/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Virker min gear indikator korrekt?
Fra : Jan Nielsen


Dato : 15-08-09 12:05

Hej gruppe

Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha MT-03. Når
jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint, men når jeg
skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg ruller med 5/7 km/t. kan
det passe? det resulterer jo så også i at den ikke følger med ned i gaerene
når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop derfor jeg
invisterede i indikatoren.

Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr

Vh
Jan


 
 
Armand (15-08-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-08-09 13:22

Jan Nielsen skrev:
> Hej gruppe
>
> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha MT-03.
> Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint, men når
> jeg skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg ruller med 5/7
> km/t. kan det passe? det resulterer jo så også i at den ikke følger med
> ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop
> derfor jeg invisterede i indikatoren.
>
> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>
Jeg opfatter Gripo'ens virkning som at den sammenligner
motoromdrejninger med farten og konkluderer hvilket gear der svarer
bedst til de parametre. Hvis du kører en given hastighed i tomgang (á
udkoblet) er det ikke muligt at beregne nogetsomhelst!

Jeg har tidligere argumentert mod sligt pop og opfordret folk til at
køre noget mere på deres motorcykel så de vænner sig til at fornemme om
der køres i højeste eller næst-højeste gear (hvilket synes at være folks
største irritations-moment omkring mgl. gear-indikation).

For dit vedkommende er det derimod forkert brug af gearkassen der
foranlediger dit problem: Brug dog motoren som suplements-bremse under
nedbremsning - Derved er det enkelt at holde sig orienteret omkring
omdrejningtallets match med farten og geare ét gear ned ad gangen efter
behov!
At lade motorcyklen rulle "motorløst" hvorunder men foretager flere
nedgearinger kan næppe lade sig gøre uden lydelige *klonk*'s og eftersom
larm = slitage er dét misbrug af gearkassen - At man samtidig
disorienterer sig selv omkring hvilket gear der er lagt ind giver al
mulig grund til at lægge sine nedgearings-vaner om, Gripo-monteret eller
ej. :-|

--
Armand.

Per V. Misser (15-08-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 15-08-09 21:51

Hej
det resulterer jo så også i at den ikke følger med
>> ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop
>> derfor jeg invisterede i indikatoren.

> Jeg opfatter Gripo'ens virkning som at den sammenligner motoromdrejninger
> med farten og konkluderer hvilket gear der svarer bedst til de parametre.
> Hvis du kører en given hastighed i tomgang (á udkoblet) er det ikke muligt
> at beregne nogetsomhelst!
>
> Jeg har tidligere argumentert mod sligt pop og opfordret folk til at køre
> noget mere på deres motorcykel så de vænner sig til at fornemme om der
> køres i højeste eller næst-højeste gear (hvilket synes at være folks
> største irritations-moment omkring mgl. gear-indikation).
>
> For dit vedkommende er det derimod forkert brug af gearkassen der
> foranlediger dit problem: Brug dog motoren som suplements-bremse under
> nedbremsning - Derved er det enkelt at holde sig orienteret omkring
> omdrejningtallets match med farten og geare ét gear ned ad gangen efter
> behov!
> At lade motorcyklen rulle "motorløst" hvorunder men foretager flere
> nedgearinger kan næppe lade sig gøre uden lydelige *klonk*'s og eftersom
> larm = slitage er dét misbrug af gearkassen - At man samtidig
> disorienterer sig selv omkring hvilket gear der er lagt ind giver al mulig
> grund til at lægge sine nedgearings-vaner om, Gripo-monteret eller

Enig med Armand.
Brug nedgearinger med mellemgas og udnyt motorbremsningen. At beherske
disse operationer giver en god føling med motor og transmission. I
princippet er koblingen overflødig, hvis chaufføren behersker at lægge det
rigtige omrejningstal ind på gassen når der skiftes gear.
Desuden fortæller vinklen mellem viser på omdrejningstæller og speedometer
alt om, hvilket gear der er lagt ind. Nemmest med analoge visere, men det
kan sagtens lade sig gøre med helt eller delvis digital visning.

--
Per V. Misser
CX500E82
Superfox56



..::jmj::.. (16-08-2009)
Kommentar
Fra : ..::jmj::..


Dato : 16-08-09 11:57

Armand har bragt dette til verden:
> Jan Nielsen skrev:
>> Hej gruppe
>>
>> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha MT-03. Når
>> jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint, men når jeg
>> skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg ruller med 5/7 km/t.
>> kan det passe? det resulterer jo så også i at den ikke følger med ned i
>> gaerene når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop derfor
>> jeg invisterede i indikatoren.
>>
>> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>>
> Jeg opfatter Gripo'ens virkning som at den sammenligner motoromdrejninger med
> farten og konkluderer hvilket gear der svarer bedst til de parametre. Hvis du
> kører en given hastighed i tomgang (á udkoblet) er det ikke muligt at beregne
> nogetsomhelst!
>
> Jeg har tidligere argumentert mod sligt pop og opfordret folk til at køre
> noget mere på deres motorcykel så de vænner sig til at fornemme om der køres
> i højeste eller næst-højeste gear (hvilket synes at være folks største
> irritations-moment omkring mgl. gear-indikation).
>
> For dit vedkommende er det derimod forkert brug af gearkassen der
> foranlediger dit problem: Brug dog motoren som suplements-bremse under
> nedbremsning - Derved er det enkelt at holde sig orienteret omkring
> omdrejningtallets match med farten og geare ét gear ned ad gangen efter
> behov!
> At lade motorcyklen rulle "motorløst" hvorunder men foretager flere
> nedgearinger kan næppe lade sig gøre uden lydelige *klonk*'s og eftersom larm
> = slitage er dét misbrug af gearkassen - At man samtidig disorienterer sig
> selv omkring hvilket gear der er lagt ind giver al mulig grund til at lægge
> sine nedgearings-vaner om, Gripo-monteret eller ej. :-|

Rent bortset fra, at du svarer på noget andet end det Jan spørger om,
jeg aner lidt skolemester , så er gear-indikatorer altså ikke noget
fanden har opfundet. I "gamle dage" da jeg startede med Suzukis 3 cyl.
GT cykler, var de født med gear-indikatorer, og det var s.. en dejlig
ting. Jeg savner det på nutidige motorcykler, hvilket mange af dem jeg
kører med langt hen ad vejen er enige i.
Selvfølgelig lærer man udfra hastighed og omdrejninger hvad gear man
kører i, men der kan jo være somme, som ikke har alverdens til tid at
"cykle" rundt for at lære det, og i hurtige snuptag kan selv den bedste
tage fejl/komme i tvivl.
Jeg selv har ikke erfaringer med Gipro, Jan, så jeg kan ikke være
behjælpelig... men jeg forstår godt grunden til at du har investeret i
en.
Jørgen



Ukendt (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-08-09 12:49

On Sun, 16 Aug 2009 12:56:50 +0200, ..::jmj::.. wrote:

> I "gamle dage" da jeg startede med Suzukis 3 cyl.
> GT cykler, var de født med gear-indikatorer, og det var s.. en dejlig
> ting. Jeg savner det på nutidige motorcykler, hvilket mange af dem jeg
> kører med langt hen ad vejen er enige i.

Det forstår jeg så ikke en brik af. På "makita", (R1200S), er et pænt stort
hjørne af multidisplayet reserveret til en gearindikator, IMHO til igen
verdens nytte :-/ Pladsen kunne passende bedre udnyttes til konstant
visning af triptæller 1 og 2, eller en tankmåler, eller.....

Jeg skal jo alligevel ramme ideal omdrejningstallet á mellem 4 - 5.000
omdrejninger/min. Så jeg vælger blot et gear, som giver en passende
hastighed. Det vil sige typisk 4. på landevej, (3. på fællesture), og 5. på
motorvej. 6. tilhører hastigheder uden for landets grænser . Det giver
oven i hatten også den mest økonomiske kørsel, noget jeg lærte med den
ellers notorisk grådige VTR.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Knud Dam (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 16-08-09 15:21


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1czr8fb0gc027$.txfchmrg317d$.dlg@40tude.net...

> Jeg skal jo alligevel ramme ideal omdrejningstallet á mellem 4 - 5.000
> omdrejninger/min. Så jeg vælger blot et gear, som giver en passende
> hastighed. Det vil sige typisk 4. på landevej, (3. på fællesture), og 5.
> på
> motorvej. 6. tilhører hastigheder uden for landets grænser .

Hej Orla.

Er det virkeligt rigtigt, at du ikke bruger 5. og 6. gear på landevej ?

Mvh.

KD



Ukendt (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-08-09 16:29

On Sun, 16 Aug 2009 16:21:12 +0200, Knud Dam wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1czr8fb0gc027$.txfchmrg317d$.dlg@40tude.net...
>
>> Jeg skal jo alligevel ramme ideal omdrejningstallet á mellem 4 - 5.000
>> omdrejninger/min. Så jeg vælger blot et gear, som giver en passende
>> hastighed. Det vil sige typisk 4. på landevej, (3. på fællesture), og 5.
>> på
>> motorvej. 6. tilhører hastigheder uden for landets grænser .
>
> Hej Orla.
>
> Er det virkeligt rigtigt, at du ikke bruger 5. og 6. gear på landevej ?

Ja, 4. er passende til 90 - 110 Km./t. og et pænt stykke højere under
acceleration selvklart.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Armand (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-08-09 14:25

...::jmj::.. skrev:
> Armand har bragt dette til verden:
>> Jan Nielsen skrev:
>>> Hej gruppe
>>>
>>> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha
>>> MT-03. Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint,
>>> men når jeg skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg
>>> ruller med 5/7 km/t. kan det passe? det resulterer jo så også i at
>>> den ikke følger med ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et
>>> kryds, og det var no netop derfor jeg invisterede i indikatoren.
>>>
>>> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>>>
>> Jeg opfatter Gripo'ens virkning som at den sammenligner
>> motoromdrejninger med farten og konkluderer hvilket gear der svarer
>> bedst til de parametre. Hvis du kører en given hastighed i tomgang (á
>> udkoblet) er det ikke muligt at beregne nogetsomhelst!
>>
>> For dit vedkommende er det derimod forkert brug af gearkassen der
>> foranlediger dit problem: Brug dog motoren som suplements-bremse under
>> nedbremsning - Derved er det enkelt at holde sig orienteret omkring
>> omdrejningtallets match med farten og geare ét gear ned ad gangen
>> efter behov!
>
> Rent bortset fra, at du svarer på noget andet end det Jan spørger om,
>
Arh, come on!
Jeg skriver jo netop at selv Gripo'en ikke kan tage højde for dét der i
grunden er forkert brug af gearkassen, hvilket er et konkret svar på
hvorfor han er skuffet!

> jeg aner lidt skolemester ,
>
Måske nok. Men dét er ud fra at Jan's kørelærer tilsyneladende ikke
erkender at der er seperat behov for forklaring af gear-brug på
motorcykel, hvilket forøvrigt er meget almindeligt

> .........så er gear-indikatorer altså ikke noget
> fanden har opfundet. I "gamle dage" da jeg startede med Suzukis 3 cyl.
> GT cykler, var de født med gear-indikatorer, og det var s.. en dejlig
> ting. Jeg savner det på nutidige motorcykler, hvilket mange af dem jeg
> kører med langt hen ad vejen er enige i.
> Selvfølgelig lærer man udfra hastighed og omdrejninger hvad gear man
> kører i, men der kan jo være somme, som ikke har alverdens til tid at
> "cykle" rundt for at lære det, og i hurtige snuptag kan selv den bedste
> tage fejl/komme i tvivl.
>
Hvis man erkender ikke at køre oftere end at gearene (specielt omkring
højgear) driller, er det vel udemærket med en indikation á la de gamle
GT'ers (GS'erne havde også deres indikator, omend at den ikke bestod af
et kraftigt lysende rødt 7-bit digital-tal). Men Jan omtaler sit
væsentligste problem som værende under bremsning med derunder foretaget
nedgearing uden tilkobling, og dét er der en simpel løsning på!

I det hele taget kan jeg ikke forestille mig hvilken glæde man har af at
vide om man er i 3. eller 4. gear undervejs - Når ikke man cruiser (á
højgear), må det alene være omdrejningstælleren der bestemmer hvilket
gear man skal være i (á nedgearing hhv. opgearing for at tilpasse
omdrejningerne til ønsket niveau), så i grunden er det en
topgears-indikator at de fleste savner!?
- Hvis man har lidt fingerfærdighed, kan man, alt efter hvor tilgængelig
at sagerne er på forhåndenværende model, lave en "kortslutning" af
frigearskontakten ved næsthøjeste gears position hvorved at den grønne
frigears-lampe vil lyse som påmindelse af at man stadig er i næsthøjeste
gear. I praksis vil en sådan løsning blive brugt á "lampen lyser ikke,
ergo MÅ det være topgear jeg kører i - selvom det virker som der er for
mange omdrejninger"
- Jeg har tidligere gjort opmærksom på en low-tech metode til højgears-
indikering, der består af at markere omdrejnings og speedo -visningen ved:
    80km/t i højgear:
<http://www.gratisupload.dk/download/32651/>
    110km/t i højgear:
<http://www.gratisupload.dk/download/3265/>

