stegometer ?
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 12-08-09 20:31

ja undskyld mig hvis jeg staver det forkert men sådan lyder det sådan et har
jeg købt i brugsen det er så meningen man skal stikke det på langs benet (
hvis der er noget ben ) i det stykke kød man vil smide i ovnen

mit kan vise noget med at der helst skal være 160 grader inden i en lamme
kølle det er der så ... men hvad er meningen egentligt med det ?

Venligst
Bo M Mogensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-09 20:43

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et har jeg købt i brugsen det er så meningen man skal stikke det på
> langs benet ( hvis der er noget ben ) i det stykke kød man vil smide

Det hedder et "stegetermometer", og du stikker det ind i den tykkeste del af
kødet. Termometeret skal måle kødets kernetemperatur.

> mit kan vise noget med at der helst skal være 160 grader inden i en
> lamme kølle

Nej, det skal der i hvert fald IKKE være i en lammekølle. Nærmere 60 grader.

> det er der så ... men hvad er meningen egentligt med det

Som skrevet: Rapportere kernetemperaturen, så du ved, hvornår dit kød er
færdigstegt. Der er forskellige optimale kernetemperaturer afhængig af
kødtype og smag/behag. En rød oksesteg skal f.eks. ikke over 57-58 graders
kernetemperatur, hvorimod fjerkræ helst skal over de 80 grader.

Her er lidt godnatlæsning:
http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 13-08-09 02:20

> "Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det hedder et "stegetermometer", og du stikker det ind i den tykkeste del
> af kødet. Termometeret skal måle kødets kernetemperatur.

ok ...

> Nej, det skal der i hvert fald IKKE være i en lammekølle. Nærmere 60
> grader.

hmm ... nå ja ok jeg har en iq i et køkken på 12 så :)

> [...]
> kødtype og smag/behag. En rød oksesteg skal f.eks. ikke over 57-58 graders
> kernetemperatur, hvorimod fjerkræ helst skal over de 80 grader.

vil kaste mig over det i morgen eller sener i dag når jeg står op ...

tak for svaret ...

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-09 21:07

In news:4a83187a$0$303$14726298@news.sunsite.dk,
Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> [...]
> mit kan vise noget med at der helst skal være 160 grader inden i en
> lamme kølle det er der så ... men hvad er meningen egentligt med det

Det jeg har hedder et stegetermometer, og der er afmærkninger for
temperaturen foruden at navnet er skrevet for de forskellige stykker kød man
steger. Er du sikker på at det skal stikkes på langs benet i kødet ? Det er
sikkert ikke helt rigtigt, for hvis spydet man stikker i kødet rammer et
ben, viser termometeret ikke den rette temperatur, så derfor skal man helst
undgå benene.

På mit termometer (som er ret gammelt) er der en rød "søjle" i glasset som
stiger indtil den når den rette temperatur for det stykke kød jeg steger.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 13-08-09 02:25

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tove :)
> På mit termometer (som er ret gammelt) er der en rød "søjle" i glasset som
> stiger indtil den når den rette temperatur for det stykke kød jeg steger.

jamen sådan er mit også ... og der står der nemligt lam 160 grader på ( og
en fortalte mig det skulle nærmest ind til benet - men det kan godt være det
ikke passer mig kan man bilde alt ind når det kommer til at fra at koge et
æg og op ) ....

men altså mit stego ... der står bare skrevet forskelige slags kød også er
der angivet en grad ud for også er der sådan et termometer der måler
løbende - hvad det eksakt måler uden på eller inden i eller i genemsnit -
det ved jeg ikk ...

nå men lamme køllen blev nu go 110 minutter ved 160 grader lidt rose i
midten men ikke rå - man siger 20 min pr ½ kg men jeg tror ikke på den - den
skal altså ha noget mere også skal den grilles de første 20 min - nå men den
smagte godt sammen med fløde katofler i bunden :)

Fra : Heidi

Dato : 13-08-09 06:19

Bo Mørch Mogensen wrote:

Tror du ikke de 160 grader kan have været i Fahrenheit, altså det
amerikanske mål? Ved ikke lige hvordan det passer i forhold til Celsius,
men det kunne måske være derfor

--
Heidi

Fra : jos

Dato : 13-08-09 09:56

Heidi wrote:
> Bo Mørch Mogensen wrote:
>
> Tror du ikke de 160 grader kan have været i Fahrenheit, altså det
> amerikanske mål? Ved ikke lige hvordan det passer i forhold til
> Celsius, men det kunne måske være derfor

sikkert. 160F ~ 70C

og et sådant termometer er et must hvis man er køkkenanalfabet
- men man må så til gengæld have styr på enhederne!

finn

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 13-08-09 17:09

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
> Bo Mørch Mogensen wrote:
>
> Tror du ikke de 160 grader kan have været i Fahrenheit, altså det
> amerikanske mål? Ved ikke lige hvordan det passer i forhold til Celsius,
> men det kunne måske være derfor

Nahh super brugsen kan da ikke lave sådan noget rod

Fra : Max

Dato : 13-08-09 17:30

Hej Bo

> Nahh super brugsen kan da ikke lave sådan noget rod

Det har ikke noget med super brugsen at gøre, de fleste
af dem slags termometre leveres så de kan stilles til
både Farenheit og Celcius.

--
Mvh Max

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-08-09 17:18

Heidi wrote:
> Bo Mørch Mogensen wrote:
>
> Tror du ikke de 160 grader kan have været i Fahrenheit, altså det
> amerikanske mål? Ved ikke lige hvordan det passer i forhold til
> Celsius, men det kunne måske være derfor

Passer meget godt. 160° F = 71° C

--
Kurt Lund