Problemer med kørsel af script i cronta
Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-08-09 11:25

Hey gruppe.

Jeg er rendt ind i et problem jeg ikke lige helt kan regne ud.
Jeg har mit MythTV setup - hvor jeg via en grabber henter de forskellige
EPG data - Dette script fungerer aldeles kanon når jeg kører dette manuelt.

Dette script har jeg sat til at køre kl.2 om natten for at hente diverse
data ind til TV-oversigten. MEN desværre kikser det ved kørsel i crontab.
Her er mit script:
#!/bin/bash
# PBJ 061007

# Cronjob for Filling TV-data into
# MythTV MySQL-database

# Filling up data fron tdconline
cd /root
rm -rf sirius.xml thor.xml
python tv_grab_dk_sirius.py --output sirius.xml
python tv_grab_dk_thor.py --output thor.xml
python timefix.py sirius.xml sirius1.xml
python timefix.py thor.xml thor1.xml

sleep 60

# Adding the rigth timezone for the channels
# python timefix.py tdc.xml edited.xml

# Remove -1 from mythfilldatabase line to grab the data into the DB
mythfilldatabase --file 1 sirius1.xml
mythfilldatabase --file 2 thor1.xml
# EOF

Men idet jeg kører scriptet via crontab - kikser den på følgende område:
Retrieving in interval 2009-08-12 00:00:00 to 2009-08-19 00:00:00
Retrieving programme for DR1 on day 1
Retrieving programme for DR2 on day 1
Retrieving programme for Zulu on day 1
Retrieving programme for Kanal4 on day 1
Retrieving programme for Kanal5 on day 1
Traceback (most recent call last):
File "tv_grab_dk_thor.py", line 1158, in <module>
if status == grabber.statusOk: status = grabber.run()
File "tv_grab_dk_thor.py", line 1130, in run
grabber.retrieveAllProgramme(self.retrieveDetails, firstDay, lastDay)
File "tv_grab_dk_thor.py", line 923, in retrieveAllProgramme
programme = self.retrieveDayProgramme(channel, channelPackageIdx,
channelIdx, day)
File "tv_grab_dk_thor.py", line 884, in retrieveDayProgramme
if not self.quiet: sys.stderr.write("Retrieving programme for %s on
day %s\n" % (channel,day))
File "/usr/lib/python2.6/codecs.py", line 351, in write
data, consumed = self.encode(object, self.errors)
UnicodeEncodeError: 'ascii' codec can't encode character u'\xb4' in
position 26: ordinal not in range(128)

Det har helt sikkert noget at gøre med 6'erens data - eller rettere de
tegn der definerer denne kanal:
(u'6\xb4eren', u'0', u'9', True, u'6-0xb4-eren.tdckabeltv.dk'),
MEn det må jo være et sted der er fejl imellem den almindelige console
jeg bruger på serveren(ingen grafisk flade) men logger normalt ind via
SSH - og kan køre scriptet uden problemer.

I min crontab har jeg følgende linie:
00 02 * * * /bin/bash /scripts/mythfilldatabase1.sh

Men derfor får jeg fejlen konstant. Jeg har prøvet at ændre min
/bin/bash til andre consoler eller fjerne den helt, men med samme
resultat - hvordan F....... kan jeg få dette til at fungere ???

På forhånd tak
Per

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-08-09 11:50

On 08/12/2009 12:25 PM, Per Jørgensen wrote:
> Hey gruppe.
>
> Jeg er rendt ind i et problem jeg ikke lige helt kan regne ud.

Måske er din LANG variable forskellig når du er i ssh
og når cronjobbet kører?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Niels Baggesen

Dato : 13-08-09 13:43

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:
> Måske er din LANG variable forskellig når du er i ssh
> og når cronjobbet kører?

Environment er tit et problem i scripts der bliver kørt fra cron,
fordi cron ikke starter din shell som en interaktiv shell, og derfor
ikke får gjort det som du normalt gør i din .(bash_)profile når du
logger ind.

