Hvad gør jeg ved alle blommerne...?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 12-08-09 21:19

Hej med jer

Jeg har ca. en milliard blommer på mit gamle blommetræ i år. To af grenene
er allerede knækket ved sidste regn :-|

Hvad i alverden gør jeg med dem der sidder på træet endnu - og snart falder
ned?
Vennerne er inviteret til plukning ad libitum, men jeg kan umuligt nå at
spise alle dem der bliver tilovers nu, så hvad gør jeg så med dem?
Skal jeg bare plukke og fryse dem (der kan være i fryseren) - eller hvordan
gør jeg det bedst? Skal stenene ud først?

Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ralph

Dato : 12-08-09 22:00

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

Har selv samme problem, men hvis det ikke kan løses med lidt sprut, hvad så

http://www.dr.dk/Mad/Temaopskrifter/2005/8/122058.htm

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5898

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/12/aft/18063/afv/topic/

Mao, det er nogenlunde samme opskrift, JEG har ingen bedre ideer.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 22:03

> [...]
> hvordan gør jeg det bedst? Skal stenene ud først?
> Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

Slivovitz ?

Fra : Ralph

Dato : 12-08-09 22:08

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
> Slivovitz ?

Your my man, tak

--
Ralph

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-08-09 22:20

Jakob Griffel wrote:
> Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

Inviter gruppen til at plukke løs ;) Jeg kunne i hvert fald godt bruge
en slat.

Men nu er det svært, uden at vide hvilken type blommer du har...
Nedenstående er super opskrift med svenskeblommer. (Og hvis det er
sveskeblommer du har - og du har en god slat i overskud køber jeg gerne
et par kg...)

Alternativt - chutney, blommer i madeira

Opskrifter:
Blommer i madeira
1 kg blommer
1 dl vand
600 g sukker
3 dl madeira

Vand + sukker i gryde og lad det koge til sukkeret er smeltet.
Blommer i - og tag det af varmen efter et par sekunder.
Tag blommer op - fjern sten og put dem i lagen. Lad lagen koge/simre til
den er sirupsagtig. Tilsæt maderira og tag af varmen.
Hæld lagen over blommerne og lad dem stå køligt (uden låg!).
Når lagen og blommer er kolde - rør rundt, sæt låg på - og ind i køleskabet.

Chutney
2 kg blommer
1 lille løg
2 fed hvidløg
230g rosiner
½ kg sukker
1 tsk salt
1 tsk paprika
1 tsk stødt ingefær
1 tsk sennepspulver
7 dl eddike

Skær blommer i små stykker. Hak løg og hvidløg. Blandt det hele sammen -
smid gryden på varmen og lad det koge op. Skrue ned og lad det simre
cirka 1 time (til det er ensartet).

Tag gryden af varmen - og hæld på glas når det er køligere.

Husk evt. atamon :)

/Johan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-08-09 02:10

On 12 Aug., 23:19, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:
> [...]
> cirka 1 time (til det er ensartet).
>
> Tag gryden af varmen - og hæld på glas når det er køligere.

Den skal laves i morgen

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-09 01:17

On 15 Aug., 10:09, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Den skal laves i morgen

Så blev den lavet, umiddelbart smager den fint, vinder nu nok noget
ved at stå lidt.
Desværre er konsistensen lidt for flydende så skal jeg lave det igen
skal det jævnes lidt.
Hvad vil være bedst, kartoffelmel eller noget marmelitagtigt noget ?

--
Christian

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 17-08-09 11:28

>Så blev den lavet, umiddelbart smager den fint, vinder nu nok noget
>ved at stå lidt.
>Desværre er konsistensen lidt for flydende så skal jeg lave det igen
>skal det jævnes lidt.

Samme erfaring her .. ret tynd i det (ligesom den blomme i marsala jeg
også måtte prøve at lave

Man kan vel bare koge Chutney'en op igen og så give den lidt
kartoffelmel (jævning), eller noget grødjævning ?

