Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er mit SD-kort en død sild?
Fra : Esben

Dato : 11-08-09 23:00

Mit 1 GB Transcend 80x SD-kort i mit Canon Ixus 750 viser pludselig
forkert størrelse på kortet (ca 160 MB). Selvfølgelig et par måneder
efter at garantien udløb...

Skal jeg skrotte det eller er det værd at reformatere (har kortlæser) og
teste det? HAr ikke lyst til at miste data!

Nu jeg er ved det, kan man så max bruge 2 GB i det kort eller er det
bare manualen, der ikke vil love mere?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

FUT: dk.fritid.foto

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-08-09 23:16

Køb et nyt kort til en 20er...

Ingen grund til at spilde tid på et SD kort der opfører sig underligt.
Hvorfor poster du i en markedsgruppe?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-09 23:24

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> Køb et nyt kort til en 20er...
>
> Ingen grund til at spilde tid på et SD kort der opfører sig underligt.

med mindre han har billeder på ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 00:00

> med mindre han har billeder på ...

Dem kunne jeg sjovt nok redde med den nyeste iPhoto via card reader
hvorimod tidl. iPhoto og kamera ikke kunne hitte dem...

Må vel hellere købe nyt.

Kan man sætte 4 Gb eller mere i Ixus 750?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-09 00:13

Esben wrote:

> Dem kunne jeg sjovt nok redde med den nyeste iPhoto via card reader
> hvorimod tidl. iPhoto og kamera ikke kunne hitte dem...
>
> Må vel hellere købe nyt.

Læs lige mit andet svar, inden du gør det..-) - Skal du ud og købe nyt,
så kan både Fuji og Kingston også anbefales. A-Data er vist heller ikke
så tosset efter, hvad jeg kan læse, - og de giver svjh. 10 års garanti...

> Kan man sætte 4 Gb eller mere i Ixus 750?

Ja, du kan godt sætte det i, men det er spild, da kameraet kun kan
formatter og bruge 2gb...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 00:19

> [...]
> så tosset efter, hvad jeg kan læse, - og de giver svjh. 10 års garanti...

> Ja, du kan godt sætte det i, men det er spild, da kameraet kun kan

Tak, Erik, for begge svar!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 00:00

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> Køb et nyt kort til en 20er...

Det får jeg vidst ikke et Transcend 80x til, men skidt...

> Ingen grund til at spilde tid på et SD kort der opfører sig underligt.
> Hvorfor poster du i en markedsgruppe?

Undskyld krydspostning - i det mindste FUTtede jeg...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-09 00:08

Esben wrote:
> [...]
>
> Skal jeg skrotte det eller er det værd at reformatere (har kortlæser) og
> teste det? HAr ikke lyst til at miste data!

Prøv at sætte dit kamera direkte til computeren, så den dukker op på
skrivebordet som en ekstern disk. *Slå iPhoto _fra_, før du gør det!*

Åbn så kameraet med normal dobbeltklik og kopier mappen med billeder og
data over på computeren, så mister du ikke evt. billeder. Det kan være
muligt, at du bliver nødt til at åbne selve billedmappen og kopiere
billeder enkeltvis....

Når du har kopieret billederne over, så brug DiskUtility til at
formattere kortet med. - Husk det skal være i FAT32...

Unmount kameraet og lad kameraets eget formatteringprogram re-formattere
det igen.

Det, der muligvis er sket, er, at der ligger masser af filstumper, der
ikke er blevet slettet, når du har tømt kortet - eller overskrevet igen
ved nye optagelser. - Jeg har selv oplevet det samme med et Lexar SD
kort på et ældre digicam, men efter en re-formattering var der ingen
problemer.

> Nu jeg er ved det, kan man så max bruge 2 GB i det kort eller er det
> bare manualen, der ikke vil love mere?

Iflg.
<http://www.mymemory.co.uk/compatible-memory/Digital_Cameras/Canon/Canon+IXUS+750_Memory_Cards>

"Your Canon IXUS 750 accepts SD Card cards.The largest SD Card card you
can use in your Canon IXUS 750 is 2GB"

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-09 05:17

On 12 Aug., 00:00, e...@nospamget2net.dk (Esben) wrote:
> [...]
> teste det? HAr ikke lyst til at miste data!
>
> Nu jeg er ved det, kan man så max bruge 2 GB i det kort eller er det

Hej

Var det ikke hurtigere at formatere kortet end at lave dit indlæg
her)

Jeg tror bare det skal formateres med den rigtige "fat", så kører det
nok igen!

--
Leif Langgaard

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 13:33

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> her)
>
> Jeg tror bare det skal formateres med den rigtige "fat", så kører det

Jo, det tænkte jeg også selv på - ville bare gerne høre om hogen
havde erfaringer med at reformattere dem.

