servering af skaldyr
Fra : jos

Dato : 12-08-09 15:29

var lige på en nyåbnet fiskerestaurant i Hune, hvor vi lod os friste af en
skaldyrstop. Det var virkeligt frisk, så ok med det.
Der var rejer, blåmuslinger, nogle store muslinger, jomfruhummere og store
krabbeklør.

Det som overraskede mig var, at det kun var muslingerne som var varme. Er
det normalt at få serveret det andet helt koldt?

tillægsspørgsmål:
Det var fine store krabbeklør, men det slår mig: Hvorfor får man kun
krabbekløerne når man spiser ude?
Jeg har aldrig set kroppenserveret, hvor der sidder det (imho) langt bedste
kød. Er det kokken som får glæden af dette?

finn

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-08-09 16:08

"jos" <jos@her.dk> writes:

> [...]
> Jeg har aldrig set kroppenserveret, hvor der sidder det (imho) langt bedste
> kød. Er det kokken som får glæden af dette?

I de gode gamle dage(TM), hvor vi hentede klørene ned ved
landingspladsen røg kroppene direkte ud til mågerne. Vi havde engang
nogle norske venner med og de var lige ved at græde da de så det.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Grethe Hoff

Dato : 12-08-09 17:32

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Ja, jeg forstår dine norske venner, Trine! Jeg gråter med.
Det er underlig at det skal være så svært at få kjøpt ferske reker, krabber
etc her i Danmark. Sånne gode saker er almindelig å kjøpe ved pir/kai i
Norge. Også de fleste forretninger har det som ferskvare. Så I dansker
går/har gått glipp av en god lørdags aften der.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-09 20:27

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pir/kai i Norge. Også de fleste forretninger har det som ferskvare.
> Så I dansker går/har gått glipp av en god lørdags aften der.

Tja. I nordmænd kan vist ikke få jer selv til at spise ål under nogen
omstændigheder, hvorfor stort set alle norskfangede ål eksporteres til Japan
og til... tadaa.... Danmark.

Til gengæld spiser I glædeligt torsk, der er tæt på at være hel-fordærvet
(hedder det ikke lutefisk?).

Sådan er vi jo så forskellige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 13-08-09 17:44

> [...]
> Japan og til... tadaa.... Danmark.
>
> Til gengæld spiser I glædeligt torsk, der er tæt på at være hel-fordærvet

ÅL!! Å, jeg har spist det ved et par anledninger og det smaker
himmelsk...nesten like himmelsk som lutefisk! Bare prøv lutefisk om du
får sjansen, det er mat til en god festaften!
Noen vil alltid forsøke spise andre lands spesialiteter, andre skygger
*utenlandsk* mat. Sådan er det bare.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-08-09 20:25

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> writes:

> [...]
> får sjansen, det er mat til en god festaften!
> Noen vil alltid forsøke spise andre lands spesialiteter, andre skygger

Vi skulle have vært i Norge denne uge, men måtte på grund af dødsfald
i familien blive hjemme. Vi skulle have boet på hotel med halvpension
og jeg indrømmer at jeg krydsede fingre for at vi ikke skulle have
lutefisk. :) Men var det blevet serveret, havde jeg naturligvis smagt
det. Kan man spise vandmænd, kan man vel også spise fisk i sæbe.

Nej, jeg havde håbet på en elgsteg eller nogle gode laks - det ville
have været godt. Nu må vi desværre nøjes med en begravelse i stedet
for.

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-08-09 17:23

On Wed, 12 Aug 2009 16:28:38 +0200
"jos" <jos@her.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har aldrig set kroppenserveret, hvor der sidder det (imho) langt
> bedste kød. Er det kokken som får glæden af dette?

er du sikker på at du ikke forveksler krabbekød med hummerkød?
krabbekød er en kedelig klam masse hvis konsistens bedste kan beskrives
som opløst tyggegummi.
Men bort set fra det, så er det ret normalt at få det hele serveret
koldt på sådan en top. Mange gange ligger det simpelthen på et lag af
is når det bliver serveret.

kim

Fra : jos

Dato : 12-08-09 19:35

Kim Schulz wrote:

> er du sikker på at du ikke forveksler krabbekød med hummerkød?
> krabbekød er en kedelig klam masse hvis konsistens bedste kan
> beskrives som opløst tyggegummi.
Det er vi så ikke enige i Krabbekød er imho meget lækkert, og som sagt
bedst fra kroppen
Det kan dog blive kedeligt og trævlet hvis det ikke er fersk, men har været
frosset.

> Men bort set fra det, så er det ret normalt at få det hele serveret
> koldt på sådan en top. Mange gange ligger det simpelthen på et lag af
> is når det bliver serveret.

ok, jeg har ikke set det serveret koldt før, men som sagt var det ikke noget
i vejen med hverken smag eller pris.
Det hjalp dog på prisen, at vi fik det uspiste med hjem i en alubakke, og
nød det til frokost i formiddag (næsten for meget!)

finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-09 20:23

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> er du sikker på at du ikke forveksler krabbekød med hummerkød?
> krabbekød er en kedelig klam masse hvis konsistens bedste kan
> beskrives som opløst tyggegummi.

Du har vist aldrig smagt soft-shell crab (hel krabbe med nyskiftet, blød
skal). En udsøgt delikatesse, jeg kun har kunne finde i USA. Til gengæld ved
jeg, at Danmark er eksportør af denne lækre krabbe-specialitet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-08-09 21:28

On Wed, 12 Aug 2009 21:23:08 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> blød skal). En udsøgt delikatesse, jeg kun har kunne finde i USA. Til
> gengæld ved jeg, at Danmark er eksportør af denne lækre

jo det har jeg skam fået et par gange både herhjemme og i staterne.
Jeg har også selv dykket efter taskekrabber (dem som ofte bruges til
softshell herhjemme) dengang tiden var mere til det.

kim

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 22:09

> var lige på en nyåbnet fiskerestaurant i Hune, hvor vi lod os friste af en
> skaldyrstop. Det var virkeligt frisk, så ok med det.

Kunne man evt få en adresse i Hune. Hvor er den restaurant.
Jeg skal selv derom om 14 dage.

/karsten

Fra : jos

Dato : 13-08-09 09:52

Karsten Madsen wrote:

> Kunne man evt få en adresse i Hune. Hvor er den restaurant.
> Jeg skal selv derom om 14 dage.
>
> /karsten
Det er lige bag Aldi, som ligger ved rundkørslen.

finn