Det får jeg gjort når jeg gider

Ellers tak for opskriften, det smager dejligt - begge dele.

/Jakob

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-08-09 21:44

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> skal det jævnes lidt.
> Hvad vil være bedst, kartoffelmel eller noget marmelitagtigt noget ?

Det er jo altid smag og behag. Men hvis det er for tyndt, er den nemme
måde (hvis man ikke vil bruge f.eks. Melatin) at tilføje lidt citronskal
(sørg for at den er økologisk selvfølgelig). Pektinen i citronskaldet
sørger for at "jævne" væsken til en lidt mere fast konsistens.

Samme "trick" bruger jeg f.eks. i jordbærmarmelade :)

/Johan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-09 04:35

On 17 Aug., 12:28, Jakob Langgaard <n...@mine.com> wrote:

> Samme erfaring her .. ret tynd i det (ligesom den blomme i marsala jeg
> også måtte prøve at lave
>
> Man kan vel bare koge Chutney'en op igen og så give den lidt
> kartoffelmel (jævning), eller noget grødjævning ?

Besværligt når nu det alt sammen er hældt på glas

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:44

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 28-08-09 21:57

> Opskrift på Blomme-Chutney

>/Johan

Jeg vil bare sige tak for en god opskrift - selvom det i starten
virkede en smule tyndt flydende, så er det tyknet lidt og fungerer
helt perfekt som tilbehør til alle retter hvor man ellers ville bruge
enten gelé, kompot eller andre sylede bær til.

Her i huset bruger vi den også meget til karryretter, både i selve
retten og som tilbehør.

Så tak igen .. jeg har ikke rigtig smagt blommerne i Marsala (je, vi
havde ikke Madeira .. men dem glæder jeg mig nu til ..

/Jakob

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-08-09 06:19

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvordan gør jeg det bedst? Skal stenene ud først?
>
> Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

Blommesaft er efter min mening den mest velsmagende saft!

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-08-09 09:17

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> writes:

> [...]
> Vennerne er inviteret til plukning ad libitum, men jeg kan umuligt nå at
> spise alle dem der bliver tilovers nu, så hvad gør jeg så med dem?

Du skriver bare her hvor du bor. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Anita B.

Dato : 13-08-09 16:54

> [...]
> hvordan gør jeg det bedst? Skal stenene ud først?
>
> Har i ikke nogle gode og lette blommeidéer..?

Hej Jakob

Stenene skal ud af blommerne før de kommer i fryseren - og gem da så mange
af dem som muligt.

Du kunne lave marmelade at nogle af blommerne, sidste år kom der noget der
hedder syltesukker
(står somrelt ved alm. sukker i supermarkedet) vejledning står bag på posen.
Denne blanding er med konceveringsmiddel
mm. og så er det rigtig hurtigt. sukker og frugt skal bar koge i 2-5 min. og
så er der marnelade.

Hilsen Anita

Fra : jos

Dato : 14-08-09 17:59

> Stenene skal ud af blommerne før de kommer i fryseren - og gem da så
> mange af dem som muligt.

Bare for at stille min nysgerrighed:
Hvad skal stenene gemmes til?

finn

Fra : Anita B.

Dato : 16-08-09 15:08

"jos" <jos@her.dk> wrote in message

> Bare for at stille min nysgerrighed:
> Hvad skal stenene gemmes til?
>
> finn

Det er blommen og ikke stenene der skal gemmes.
Kan godt se det står lidt dumt. Ups

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-09 15:41

On Fri, 14 Aug 2009 18:59:13 +0200, jos wrote:

> Bare for at stille min nysgerrighed:
> Hvad skal stenene gemmes til?

Er der ikke en lille kærne inden i? Smadr stenene og smid kærnerne i noget
vodka; det har jeg før gjort med sten fra slåen og de giver en herlig
likøragtig dram.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen