"Bedste" Unix + virtual maskine til at kør~
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 13:01

Jeg er i den situation at jeg ønsker at migrere en fysisk maskine med XP
ind i en virtuel maskine og afvikle den under en passende Unix/Linux
installeret på den oprindelige fysiske maskine.

Maskinen er en bærbar med 2Gb ram og en ekstern skærm.

Jeg er interesseret i en passende softwarekombination til at gøre dette.
Jeg har i øjeblikket Windows-skrivebordet på de to skærme således at
jeg frit kan trække vinduer frem og tilbage. Det vil jeg gerne bevare
hvis muligt i den virtuelle instans, allerhelst gerne hvis det gælder
både den underliggende Unix OG den virtuelle maskine.

Jeg ønsker at det underliggende system virker ordentligt både med og
uden ekstern skærm, uden magiske tryllegerninger.

Jeg vil derfor gerne høre praktiske erfaringer med sagen. Jeg har
erfaring med vmware workstaiton til Windows, og vmware fusion +
VirtualBox til Mac. Selve migreringen har jeg software til og har gjort
det under vmware workstation.

Hvem har praktiske erfaringer som de ønsker at dele?

Pft
/Thorbjrøn

Fra : Jan Birk

Dato : 10-08-09 13:22

> Hvem har praktiske erfaringer som de ønsker at dele?

Har VirtualBox kørende på min Dell bærbare med 2GB ram og Ubuntu. Blandt
gæsterne i VirtualBox er XP hvor jeg har det levende søkort installeret.
Det virker fint og uden problemer (har ikke testet live GPS, dog).

Har ikke erfaring med mere end een skærm.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-08-09 14:41

On Mon, 10 Aug 2009 14:00:50 +0200
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Maskinen er en bærbar med 2Gb ram og en ekstern skærm.

Afhængig af behov ville jeg nok smide 2Gb mere i.
> Jeg er interesseret i en passende softwarekombination til at gøre dette. Jeg har i øjeblikket Windows-skrivebordet på de to skærme således at jeg frit kan trække vinduer frem og tilbage. Det vil jeg gerne bevare hvis muligt i den virtuelle instans, allerhelst gerne hvis det gælder både den underliggende Unix OG den virtuelle maskine.

Mener du, at den virtuelle instans også skal benytte 2 skærme? Jeg
anvender selv en laptop med tilsluttet ekstern skærm. GPU er Nvidia, og
for min GPU har det vist sig, at jeg kun kan få aktiveret den eksterne
skærm med version 173 af Nividia's driver. Jeg havde først tilsluttet
den eksterne skærm via laptoppens hdmi udgang, men jeg har
efterfølgende anskaffet mig en docking station, som har indbygget DVI
stik. Begge løsninger fungerede. Jeg har haft testet både twinview og
clone, og begge løsninger virker perfekt. FOSS driveren nv virker også,
men uden 3D acceleration.

> Jeg vil derfor gerne høre praktiske erfaringer med sagen. Jeg har erfaring med vmware workstaiton til Windows, og vmware fusion + VirtualBox til Mac. Selve migreringen har jeg software til og har gjort det under vmware workstation.

Host systemet er Ubuntu 64bit. Og jeg har både VmWare workstation 6.5
og Virtualbox 3.0 til at virke. For VmWare gælder dog, at det ikke
virker med seneste version af Ubuntu. Hvis du vælger VmWare og Ubuntu
kombinationen, skal du installere Ubuntu 8.10 (Næste version af VmWare
workstation 7.0, der findes i RC/beta, skulle efter sigende virke på
seneste Ubuntu). Jeg har en ide om, at det ikke er et Ubuntu problem,
men tværtimod drejer sig om kombinationen VmWare og xorg-7.4 - Ubuntu
8.10 anvender xorg-7.3, så det er min påstand, at en hvilken som helst
distribution baseret på xorg-7.4, hvorfor du heller ikke vil kunne
anvende Debian Unstable.

Jeg anvender min virtuelle XP på daglig basis til Office-2007,
Exchange, MS Project server samt Oracle Forms developer, så jeg skulle
mene, jeg presser citronen rent ydelsesmæssigt.

Tekniske spec.
- Intel® Core™2 Duo Mobile Processor T8300 (dvs med Intel VT)
- NVIDIA Quadro NVS 320M - 256 MB GDDR3 VRAM, Clock Rate Chip/VRAM:
575/702MHz
- 4 Gb RAM
Producent HP/Compaq 8710p

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-08-09 15:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> det under vmware workstation.
>
> Hvem har praktiske erfaringer som de ønsker at dele?

Jeg har selv en Ubuntu installeret direkte på "jernet" og har så
installeret VMWare Server (som er gratis at bruge). I VMWare har jeg så
både en Windows XP samt en ekstra Ubuntu server kørende - og denne
Ubuntu server kører så min mail, web, PHP, FTP, MySQL osv. Derved kan
jeg forholdsvis let flytte min server over på en anden maskine (kun en
fil som skal kopieres) - og begge virtuelle maskiner kan faktisk også
køre i en VMware workstation (er testet). Min maskine har en Pentium 4M
1.6 GHz og 2 GB RAM i alt, og jeg bruger sjældent over 1 GB RAM. Windows
har fået 512 MB og den virtuelle server 192 - resten er til min "Linux
workstation".

For mig en god løsning.

Jørn

Fra : Per Jørgensen

Dato : 11-08-09 10:39

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> [...]
> det under vmware workstation.
>
> Hvem har praktiske erfaringer som de ønsker at dele?

Jeg har Archlinux kørende som host system på min Dell M1530 med 4GB RAM.
Denne kører med VirtualBox(som er en del af pakkearkivet i Arch) Der
har jeg tvinview kørende via VGA udgangen hvorefter jeg kører Linux i en
skærm og Windows i anden skærm, dog at trække direkte imellem OS kan
ikke lade sig gøre.
Jeg bruger min Linux til generelt server administration, og min windows
til at køre terminalserver programmer og test med Outlook,telefon
systemer osv.
Min maskine kører uden problemer og har længe været meget glad for denne
løsning, specielt eftersom jeg mener det er nemmere at tilslutte USB
hardware til Windows under VirtualBox fremfor VMware - samt
understøttelsen af diverse netværksopsætninger er bedre under
VIrtualBox, men flere seperate networkInterfaces koblet sammen under det
ene fysiske der er i maskinen (LAN)

Per