Udover LANG kan der typisk være problemer med PATH osv.

Derfor ser mine crontab-indgange oftest såden ud:

0 0 * * * . .bash_profile; ./run_script

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Jan Birk

Dato : 12-08-09 11:56

> Men derfor får jeg fejlen konstant. Jeg har prøvet at ændre min
> /bin/bash til andre consoler eller fjerne den helt, men med samme
> resultat - hvordan F....... kan jeg få dette til at fungere ???

Prøv at se hvad din LANG variable står til, f.eks. LANG=en_DK.UTF-8, når
du er logget ind via ssh.

Sæt derefter den samme i scriptet????

Bare en ide

/Jan

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-08-09 12:38

Per Jørgensen wrote:
> [...]
> /bin/bash til andre consoler eller fjerne den helt, men med samme
> resultat - hvordan F....... kan jeg få dette til at fungere ???

To svar til dit problem henviser til at din LANG variable ikke er rigtig.
I crontab-jobs skal man altid definere de environment variable, der er
af betydning for jobbets afvikling. Crontab kender ikke en given brugers
environment.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-08-09 16:14

> [...]
> I crontab-jobs skal man altid definere de environment variable, der er
> af betydning for jobbets afvikling. Crontab kender ikke en given brugers

Hey Jørgen
Eftersom jeg er logget ind med min bruger, su'et mig til root og laver
jobbet med crontab -e -burde den jo netop køre det som brugeren root,
som jeg dog også gør når jeg logger ind via SSH!
Jeg ved ikke lige hva løsningen er - da jeg mener jeg har prøvet alt.
Men burde det ikke være valgt eftersom jeg kører det som
00 02 * * * /bin/bash /scripts/mythfilldatabase1.sh
Så nævner jeg da at root skal bruge bash til afvikling af scriptet.
Mne har du så ellers et bud på hvordan linien skal se ud!

Per

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 12-08-09 16:29

Per Jørgensen <archlinux@address.invalid> wrote:

> Så nævner jeg da at root skal bruge bash til afvikling af scriptet.
> Mne har du så ellers et bud på hvordan linien skal se ud!

Du har misforstået de råd, der er kommet.

Når du er logget ind med ssh, så køre "env | grep LANG"; den værdi du
får ud putter du ind i dit shell-script.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother," said Pooh as the bungi cord broke.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-08-09 17:24

Allan Willems Joergensen skrev:

> Du har misforstået de råd, der er kommet.
>
> Når du er logget ind med ssh, så køre "env | grep LANG"; den værdi du
> får ud putter du ind i dit shell-script.
>
> mvh
Jeps - giver følgende:
# env | grep LANG
LANG=da_DK.utf8

Det er sat ind i mit script i starten som en variabel!
#!/bin/bash
# PBJ 061007
$LANG="da_DK.utf8"

Men stadig samme fejl!
Så er det bare jeg er i tvivl om følgende:
Skal der "" rundt om værdien!
Skal der $ foran for at ændre den standard!

Uanset hvad - har jeg kun en LANG:
locale-gen
Generating locales...
da_DK.UTF-8... done
Generation complete.

Men takker for hjælpen indtil videre!
Per

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-09 17:30

Den Wed, 12 Aug 2009 18:24:25 +0200 skrev Per Jørgensen:

> Jeps - giver følgende:
> # env | grep LANG
> LANG=da_DK.utf8
>
> Det er sat ind i mit script i starten som en variabel!
> #!/bin/bash
> # PBJ 061007
> $LANG="da_DK.utf8"
>
> Men stadig samme fejl!
> Så er det bare jeg er i tvivl om følgende:
> Skal der "" rundt om værdien!

Ikke nødvendigt.

> Skal der $ foran for at ændre den standard!

Der skal ikke $ foran.

Der skal bare stå:
LANG=da_DK.utf8

Som allan skrev:
"den værdi du får ud putter du ind i dit shell-script"

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Leif Neland

Dato : 12-08-09 18:46

Per Jørgensen wrote:

> Jeps - giver følgende:
> # env | grep LANG
> LANG=da_DK.utf8
>
> Det er sat ind i mit script i starten som en variabel!
> #!/bin/bash
> # PBJ 061007
> $LANG="da_DK.utf8"
>
> Men stadig samme fejl!
> Så er det bare jeg er i tvivl om følgende:
> Skal der "" rundt om værdien!
> Skal der $ foran for at ændre den standard!

$VARIABEL erstattes med indholdet af VARIABEL

Det skal være
VARIABEL=værdi

F.ex.
PAGER=less

$PAGER minfil
bliver til
less minfil

Leif

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-08-09 19:33

Leif Neland skrev:

> $VARIABEL erstattes med indholdet af VARIABEL
>
> Det skal være
> VARIABEL=værdi
>
> F.ex.
> PAGER=less
>
> $PAGER minfil
> bliver til
> less minfil
>
> Leif
Det er jeg med på - det er nu noteret i toppen af mit script - men
fejlen er stadig det samme efter kørsel med crontab ??
LANG=da_DK.utf8 er sat ind i mit script.

Starting TDCGrabber
[...]
2009-08-12 20:22:03.139 Bypassing grabbers, reading directly from file

HVad katten kan dette være ???? hvor er forskellen mellem crontab og
almindelig shell! Når jeg logger ind med root direkte på maskinen og
kører scriptet - så er der ingen fejl - men kun via crontab. Hele min
crontab ser således ud!
#
# DO NOT EDIT THIS FILE MANUALLY!! USE crontab -e INSTEAD.
#

01 * * * * /usr/sbin/run-cron /etc/cron.hourly
02 00 * * * /usr/sbin/run-cron /etc/cron.daily
22 00 * * 0 /usr/sbin/run-cron /etc/cron.weekly
42 00 1 * * /usr/sbin/run-cron /etc/cron.monthly

# Script testing if the backend is running each minute.
* * * * * /scripts/services.sh

# Script filling up myth Database with EPG data kl.02.00
00 02 * * * /bin/bash /scripts/mythfilldatabase1.sh

Så jeg er virkelig på bar bund over dette - så jeg takker for alle hjælp
der kommer!

Per

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-08-09 21:48

Per Jørgensen wrote:

> Det er jeg med på - det er nu noteret i toppen af mit script - men
> fejlen er stadig det samme efter kørsel med crontab ??
> LANG=da_DK.utf8 er sat ind i mit script.

En environment variable sættes sådan:
export LANG=da_DK.utf8

Hvis variablen ikke exporteres bliver den bare en intern variable.

> HVad katten kan dette være ???? hvor er forskellen mellem crontab og
> almindelig shell! Når jeg logger ind med root direkte på maskinen og
> kører scriptet - så er der ingen fejl - men kun via crontab.

Crontab er ikke en shell, men en tidsplan for scripts, der kan startes
af cron.
Hvis scriptet virker ved kørsel direkte fra root, er det fordi root
sikkert har den rigtige environment variable.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-08-09 12:32

Jørgen Heesche wrote:

> En environment variable sættes sådan:
> export LANG=da_DK.utf8
>
> Hvis variablen ikke exporteres bliver den bare en intern variable.

Evironment variables kan også indsættes i /etc/crontab
F.eks. har jeg i crontab:

SHELL=/bin/bash
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
MAILTO=root
HOME=/

Her skal der ikke exporteres.
Variablerne er interne for crontab og bliver sat når cron starter crontab.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-08-09 14:33

Per Jørgensen skrev:
> [...]
> /bin/bash til andre consoler eller fjerne den helt, men med samme
> resultat - hvordan F....... kan jeg få dette til at fungere ???

Takker Alle sammen.
Det er nu lykkedes at få det til at fungere - Virkelig mange tusind tak
for dette - mit EPG bliver nu indlæst perfekt!

Per

Fra : Per Jørgensen

Dato : 20-08-09 10:40

Hej Gruppe.

