MS Windows
briani 27239
Findes det ?
Fra : FIEL

Dato : 14-08-09 15:40

Hej gruppe

Jeg kører med mellemrum nogle korte kurser i billedbehandling for seniorer.
Alle får udleveret en CD med program (PhotoFiltre), øvelsesbilleder,
vejledninger m.m.m.
Problemet er, at de ældre ofte får problemer, når de kommer hjem, med at
udpakke og placere sprogmodulet, og div. smarte plug-ins m.m. i de rigtige
mapper.
Jeg søger derfor et program, hvor jeg kan samle det hele i en .exe fil, og
som selv kan pakke ud og placere de enkelte filer i de rigtige mapper.

Findes det mon?

Med venlig hilsen

Leif B. (Ældresagen Aalborg)

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 16:02

> Jeg søger derfor et program, hvor jeg kan samle det hele i en .exe fil, og
> som selv kan pakke ud og placere de enkelte filer i de rigtige mapper.
> Findes det mon?

Jeg bruger WinRar

/karsten

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-08-09 17:01

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Jeg bruger WinRar

Hvordan skulle det kunne hjælpe?

Ja, du kan lave det hele i en selvudpakkende fil, men det er jo
ikke det, der er problemet, som jeg forstår det.

Problemet er at de progam A og dertil skal installeres et plug-in
B og problemet er så, at det skal være i program As mappe og
sikkert en undermappe.

Det burde et plug-in kunne finde ud af, men det kan de langt fra
altid.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 08:06

> [...]
> sikkert en undermappe.
> Det burde et plug-in kunne finde ud af, men det kan de langt fra

Jeg bruger WinRar, her kan man tilknytte filer, blandt andet batch filer som
kan køres før og efter udpakningen af den zippede selvudpakkede fil.
Se http://www.win-rar.com/winrarscreenshots.html.
Jeg bruger det selv til kunder som skal have placeret filerne i bestemte
mapper, blandt andet ved hjælp af windows' systemvariabler

/karsten

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-08-09 13:24

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Jeg bruger WinRar, her kan man tilknytte filer, blandt andet batch filer som
>kan køres før og efter udpakningen af den zippede selvudpakkede fil.

Det var jo straks et bedre svar.

Et svar, der kun er »Jeg bruger WinRar« er lidt tyndt og hjælper
ikke meget.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 18:38

> Et svar, der kun er »Jeg bruger WinRar« er lidt tyndt og hjælper
> ikke meget.

Undskyld

Fra : Jørgen E

Dato : 15-08-09 22:04

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var jo straks et bedre svar.
>
> Et svar, der kun er »Jeg bruger WinRar« er lidt tyndt og hjælper
> ikke meget.
> --

Det blev spurgt om der fandtes et program og det blev der henvist
til korrekt. Så er det vel også rimeligt at folk selv kan sætte sig
ind i mulighederne programmet tilbyder eller er det for meget at
forlange ?

Hvis ikke det hjælper at få oplyst et programnavn som der blev spurgt
på syntes jeg man er noget utaknemmelig for folks gratis hjælp og
brug af tid.

Fra : FIEL

Dato : 14-08-09 21:52

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger WinRar
>
> /karsten

Primært - tak for interessen til jer alle.

Hovedproblemet er, at seniorer (og mange andre) gider ikke / vil ikke / kan
ikke / har ikke tid til - at lære at bruge Stifinder. Næste problem er, at
man så skal bruge alt for meget tid på et fotokusus for at lære dem dette
helt basale.

PhotoFiltre insallerer sig selv, bortset fra at man skal trykke OK flere
gange. Problemet er at det tilhørende DK-sprogmodul ikke er med i denne
proces og skal flyttes særskild, lige som nogle smarte plug-ins også skal
lægges i respektive undermapper.

Det er problemet, som jeg håbede kunne løses med et lille smart program.
Mange selvinstallerende programmer smider jo rundet med en masse filer her
og der. Programmet må altså findes - hvad hedder det?

mvh/Leif B.

Fra : Jakob

Dato : 14-08-09 22:57

On Fri, 14 Aug 2009 22:51:39 +0200, FIEL wrote:

> [...]
> Mange selvinstallerende programmer smider jo rundet med en masse filer her
> og der. Programmet må altså findes - hvad hedder det?

Du skal, som Erik Helmer er inde på, igang med at bygge din egen installer.
Der er måske et bud her:
http://www.freewarebb.com/CyberInstaller-Suite-2009-file7194.html
her er også nogle bud hvoraf en del absolut ikke er for begyndere:
http://www.freewarebb.com/Install-Build-and-Setup-Cre-downloads-cat131.html
Men under alle omstændigheder så er det med at bygge installere altså ikke
noget man lige gør. Husk at teste grundigt, og husk at teste at den kan
afinstallere igen. Der er ikke noget mere irriterende end ting der
installerer men ikke kan afinstallere.
Hvis de filtre du skal installere kommer som .msi så har du en anden
chance.
http://www.google.dk/#hl=da&q=edit+msi+free&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=2&fp=803806eb4264ca99
Her er flere muligheder for at åbne msi installeren og tilføje de ting du
mangler. Igen, husk at teste. (glem Orca, den er for viderekomne)

--
/Jakob

Fra : Jakob

Dato : 14-08-09 23:10

> [...]

> Mange selvinstallerende programmer smider jo rundet med en masse filer her
> og der. Programmet må altså findes - hvad hedder det?

http://www.appdeploy.com/reviews/sw_masai_1.2.asp
I øvrigt er appdeploy en fremragende side når det kommer til den slags

--
/Jakob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-08-09 00:12

FIEL lebl@post2.tele.dk skrev 14.08.2009 22:51:39 i
<4a85ce5c$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> bl.a.:

> [...]
>Mange selvinstallerende programmer smider jo rundet med en masse filer her
>og der. Programmet må altså findes - hvad hedder det?

En enkelt lille fil med extension .bat, som nævnt. Hvis du altlså ved hvor
dine filer skal kopieres til.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 08:11

> [...]
> Mange selvinstallerende programmer smider jo rundet med en masse filer her
> og der. Programmet må altså findes - hvad hedder det?

Som du kan se i mit svar til Karim, så kan WinRar sagtens placere filer for
dig i forskellige mapper.
For at se et eksempel jeg har lavet kan du kigge på
http://www.alsit.dk/files/xmlc5.exe. Det er en WinRar-fil som ved kørsel
pakker sig selv ud i en bestemt mappe, laver andre mapper og kører et
installationsprogram

/karsten

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-08-09 13:33

Karsten Madsen 6 på drosselvej i danmark skrev 15.08.2009 09:10:37 i
<4a865f71$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> bl.a.:

Smart!

--
Niels

Fra : Rado

Dato : 16-08-09 15:04

On Sat, 15 Aug 2009 09:10:37 +0200, "Karsten Madsen" <6 på drosselvej
i danmark> wrote:

> [...]
>http://www.alsit.dk/files/xmlc5.exe. Det er en WinRar-fil som ved kørsel
>pakker sig selv ud i en bestemt mappe, laver andre mapper og kører et

Der er dog vist ikke taget højde for UK versioner af Windows - der er
en reference til c:\programmer (hedder c:\program files i UK
udgaverne)

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Martin S

Dato : 16-08-09 16:27

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der er dog vist ikke taget højde for UK versioner af Windows - der er
> en reference til c:\programmer (hedder c:\program files i UK
> udgaverne)

Hvis installationsprogrammet er lavet ordentligt hedder den vel hverken det
ene eller det andet, men derimod %ProgramFiles% eller %ProgramFiles(86)% for
32bit programmer på 64bit systemer.
Så skulle det gerne blive placeret de rigtige steder uden at lave rod
ligegyldigt hvilket sprog den pågældende Windows version er lavet til.

Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 22:40

> [...]
> Så skulle det gerne blive placeret de rigtige steder uden at lave rod
> ligegyldigt hvilket sprog den pågældende Windows version er lavet til.

Eksemplet her i gruppen er et eksempel på hvordan WinRar kan bruges og ikke
programmet selv.
Programmet xmlc5.exe kan ikke bruges til en disse uden at du i forvejen har
et abonnement hos mit firma.

/karsten

Fra : FIEL

Dato : 17-08-09 10:57

Mange tak for alle indlæggene. Jeg har fået noget at arbejde videre med. Går
jeg i stå, så kommer jeg glad igen til denne meget saglige gruppe.

Med venlig hilsen

Leif B.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-08-09 16:53

FIEL lebl@post2.tele.dk skrev 14.08.2009 16:39:53 i
<4a85773e$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> bl.a.:

> [...]
>Jeg søger derfor et program, hvor jeg kan samle det hele i en .exe fil, og
>som selv kan pakke ud og placere de enkelte filer i de rigtige mapper.

Hvis der er tale om nogle bestemte PhotoFiltre-mapper tror jeg jeg ville
bruge en god gammeldags batch-fil til at kopiere de andre filer. Med
komprimeringsprogrammerne, som nævnes, skal man jo vide hvor man skal
starte.

--
Niels

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-08-09 19:24

On Fri, 14 Aug 2009 16:39:53 +0200, "FIEL" <lebl@post2.tele.dk> wrote:
> [...]
>Jeg søger derfor et program, hvor jeg kan samle det hele i en .exe fil, og
>som selv kan pakke ud og placere de enkelte filer i de rigtige mapper.

Jeg har selv engang med godt resultat brugt et program der hedder
'Little Setup Builder'
http://www.ammasw.com/LSB_Intro.html

Det kan sikkert løse dit problem.

Erik Helmer Nielsen