Tror jeg køber et ny og bruger det her som et "i baghånden"

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 13:41

"Esben"

> Jo, det tænkte jeg også selv på - ville bare gerne høre om hogen
> havde erfaringer med at reformattere dem.
>
> Tror jeg køber et ny og bruger det her som et "i baghånden"
>
> vh esben

Jeg formaterer mine kort HVER GANG jeg har tømt dem,
jeg gætter de fleste fotografer med format formaterer.
Om det har nogen betydning aner jeg ikke, men jeg har
aldrig haft et kort der blev til en død sild. -max-

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-08-09 16:13

o--max wrote:

> Jeg formaterer mine kort HVER GANG jeg har tømt dem,
> jeg gætter de fleste fotografer med format formaterer.
> Om det har nogen betydning aner jeg ikke, men jeg har
> aldrig haft et kort der blev til en død sild. -max-

Den format du laver - er det i kameraet eller i en kortlæser ?

Jeg lavet også selv en format hver gang jeg har tømt kortet - i
kameraet. Men det tager kun 2-3 sekunder, så det er kun FAT tabellen som
ryddes - selve kortet ændres der ikke en byte på - det kan ikke nåes på
den korte tid.

Jørn

--
Photogadget.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 12-08-09 20:41

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men det tager kun 2-3 sekunder, så det er kun FAT tabellen som ryddes -
> selve kortet ændres der ikke en byte på - det kan ikke nåes på den korte

Jeg bruger kameraet til det, og har endnu aldrig oplevet problemer. Eller
jo, jeg har oplevet problemer med nogle der hed et eller andet med iqp, icq
eller noget i den stil. Noget der blev solgt til mig, fordi de ikke havde
Lexar eller Sandisk (ja, jeg ved der er alternativer) hjemme, og jeg stod og
skulle bruge det her og nu. Der røg formateringen ude i felten, så det blev
returneret og et Lexar købt. Siden har jeg ikke haft problemer der kan
tilskrives kortet.
Men selvom jeg formaterede på computeren ville jeg stadig efterfølgende lave
en formatering i kameraet.

MVH
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-09 02:51

www.tsp-photo.com wrote:

> [...]
> returneret og et Lexar købt. Siden har jeg ikke haft problemer der kan

Det har nok været PQI - noget elendigt bras - både i memory kort og RAM
til computere.

> Men selvom jeg formaterede på computeren ville jeg stadig efterfølgende lave
> en formatering i kameraet.

Enig, men det kan godt være en fordel med en 'zero all data' /
'low-level' formattering på en computer en sjælden gang, men så bør man
altså lige lade kameraet gøre det færdig ved at skrive en ny tabel...

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-08-09 09:28

cdon.com 2GB 59,00kr

Fra : Esben

Dato : 13-08-09 14:44

Stig Rasmussen <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

> "Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> cdon.com 2GB 59,00kr

Det er ikke highspeed

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 16:48

Esben wrote:
> [...]
>
> Skal jeg skrotte det eller er det værd at reformatere (har kortlæser) og
> teste det? HAr ikke lyst til at miste data!

Kan du ikke sætte kameraet direkte til din Mac via USB kabel og overføre
data først? - Normalt kan iPhoto godt 'læse' et kamera, selvom det ikke
altid vil dukke op som ekstern disk på skrivebordet.

Når du så har overført dine billeder, tag så kortet ud og brug Apple
Diskværktøj til at formattere kortet med. Du skal ikke bare vælge
'Slet', men 'Partition', vælg 1 partition + DOS(FAT32). Check at
'Indstillinger' står til MBR (Master Boot Record). Klik derefter på
'Anvend'. Sæt det nyformatterede kort i kameraet igen og lad kameraet
slette kortet.

> Nu jeg er ved det, kan man så max bruge 2 GB i det kort eller er det
> bare manualen, der ikke vil love mere?

Hm, jeg tror ikke, du skal regne med, du kan bruge mere end de 2gb, som
Canon selv skriver. - Du kan selvfølgelig godt sætte et større kort i,
men så vil kameraet først slette det og kun anvende den maksimale
størrelse, som Canon opgiver - her 2gb.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 31-05-10 09:36

> [...]
> Canon selv skriver. - Du kan selvfølgelig godt sætte et større kort i,
> men så vil kameraet først slette det og kun anvende den maksimale

Hej Erik!

Du kiggede vist ikke på datoen

9 mdr gammelt spørgsmål...

Men tak for dine indspark!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-10 11:13

Esben wrote:
> Du kiggede vist ikke på datoen
>
> 9 mdr gammelt spørgsmål...
>
> Men tak for dine indspark!

Hej Esben - Så har den godt nok været meget længe om at komme frem. -
Gad vide, hvor den har været henne.

mvh. Erik Richard