Forskel på dansk og udenlandsk honning?
Fra : Helmuth Mail

Dato : 09-08-09 00:24

I Fakta, Netto, Brugsen m.v. findes typisk 2 varianter af honning: en
dansk og en væsentlig billigere udenlandsk (næsten halv pris).

Hvad er egentlig forskellen på den danske og udenlandske honning?
Honning er vel bare honning, eller?

Fra : Max

Dato : 09-08-09 07:51

Hej Helmuth

> Hvad er egentlig forskellen på den danske og udenlandske honning?

Forskellen ligger jo i hvor den er samlet.

> Honning er vel bare honning, eller?

Ja, men de danske avlere har så travlt med at overbevise os om
at udenlandske bier laver dårligere honning :)

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-08-09 09:04

Helmuth Mail <helmuthmail@gmail.com> wrote in news:efa982a4-f397-44f9-
b197-7b68a9ada59d@r34g2000vba.googlegroups.com:

> Hvad er egentlig forskellen på den danske og udenlandske honning?
> Honning er vel bare honning, eller?

I princippet ja. Den lave pris på udenlandsk honning skyldes primært at
den produceres steder hvor produktionsomkostningerne er mindre og
stordriftsfordelen større.

MEN!
Honningbier angribes af en snylter vis navn jeg ikke husker. Denne
snylter må bekæmpes med pesticider alle steder i verden undtagen
Skandinavien. Honning der ikke stammer fra Skandinavien (eller er
økologisk) kan derfor indeholde rester af pesticider.

DIABETES!
Er man type 2 diabetiker, så er det min personlige erfaring at sensommer
honning med højt fruktose indhold ikke påvirker blodsukkeret på samme
måde som f.eks. almindeligt sukker. Det kan variere fra menneske til
menneske, men er da værd at prøve af hvis man indimellem har trang til
lidt sødt.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Max

Dato : 09-08-09 17:18

Hej Kent

> [...]
> Skandinavien. Honning der ikke stammer fra Skandinavien (eller er
> økologisk) kan derfor indeholde rester af pesticider.

Den hedder Varroamiden

http://www.honningbien.dk/php-files/viewpage.php?page_id=57

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-09 04:15

Kent Oldhøj wrote:
[...]
> [...]
> måde som f.eks. almindeligt sukker. Det kan variere fra menneske til
> menneske, men er da værd at prøve af hvis man indimellem har trang til

Det gælder vel al fruktose, i forhold til andre sukkertyper? Jeg mener
at vide at glukose optages meget hurtigt, alm. sukker lidt langsommere,
og fruktose noget langsommere igen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Anita B.

Dato : 16-08-09 15:22

Hvad er egentlig forskellen på den danske og udenlandske honning?
Honning er vel bare honning, eller?

Honning er ikke bare honning. (kender en fritids biavler)
Jeg har kun set flydene honning i supermarkeder og den grund til den er det,
er fordi den er fyldt med vand.
Mulighed 1: at der er mindre vand i det tanske
Mulighed 2: at honningen er fra rapsblomster (som ikke er særlig godt)

Så et godt kendetegn på en god honning er at den er stift ligesom smør.
Ham jeg kender tager så også 30,- for et glas mener jeg det er og der er
lidt mere i end de alm. i supermarkederne.
Hams honning er så også ren ronning.

Det enest supermarkede honning er godt til er i kamille te

-----
Anita

Fra : Max

Dato : 16-08-09 15:56

Hej Anita

> Så et godt kendetegn på en god honning er at den er stift ligesom
> smør.

Du er klar over at det er klart og flydene når det lige er slynget, ikke
?

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-08-09 16:26

On Sun, 16 Aug 2009 16:55:35 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Anita

> Du er klar over at det er klart og flydene når det lige er slynget,
> ikke ?

og at nogle honning typer (som akaciehonning) skal være flydende i
konsistens for at være lavet rigtigt

kim