Hvorved at man tydeligt vil kunne skelne om viserne ligger ensartet
omkring disse markeringer!
Se f.eks:
    80km/t i næsthøjeste gear: <http://www.gratisupload.dk/download/32649/>
    110km/t i næsthøjeste gear: <http://www.gratisupload.dk/download/32648/>

--
Armand.

Armand (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-08-09 14:52

...::jmj::.. skrev:
> Armand har bragt dette til verden:
>> Jan Nielsen skrev:
>>> Hej gruppe
>>>
>>> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha
>>> MT-03. Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg,
>>> fint, men når jeg skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil
>>> jeg ruller med 5/7 km/t. kan det passe? det resulterer jo så også i
>>> at den ikke følger med ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et
>>> kryds, og det var no netop derfor jeg invisterede i indikatoren.
>>>
>>> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>>>
>> Jeg opfatter Gripo'ens virkning som at den sammenligner
>> motoromdrejninger med farten og konkluderer hvilket gear der svarer
>> bedst til de parametre. Hvis du kører en given hastighed i tomgang (á
>> udkoblet) er det ikke muligt at beregne nogetsomhelst!
>>
>> For dit vedkommende er det derimod forkert brug af gearkassen der
>> foranlediger dit problem: Brug dog motoren som suplements-bremse
>> under nedbremsning - Derved er det enkelt at holde sig orienteret
>> omkring omdrejningtallets match med farten og geare ét gear ned ad
>> gangen efter behov!
>
> Rent bortset fra, at du svarer på noget andet end det Jan spørger om,
>
Arh, come on!
Jeg skriver jo netop at selv Gripo'en ikke kan tage højde for dét der i
grunden er forkert brug af gearkassen, hvilket er et konkret svar på
hvorfor han er skuffet!

> jeg aner lidt skolemester ,
>
Måske nok. Men dét er ud fra at Jan's kørelærer tilsyneladende ikke
erkender at der er seperat behov for forklaring af gear-brug på
motorcykel, hvilket forøvrigt er meget almindeligt

> .........så er gear-indikatorer altså ikke noget fanden har opfundet.
> I "gamle dage" da jeg startede med Suzukis 3 cyl. GT cykler, var de
> født med gear-indikatorer, og det var s.. en dejlig ting. Jeg savner
> det på nutidige motorcykler, hvilket mange af dem jeg kører med langt
> hen ad vejen er enige i.
> Selvfølgelig lærer man udfra hastighed og omdrejninger hvad gear man
> kører i, men der kan jo være somme, som ikke har alverdens til tid at
> "cykle" rundt for at lære det, og i hurtige snuptag kan selv den
> bedste tage fejl/komme i tvivl.
>
Hvis man erkender ikke at køre oftere end at gearene (specielt omkring
højgear) driller, er det vel udemærket med en indikation á la de gamle
GT'ers (GS'erne havde også deres indikator, omend at den ikke bestod af
et kraftigt lysende rødt 7-bit digital-tal). Men Jan omtaler sit
væsentligste problem som værende under bremsning med derunder foretaget
nedgearing uden tilkobling, og dét er der en simpel løsning på!

