Mayonaise / majonæse / ...
Fra : Henrik

Dato : 16-08-09 20:05

Jeg forsøger som en gal at få æg og olie til at blive til en cremet masse -
men det går galt hver gang - med deraf følgende arrigskab, eder og massivt
spild af olie/æg.

Jeg lærte på et tidspunkt, af en kok, at jeg kunne hælde alle ingredienserne
i på en gang, sørge for at det fik ens temperatur og så ellers lade
stavblenderen køre og ...vupti (æret været Hyttemeir) så var mayoen klar.

Teknikken virkede i lang tid for mig, men nu driller det i dén grad.
Endnu en kok har givet mig endnu to mulige fejlkilder - for lidt salt eller
for meget olie (indrømmet mit arbejde i køkkenet kører altid på slump) ...

Hidtil har blandingen bestået af Æggeblomme (pasturiserede), den billigste
raps/vindruekerneolie, salt, peber og et skvæt eddike. Og så afhængig af
varianten chili (tørrede, friske eller piri piri på glas) eller diverse
krydderurter.

Er det virkelig saltet der er vidundermidlet?
Hvor meget olie kan en pasturiseret æggeblomme optage?
Kender I nogle tricks der kan samle en skilt masse eller er det bare til
skraldespanden?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 16.08.2009)

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-08-09 20:30

In news:4a885841$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Henrik <hallo_derude@hotmail.comXX> typed:
> [...]
> Hvor meget olie kan en pasturiseret æggeblomme optage?
> Kender I nogle tricks der kan samle en skilt masse eller er det bare

Det hele + skål og blender skal have samme temperatur fra starten. Det må
endelig ikke være for koldt. Jeg bruger æggeblommer, salt og lidt citron
(peber kommer jeg i når den er rørt). Jeg rører det godt inden jeg begynder
at komme olien i, drypvis fra starten og senere en meget tynd stråle. Det
skulle ikke kunne slå fejl.

En skilt mayonnaise kan reddes ved at starte helt forfra med en æggeblomme
rørt med salt, hvorefter man blander den skilte mayo i ganske lidt ad
gangen. Bliver den for tyk kan man komme en lille smule vand i.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-08-09 23:56

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvor meget olie kan en pasturiseret æggeblomme optage?
> Kender I nogle tricks der kan samle en skilt masse eller er det bare til

Det er én af de ting der undrer mig at mange har problemer med at lave
ligesom beairnaise sauce.
Det er ikke noget jeg laver ofte men jeg har aldrig haft nogen problemer med
at det skiller hvilket synes at være det alt dominerende problem.
Jeg rører simpelthen et par æggeblommer med lidt salt og tilsætter olie
under omrøring med et almindeligt piskeris.
Det er muligvis den samme historie som den med humlebien der flyver selvom
den ikke burde kunne men jeg har aldrig oplevet nogen problemer med
ovennævnte produkter.
Jeg plejer dog ikke at bruge pastoriserede æg men har gjort det én gang hvor
vi havde gæster.

Steen.

Fra : onemoreday

Dato : 17-08-09 03:40

On 16 Aug., 21:04, "Henrik" <hallo_der...@hotmail.comXX> wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut

Hej

Jeg er med Steen her. Jeg har heller aldrig haft problemer med
majofremstilling. Og som Steen bruger jeg altid et håndholdt piskeris.
Det giver én en meget bedre fornemmelse for råvarerne, end hvis man
bruger elektriske himstregimser.

Råvarerne skal gerne have samme temperatur. Men jeg har altså også
røre majo af en kold æggeblomme og en stuevarm olie. Det handler bare
om at starte med en enkelt dråbe olie og gå langsomt frem. Og så altså
et godt piskeris og en skål der står fast på bordet (evt på en
opvredet klud), så har man en hånd fri til at hælde olien i det rette
tempo.

Jeg mener det er Nikolaj Kirk som siger at alt smager bedre med
piskeris. Han har ret.

Vh

Andreas

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-08-09 13:45

On 17 Aug., 11:40, onemoreday <andrea...@gmail.com> wrote:

> Jeg mener det er Nikolaj Kirk som siger at alt smager bedre med
> piskeris. Han har ret.

Ja, flødeskum gør i hvert fald.

Jeg har én gang forsøgt mig at producere mayo i en maskine, og den
skilte så det gjorde noget. Siden har jeg holdt mig til piskeriset, og
det er endnu aldrig gået galt. Alle har naturligvis glemt en béarnaise
på komfuret med katastrofen til følge, men med mayoen er den farlige
varmefaktor jo ikke til stede. De første dråber olie eller ti (en ad
gangen) pisker jeg altid ind i æggeblandingen, som om fanden var i
hælene på mig, senere kan man slappe noget mere af.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-08-09 20:58

In news:5a90a7a1-24e5-4b56-adf7-e21cd90408ec@k30g2000yqf.googlegroups.com,
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> typed:

> [...]
> gangen) pisker jeg altid ind i æggeblandingen, som om fanden var i
> hælene på mig, senere kan man slappe noget mere af.

For rigtig mange år siden havde min mor en røremaskine som var god til mayo.
Der kunne sættes en glasskål ovenpå den, og i bunden af skålen var der en
lille hane man kunne skrue på. Man kom olien i skålen og skruede en lille
smule op for hanen, så olien dryppede ned i æggeblandingen, og så kunne man
skrue mere og mere op for den. Hendes mayo blev altid vellykket.

Det var forresten en Ballerup Juniormixer, og jeg har da også en af slagsen
som efterhånden er over 45 år gammel. Den fungerer upåklageligt. Det var
kram der blev lavet dengang.