Forskel på Kawa ER5 knastaksler.??
Fra : Rene´

Dato : 08-08-09 12:49

Er der en som ved om der er forskel på knastakslerne på en model 1999
og en model 2004.??

Fra : Knud Dam

Dato : 09-08-09 16:19

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Er der en som ved om der er forskel på knastakslerne på en model 1999
og en model 2004.??

Hej Rene.

Det kan jeg ikke forestille mig - hvorfor spørger du ?

Mvh.

KD, hvis frue kører ER5 1999.

Fra : Rene´

Dato : 09-08-09 12:36

Knud Dam wrote:
> Det kan jeg ikke forestille mig - hvorfor spørger du ?
>
> Mvh.
>
> KD, hvis frue kører ER5 1999.

Når jeg kigger på Ebay efter brugte knastaksler, skriver en sælger at
de passer til alle ER5/GPZ500 og KLE500 uden han nævner nogle årgange.
En anden skriver at de er til en ER5 fra 1997-2001(ER500A). Har prøvet
at finde originale reservedelsnumre for at sammenligne årgangene uden
held. Indtil videre har jeg ikke set en, hvor der stod at det var til
en 2004, som min er. Jeg vil nødigt købe noget som ikke passer, hvis
der nu er forskel på ER500A og ER500C knastaksler.

Fra : Knud Dam

Dato : 09-08-09 20:58

> Jeg vil nødigt købe noget som ikke passer, hvis
> der nu er forskel på ER500A og ER500C knastaksler.

Det er klart. Du kunne måske lokke en Kawasaki forhandler til at checke
reservedelsnumrene ?

Mvh.

KD.

Fra : Armand

Dato : 10-08-09 23:55

Knud Dam skrev:
> "Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse

500-Twin'en er i grunden en halv GPZ900R og startede derfor som en 450'er.
900'eren forblev uændret omkring knastakslen gennem 16 år, hvor netop
topstykket og knaster/ventiler blev et væsentligt ændrings-emne i
900'erens udvikling til først 1000'er og senere til 1100'er.
Eftersom at alle twin-afledningerne (450ccm's - 500ccm's) benytter sig
af et og samme topstykke/teknik skulle det undre mig om "halfling'en"
har brugt andre knastaksler (á reservedelsnumre) gennem tiden :-/

Det der med tiden er blevet min foretrukne fiche-site:
powersportspro.com, der dog kan drille ind imellem derved at den er
amerikansk og med en overrepresentation af cruiser-afledninger af
"almindelige" motorcykler og andre amerikanske typenavne, viser at
reservedels nummeret varierer gennem twin-modellerne; men ikke gennem
årgangene indenfor samme model!

Eks:

EN 450 A1 1985:
SKU: 12044-1215 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1216 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

EN500 A1 1990:
SKU: 12044-1215 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1216 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

EX500 (GPZ500S) 1987:
SKU: 12044-1198 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1199 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

EX500 (GPZ500S) 2009:
SKU: 12044-1198 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1199 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

ER500/ER5 A3 1999:
SKU: 12044-1417 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1418 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

ER500/ER5 C2 2002:
SKU: 12044-1417 CAMSHAFT-VALVE,INTAKE
SKU: 12044-1418 CAMSHAFT-VALVE,EXHAUST

Ovenfor går ER500 ikke helt tilbage til A1'eren, men symptomatikken
viser at det er samme reservedel der følger hele modelserien!

Dér hvor den store riskio ligger for dig er hvorvidt at det drejer sig
om givne 27/36 hk's droslings-knaster til de meget populære tyske ditto
forsikringsklasser.
De i så fald forekommende fuldt ydende knaster er efter mine erfaringer
nærmest umulige at få fat på, hhv. sindssygt dyre når de sjældendt er
tilgængelige på markedet (læs: Ebay!) :-|

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 10-08-09 22:48

Rene´ wrote:
> En anden skriver at de er til en ER5 fra 1997-2001(ER500A). Har prøvet
> at finde originale reservedelsnumre for at sammenligne årgangene uden

A) Der er et UK forum her som virker godt orienteret; her er en søgning på
"cams": http://www.bikersoracle.com/er5/forum/search.php?searchid=52878 -
en af trådene i midten ser ud som om du kan bruge den? Jeg skal gerne være
stråmand hvis du ikke selv gider registreringen og har brug for uddybning..

B) Denne forhandler har tegninger m res.delsnumre:
http://www.cornwallkawasaki.co.uk/shop/shop.php?cmd=listmodelsyear&id=2&model=ER5

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Rene´

Dato : 09-08-09 15:07

Joh, det må jeg prøve. Ville helst undgå det, da de ikke altid er
positive, når de opdager at jeg ikke vil købe noget, men kun have
nogle oplysninger.
Kender du en Kawa-forhandler som vil ofre nogle minutter, uden at
tjene noget på det. ???

Fra : Knud Dam

Dato : 10-08-09 16:37

> Kender du en Kawa-forhandler som vil ofre nogle minutter, uden at
> tjene noget på det. ???

Hej Rene.

Ikke umiddelbart; men du kan da bare prøve at ringe lidt rundt.

; - )

KD

Fra : N/A

Dato : 10-08-09 22:48

Fra : Rene´

Dato : 11-08-09 02:37

Simon skrev:
> [...]
> stråmand hvis du ikke selv gider registreringen og har brug for uddybning..

De var fuldt brugbare og så vidt jeg kan forstå, ud fra dem, kører
alle ER5 med samme knast, men at knasten fra en GPZ500 er anderledes.
Tak for hjælpen.

Armand skrev :
> [...]
>nærmest umulige at få fat på, hhv. sindssygt dyre når de sjældendt er
>tilgængelige på markedet (læs: Ebay!) :-|

Jeg var ikke klar over at der fandtes droslingsknaster til ER5. Takker
mange gange for oplysningen.
Efter at have læst Simons tråd er der kun et sæt tilbage på Ebay jeg
evt. kan bruge, men det er på det engelske Ebay, så er det relevant at
spørge sælger om det er droslingsknaster ??
Link:
http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ER-5-ER5-ER-5-Parts-Spares-Breaking-CAMS_W0QQitemZ260454156887QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item3ca4470a57&_trksid=p3286.c0.m14