I det hele taget kan jeg ikke forestille mig hvilken glæde man har af at
vide om man er i 3. eller 4. gear undervejs - Når ikke man cruiser (á
højgear), må det alene være omdrejningstælleren der bestemmer hvilket
gear man skal være i (á nedgearing hhv. opgearing for at tilpasse
omdrejningerne til ønsket niveau), så i grunden er det en
topgears-indikator at de fleste savner!?
- Hvis man har lidt fingerfærdighed, kan man, alt efter hvor tilgængelig
at sagerne er på forhåndenværende model, lave en "kortslutning" af
frigearskontakten ved næsthøjeste gears position hvorved at den grønne
frigears-lampe vil lyse som påmindelse af at man stadig er i næsthøjeste
gear. I praksis vil en sådan løsning blive brugt á "lampen lyser ikke,
ergo MÅ det være topgear jeg kører i - selvom det virker som der er for
mange omdrejninger"
- Jeg har tidligere gjort opmærksom på en low-tech metode til højgears-
indikering, der består af at markere omdrejnings og speedo -visningen ved:
80km/t i højgear:
<http://www.gratisupload.dk/download/32651/>
110km/t i højgear:
<http://www.gratisupload.dk/download/3265/>

Hvorved at man tydeligt vil kunne skelne om viserne ligger ensartet
omkring disse markeringer!
Se f.eks:
80km/t i næsthøjeste gear:
<http://www.gratisupload.dk/download/32649/>
110km/t i næsthøjeste gear:
<http://www.gratisupload.dk/download/32648/>

--
Armand.
(Der undskylder evt. læsbare genindsendiger og rod med indrykningen i
dém - Dette er 3 indsendelse af indlægget, først p.g.a. link-fejl og
sidst p.g.a. indryknings-rod i rettelsen)

Thomas Jensen (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-08-09 20:56


> Rent bortset fra, at du svarer på noget andet end det Jan >spørger om,

det er usenet, et emne er bare grundlag for en samtale, ikke altid om det
adspurgte, men ofte meget underholdende

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11



Anders Majland (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-08-09 09:31

> Jeg savner det på nutidige motorcykler, hvilket mange af dem jeg kører med
> langt hen ad vejen er enige i.

Jeg har også savnet det når jeg har skiftet meget frem og tilbage mellem en
XT600 og en XTZ750. Som regel på den måde at jeg leder efter det manglende
6'te gear på XTZ'en.

Nu er XT'en solgt, og XTZ'en snart kørende igen (kommer nye tandhjul til
oliepumpen en af dagene. En bolt der skulle holde blikket over knastkæden
havde forladt sin plads og var kommet op og slås med kunsstoftandhjulene i
bunden. Heldigvis havde krumtappen ikke taget skade og den trængte alligevel
til ny knastkæde)


Simon (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 16-08-09 15:34

Armand wrote:
> Brug dog motoren som suplements-bremse under
> nedbremsning -

Læste engang en bemærkning om, at bremseklodser jo er billigere end
kædekit, derfor afholdt vedkommende sig fra motorbremsning! :)

> flere
> nedgearinger kan næppe lade sig gøre uden lydelige *klonk*'s

- Arh, med mellemgas og nedgearinger efterhånden som farten aftager (ikke
blot fire-fem tramp i hurtig rækkefølge) - evt. "svag tilkobling" undervejs?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Armand (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-08-09 15:47

Simon skrev:
> Armand wrote:
>> Brug dog motoren som suplements-bremse under nedbremsning -
>> flere nedgearinger kan næppe lade sig gøre uden lydelige *klonk*'s
>
> - Arh, med mellemgas og nedgearinger efterhånden som farten aftager
> (ikke blot fire-fem tramp i hurtig rækkefølge) - evt. "svag tilkobling"
> undervejs?
>
Dén med flere nedgearinger og "køren løbehjul" er en klassisk fejl
blandt de unge mennesker der kommer til vores lokale RR-projekt, så jeg
ved godt hvorledes det lyder - Også når der genindkobles i ukendt gear
midt i kurven der er bremset ned for

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (20-08-2009)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 20-08-09 21:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jan Nielsen skrev:
>> Hej gruppe
>>
>> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha
>> MT-03. Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg,
>> fint, men når jeg skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil
>> jeg ruller med 5/7 km/t. kan det passe? det resulterer jo så også i
>> at den ikke følger med ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et
>> kryds, og det var no netop derfor jeg invisterede i indikatoren.

[snip]

> Jeg har tidligere argumentert mod sligt pop og opfordret folk til at
> køre noget mere på deres motorcykel så de vænner sig til at fornemme
> om der køres i højeste eller næst-højeste gear (hvilket synes at være
> folks største irritations-moment omkring mgl. gear-indikation).

Indtil i mandags havde jeg været 100% enig med dig. Men min 6'er
drillede mig flere gange når jeg skulle geare ned under indbremsningen
for enden af langsiden af Ring Knutstorp, så istedet for at ramme
3. gear ramte jeg nogle gange 4. ("damn, én for lidt") eller 2. ("nå
den missede, jeg prøver igen, ups den var der s**"). I det tilfælde er
det ret praktisk at vide hvilket gear man er i.

Og jo, den primære og bedste løsning vil være at få skidtet til at
geare ned korrekt og konsekvent :-/


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29

Armand (02-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-09-09 18:42

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> Jan Nielsen skrev:
>>> Hej gruppe
>>>
>>> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha
>>> MT-03. Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg,
>>> fint, men når jeg skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil
>>> jeg ruller med 5/7 km/t. kan det passe? det resulterer jo så også i
>>> at den ikke følger med ned i gaerene når jeg ruller hen til eks. et
>>> kryds, og det var no netop derfor jeg invisterede i indikatoren.
>
>> Jeg har tidligere argumentert mod sligt pop og opfordret folk til at
>> køre noget mere på deres motorcykel så de vænner sig til at fornemme
>> om der køres i højeste eller næst-højeste gear (hvilket synes at være
>> folks største irritations-moment omkring mgl. gear-indikation).
>
> Indtil i mandags havde jeg været 100% enig med dig. Men min 6'er
> drillede mig flere gange når jeg skulle geare ned under indbremsningen
> for enden af langsiden af Ring Knutstorp, så istedet for at ramme
> 3. gear ramte jeg nogle gange 4. ("damn, én for lidt") eller 2. ("nå
> den missede, jeg prøver igen, ups den var der s**"). I det tilfælde er
> det ret praktisk at vide hvilket gear man er i.
>
> Og jo, den primære og bedste løsning vil være at få skidtet til at
> geare ned korrekt og konsekvent :-/
>
Jup!
Netop til race nytter det ikke hverken at kigge på speedometer (det er
med garanti meget sjældent at du endda bruger omdrejnings-tælleren - De
gange jeg i min race-tid forsøgte mig med at konsultere rpm-nålen til
brug for gearings-alternativer, har jeg oftest totalt mistet overblikket
over banen blot p.g.a. det halve sekunds fokuseren væk!) eller på en
gearindikator. Og for enden af langsiden er der da slet ikke tid til
nogetsomhelst andet end at "føle" bremserne og koncentrere sig om bremse
og indlægnings -punkter :-|
Ligesom på vej mod lyskrydsene på gaden er bedste racing-brug af
gearkassen at lade den følge hastigheden på vej ned - Måske med
undtagelse langsiden, hvor man skal fra højeste gear og ned i måske
ligefrem 2.-gear, hvor man må stole på at "antal jok på pedalen =
gearskift's". I dén henseende er en akkurat justeret gearpedal iøvrigt
væsentlig for præcisionen i gearskiftene!

--
Armand.

Jan Nielsen (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 16-08-09 18:22


"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i meddelelsen
news:hNednTxfq53sCxvXnZ2dnUVZ8lidnZ2d@giganews.com...
> Hej gruppe
>
> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha MT-03.
> Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint, men når jeg
> skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg ruller med 5/7 km/t.
> kan det passe? det resulterer jo så også i at den ikke følger med ned i
> gaerene når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop derfor
> jeg invisterede i indikatoren.
>
> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>
> Vh
> Jan
Inden det her tager en skæv retning.

Ja, jeg kører/kørte "løbehjul" som armand kalder det, men det er da noget
jeg nemt kan lave om på, og er så småt begyndt, så den unode skal jeg nok få
lagt fra mig. Svaret må jo så være at den virker som den skal, jeg har bare
set gearindikatorer der ikke har haft den skavank (eks. Suzuki
originalmonterede), men det må jeg jo så leve med.

PS: Skidt med skolemesteren, jeg har efterhånden læst en del indlæg af
Armand, kan man ikke tage hans stil, får man jo heller ikke de guldkorn der
er at finde i indlæggene

Jan



Armand (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-08-09 18:53

Jan Nielsen skrev:
>
> Inden det her tager en skæv retning.
>
> Ja, jeg kører/kørte "løbehjul" som armand kalder det, men det er da
> noget jeg nemt kan lave om på, og er så småt begyndt, så den unode skal
> jeg nok få lagt fra mig. Svaret må jo så være at den virker som den
> skal, jeg har bare set gearindikatorer der ikke har haft den skavank
> (eks. Suzuki originalmonterede), men det må jeg jo så leve med.
>
Suzuki's er originalt monteret og derfor mekanisk grundigere (á ialt 7
individuelle "frigears" kontakter), end sådan en eftermonterings-ting
som Gripo'en.
I grunden er det et fiffigt trick Gripo'en virker ud fra, forudsat at
man ikke forhindrer den i at fungere ved at køre udkoblet i tomgang

> PS: Skidt med skolemesteren, jeg har efterhånden læst en del indlæg af
> Armand, kan man ikke tage hans stil, får man jo heller ikke de guldkorn
> der er at finde i indlæggene
>
Hæ!
Jeg vælger at tage det som en kompliment

--
Armand.

Jan Nielsen (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 16-08-09 20:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4a88475a$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jan Nielsen skrev:
>>
>> Inden det her tager en skæv retning.
>>
>> Ja, jeg kører/kørte "løbehjul" som armand kalder det, men det er da noget
>> jeg nemt kan lave om på, og er så småt begyndt, så den unode skal jeg nok
>> få lagt fra mig. Svaret må jo så være at den virker som den skal, jeg har
>> bare set gearindikatorer der ikke har haft den skavank (eks. Suzuki
>> originalmonterede), men det må jeg jo så leve med.
>>
> Suzuki's er originalt monteret og derfor mekanisk grundigere (á ialt 7
> individuelle "frigears" kontakter), end sådan en eftermonterings-ting som
> Gripo'en.
> I grunden er det et fiffigt trick Gripo'en virker ud fra, forudsat at man
> ikke forhindrer den i at fungere ved at køre udkoblet i tomgang
>
>> PS: Skidt med skolemesteren, jeg har efterhånden læst en del indlæg af
>> Armand, kan man ikke tage hans stil, får man jo heller ikke de guldkorn
>> der er at finde i indlæggene
>>
> Hæ!
> Jeg vælger at tage det som en kompliment
>
> --
> Armand.
Det var også meningen


Thomas Jensen (16-08-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-08-09 20:55


> PS: Skidt med skolemesteren, jeg har efterhånden læst en del indlæg af
> Armand, kan man ikke tage hans stil, får man jo heller ikke de guldkorn
> der er at finde i indlæggene
>
ja man skal nogle gange dukke sig for de hævede pegefingre

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11



KentBM (17-08-2009)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 17-08-09 14:13

Jan Nielsen skrev:
> Ja, jeg kører/kørte "løbehjul" som armand kalder det, men det er da
> noget jeg nemt kan lave om på, og er så småt begyndt, så den unode skal
> jeg nok få lagt fra mig. Svaret må jo så være at den virker som den
> skal, jeg har bare set gearindikatorer der ikke har haft den skavank
> (eks. Suzuki originalmonterede), men det må jeg jo så leve med.
>
Ud over at vise gearet du kører i er det så korrekt forstået hvad gør
Gipro så? Jeg spørger af ren nysgerrighed da Gipro ikke findes til min BMW.

--

Kent

HKL (17-08-2009)
Kommentar
Fra : HKL


Dato : 17-08-09 18:19

"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i en meddelelse
news:hNednTxfq53sCxvXnZ2dnUVZ8lidnZ2d@giganews.com...
> Hej gruppe
>
> Jeg har netop fået monteret en Gipro gearindikator på min Yamaha MT-03.
> Når jeg holder i frigear er der en enkelt vandret streg, fint, men når jeg
> skifter til 1.ste er stregen der stadig, indtil jeg ruller med 5/7 km/t.
> kan det passe? det resulterer jo så også i at den ikke følger med ned i
> gaerene når jeg ruller hen til eks. et kryds, og det var no netop derfor
> jeg invisterede i indikatoren.
>
> Er der nogen der har erfaring med sådan en Gipro fyr
>
> Vh
> Jan

Hej

Jeg har en GiPro på min ZX10R og jeg er sgu glad for den!!! Den har ikke
noget med omdrejninger at gøre, men "føler" direkte på hvilket gear jeg er
i. Der er ikke noget med vandrette streger på min, med mindre jeg er ved at
indstille den, umiddelbart vil jeg mene at der er noget galt med din.

/HKL, ZX10R



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408188
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste