Varmluftsovn
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 14-08-09 18:51

I nogle opskrifter angives temperatur i forhold til både
varmluftsoven og "almindelig" ovn (altså den man havde før), i mange
andre ikke. Jeg har vænnet mig til at bruge en temperatur på 20
grader under den angivne hvis ikke der står noget om varmluftsovn, og
det virker som regel.

Det der undrer mig, er at der i nye kogebøger ikke står noget om
forskellen. Kan man gå ud fra at de temperaturer der angives nu
gælder varmluftsovne?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-08-09 11:16

In news:4a85a3f7$0$299$14726298@news.sunsite.dk,
Lisbet Overvad Laursen <lisbet.olnospam@gmail.com> typed:
> [...]
>
> Det der undrer mig, er at der i nye kogebøger ikke står noget om
> forskellen. Kan man gå ud fra at de temperaturer der angives nu

Det tror jeg ikke, for i alle de opskrifter jeg har set er det som
hovedregel temperaturen i en traditionel ovn der er angivet. Jeg bruger også
altid en temperatur på 20 grader mindre end den angivne når jeg steger/bager
med varmluft.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 15-08-09 12:50

Tove Krieger wrote:
> [...]
> angivet. Jeg bruger også altid en temperatur på 20 grader
> mindre end den angivne når jeg steger/bager med varmluft.

Okay, det vil jeg så også fortsætte med. Tak for svaret.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-08-09 18:19

Jeg har altid fået at vide at jeg skulle trække 10 % fra. Så bliver det jo
også ofte tit omkring de 20 grader

Mvh Kari

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-09 06:07

On Fri, 14 Aug 2009 19:50:31 +0200, Lisbet Overvad Laursen wrote:

> [...]
>
> Det der undrer mig, er at der i nye kogebøger ikke står noget om
> forskellen. Kan man gå ud fra at de temperaturer der angives nu

Hvor ømfindigt er det, når det kommer til stykket?

Jeg lurer på, om alle de millioner af opskrifter der findes i verden,
faktisk er testet ved forskellige temperaturer og bage-/stegetider?

Handler det ikke lige så meget om at kigge, prikke, trykke og evt.
prøvesmage? Gefühl og erfaring tæller vel også med i det spil.

I et langt liv i flere forskellige køkkener, har jeg dermed også benyttet
forskellige ovne. Nogle gamle, nogle nye, men ingen af dem steger og bager
ens ved samme indstillinger.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 16-08-09 12:53

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> også benyttet forskellige ovne. Nogle gamle, nogle nye, men
> ingen af dem steger og bager ens ved samme indstillinger.

Det er jeg med på og har da selv ingen særlige problemer, men for
mindre erfarne kunne det være et (lille) problem. Og jeg troede at
den nymodens elektronik gjorde temperaturerne mere ensartede/sikre.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk