en vinters
kørsel.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 13:51

On Mon, 17 Aug 2009 14:17:16 +0200, KentBM wrote:

> [...]
> cylindre/motor og svingarm for og bag ikke ser for godt ud under lakken
> på min BMW R 1150 R. Jeg troede at det bare var prisen for en vinters

Ikke i mit tilfælde, og det er endog øverst på dækslet, så det er heller
ikke stenslag fra forhjulet.

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 14:45

Orla Pedersen skrev:

> Ikke i mit tilfælde, og det er endog øverst på dækslet, så det er heller
> ikke stenslag fra forhjulet.

På min BMW virker det som om, at de er kommet et hul i laklaget.
Cylinderne ruser inden under lakken, det samme med bundkar. Hvor for- og
bagsvinger bliver uklart inden under lakken. Sikkert Aluminium, som
korrodere.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 21:18

> [...]
> Cylinderne ruser inden under lakken, det samme med bundkar. Hvor for- og
> bagsvinger bliver uklart inden under lakken. Sikkert Aluminium, som

En kammi havde en HP2. Der begyndte lakken at springe af allerede efter 1
år. Før havde han en R1150GS i fire år, ingen probs

Selv har jeg haft en R1100 der kørte hele året (incl vinter), uden det
mindste lakproblem. PT så en R1150 med nogle km på, der også ser fin ud.
Jeg mistænker dem for at have "sparet" lidt ved den nye 12 serie :-/

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 20:27

On Sun, 16 Aug 2009 21:31:00 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Efter godt 2 år, og 29.000 Km. med "makita", har jeg skriblet lidt
> positivt, og negativt om modellen.
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

Nu tilføjet afsnit om ergonomi.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~