Nu er den galt igen alligevel med scriptet!
Der er ændret følgende:

Her er mit script:
#!/bin/bash
# PBJ 061007
export LANG=da_DK.utf8

# Cronjob for Filling TV-data into
# MythTV MySQL-database
Dette gør desværre at 1.del af scriptet fejler, ved ikke at kunne hente
data!
Udkommenterer jeg denne linie - så er der masser af data at hente!
Jeg har i min crontab lavet følgende:
SHELL=/bin/bash
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
MAILTO=root
HOME=/root

I toppen!

Men nu er jeg nået til 1 halvdel virker IKKE hvis export LANG=da_DK.utf8
er defineret - men der virker anden del!
Første del virker hvis export LANG=da_DK.utf8 IKKE er defineret, men så
virker 2 del ikke??

Løsningen er nu at jeg smider det i 2 forskellige scripts men der må da
være en anden mulighed for at det kan grabbe til 2forskellige lister i
et script!

Per

Fra : Søren A Christensen

Dato : 20-08-09 15:42

Per Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Løsningen er nu at jeg smider det i 2 forskellige scripts men der må da
> være en anden mulighed for at det kan grabbe til 2forskellige lister i

Nej, løsningen er at du venter med at sætte LANG til du har brug for
den, og evt. unset'er den når du ikke skal bruge den mere ... f.eks.
hvis den står i vejen for "3. halvdel" af scriptet:

unset LANG

/SAC

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-08-09 19:35

Per Jørgensen skrev:

> Takker Alle sammen.
> Det er nu lykkedes at få det til at fungere

Det ville være ønskeligt om du postede et resumé af hvilke fatorer
der fik scriptet til at fungere.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-08-09 21:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det ville være ønskeligt om du postede et resumé af hvilke fatorer
> der fik scriptet til at fungere.

Generelt er det yderst ønskværdigt at løsningen på et problem bliver
vist. Men i dette tilfælde kan alle, der har fulgt med i tråden, ikke
være i tvivl om, hvad løsningen er. Per har i scriptet defineret
environment variablen LANG sådan:
export LANG=da_DK.utf8
Men; Per fortæl nu os allesammen, at det var det du gjorde.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Per Jørgensen

Dato : 14-08-09 06:46

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> environment variablen LANG sådan:
> export LANG=da_DK.utf8
> Men; Per fortæl nu os allesammen, at det var det du gjorde.

Fulgte ganske endkelt satte følgende i toppen af mit script:
export LANG=da_DK.utf8
da LANG=da_DK.utf8 ikke fungere - men med export gjorde det!

Per
Sorry jeg troede ellers man kunne se løsningen ud fra hvad der blev
foreslået hen af vejen.
Men tusind tak alle sammen!

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-08-09 12:34

Per Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Per
> Sorry jeg troede ellers man kunne se løsningen ud fra hvad der blev

Vi er enige.
Men, på den anden side: det er egentlig bedst altid at slutte med at
fortælle hvordan et problem blev løst, og ikke bare sige: 'nu virker
det'. Alle der har fulgt tråden behøver sådan set ikke at være i tvivl
om løsningen, men nogen finder måske tråden på Google; og så er det en
klar fordel at den slutter på en oplysende måde.
Det har noget at gøre med netikette: fornuftig og 'pæn' opførsel på nettet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-08-09 20:42

On Thu, 20 Aug 2009 11:40:01 +0200, Per wrote:

> Nu er den galt igen alligevel med scriptet!

Du glemte at fortælle hvilken fejlmeddelse du får nu?

> export LANG=da_DK.utf8

[...]

> Dette gør desværre at 1.del af scriptet fejler, ved ikke at kunne
> hente data!
> Udkommenterer jeg denne linie - så er der masser af data at hente!

Har du prøvet at flyttet linien længere ned i scriptet?

Du ka' ændre variable så mange gange du vil i løbet af et script

Mvh.

--
"The unavoidable price of reliability is simplicity" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk