Kan man ramme mellem to gear på en mc?
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 08-08-09 15:12

Har indenfor de sidste 3 md. 2 x oplevet at jeg ikke har trukket nok op
når jeg har skiftet gear (eller måske sluppet koblingen for tidligt)
dette har afstedkommet en kedelig lyd (som når en kæde slasker, og
manglende fremdrift) herefter lynhurtigt ind med koblingen af et gear
ned og vupti alt er som det skal være, ingen mislyd og jeg kan ikke
provokere det igen!

Spørgsmålet er! Er det normalt (når man er lidt et fjols) eller hvad?

Hilsen Henrik
CB500

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-08-09 16:13

On Sat, 8 Aug 2009 16:11:32 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
wrote:

Hej Henrik.

>Spørgsmålet er! Er det normalt (når man er lidt et fjols) eller hvad?

Ork ja - I princippet er der et frigear mellem hvert gear.
Ellers ville tandhjulene stå i kø for at komme ud gennem siden på
gearkassen
Den har vi vist alle prøvet med mere eller mindre sjove hændelser som
resultat )
Jeg har lavet den så sent som i dag hvor jeg finder frigear ved rødt
lys - Desværre er det "frigearet" mellem 2' og 3' så da jeg starter er
det i 2' gear, og der skal lidt mere gas på end forventet
Første gear på Velocetten løber ud omkring 100 Km/t, så koblingen kan,
pga den høje gearing, først slippes helt omkring 25 Km/t, Så når man
laver det stunt er koblingen på "overarbejde"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-08-09 16:28

Henrik Palshøj skrev:

> Spørgsmålet er! Er det normalt (når man er lidt et fjols) eller hvad?

Uden at være et fjols, så ja der er normalt. Enten er du ikke
koncentreret nok når du skifter. Eller også er du for ivrig, så du
simpelthen får den mokket forbi det gear di vil skifte til.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : CL

Dato : 08-08-09 18:25

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Eller også er du for ivrig, så du simpelthen får den mokket forbi det gear
> di vil skifte til.

Det vil jeg vove at påstå slet ikke kan lade sig gøre med mindre
at du kobler ind og ud flere gange.

Carsten Larsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-08-09 19:55

CL skrev:

> Det vil jeg vove at påstå slet ikke kan lade sig gøre med mindre
> at du kobler ind og ud flere gange.

Ved du hvordan sådan en gearskiftemekanisme ser ud inden i?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : CL

Dato : 08-08-09 20:23

> Ved du hvordan sådan en gearskiftemekanisme ser ud inden i?.

Ja og bla vandringen/udvækslingen af geararmen er for kort til at du kan
dreje
skiftetromlem mere end et gear.
Skulle den kunne springe gear over ved skift så er der noget galt med
skifte gaflerne og så er det ikke kun et periodisk problem.
(men du ved måske ikke hvordan den ser ud ?)
Carsten Larsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-08-09 20:43

On Sat, 8 Aug 2009 21:22:42 +0200, "CL" <ff@ff.ff> wrote:

Hej Carsten.

>Skulle den kunne springe gear over ved skift så er der noget galt med
>skifte gaflerne og så er det ikke kun et periodisk problem.
>(men du ved måske ikke hvordan den ser ud ?)

Njaeh, det afhænger vel af hvilken knallert vi taler om.
På f.eks. NSU Max kan skiftetromlens låsemekanisme justeres udefra, og
blot en smule fejljusteret, eller slidt, kan den nemt springe forbi.
Men OK, det er nok mere hyppigt at man ikke får den rykket helt i gear
end at den springer over.

Fra : CL

Dato : 08-08-09 22:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
> blot en smule fejljusteret, eller slidt, kan den nemt springe forbi.
> Men OK, det er nok mere hyppigt at man ikke får den rykket helt i gear

Nu var det en nogenlunde moderne CB 500 Honda motor der blev
spurgt om og sådan en har jeg haft skildt af og der forefindes der
ikke sådan noget juster skrammel
Carsten Larsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-08-09 21:26

CL skrev:

> Ja og bla vandringen/udvækslingen af geararmen er for kort til at du kan
> dreje
> skiftetromlem mere end et gear.

Ja, men får den et ordenligt los så kan dens rotation fortsætte forbi
det gear man skifter til. Husk på at gearene 1-frigear-2-3-4-5... som
regel skiftes med at dreje en tromle. altså dreje tromlen i samme
retning. Og går det vildt til så fortsætter tromlen længere end den burde.

> Skulle den kunne springe gear over ved skift så er der noget galt med
> skifte gaflerne og så er det ikke kun et periodisk problem.
> (men du ved måske ikke hvordan den ser ud ?)

Åh jo. En enkelt gearkasse har jeg da haft adskilt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : CL

Dato : 08-08-09 22:22

> [...]
> skiftes med at dreje en tromle. altså dreje tromlen i samme retning. Og
> går det vildt til så fortsætter tromlen længere end den burde.

På en CB 500 motor ?
Carsten Larsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-08-09 22:27

On Sat, 8 Aug 2009 23:22:26 +0200, "CL" <ff@ff.ff> wrote:

Hej Carsten.

>På en CB 500 motor ?

Jeg besvarede spørgsmålet som værende generelt.
Hvis det er mærkespecifikt står jeg af, idet jeg ikke ved om GS500 kan
springe forbi gearlåsen.
Men stille sig mellem gear'ne, det kan den

Fra : CL

Dato : 08-08-09 22:30

> On Sat, 8 Aug 2009 23:22:26 +0200, "CL" <ff@ff.ff> wrote:
>
> Men stille sig mellem gear'ne, det kan den

Helt enig
Carsten Larsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-08-09 23:24

CL skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> På en CB 500 motor ?

Ja, også på den.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Knud Dam

Dato : 09-08-09 16:23

"CL" <ff@ff.ff> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg vove at påstå slet ikke kan lade sig gøre med mindre
> at du kobler ind og ud flere gange.

Hej Carsten.

Jeg er helt enig med dig. Det er frigear mellem gearene man fejlagtigt
rammer af og til.

; - )

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-09 17:31

Knud Dam skrev:
> "CL" <ff@ff.ff> skrev i en meddelelse

> Hej Carsten.
>
> Jeg er helt enig med dig. Det er frigear mellem gearene man fejlagtigt
> rammer af og til.

Hvad er det helt præcis du er enig med CL i?. Jeg har en mistanke det
siger ikke bliver taget for gode varer. Jeg benægter ikke der ligger et
frigear mellem gearene. Jeg siger bare at skifter gearet for kraftigt,
så ryger den forbi det gear man ønsker og rammer frigearet mellem dette
og det næste i rækken.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Knud Dam

Dato : 09-08-09 21:03

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frigear mellem gearene. Jeg siger bare at skifter gearet for kraftigt, så
> ryger den forbi det gear man ønsker og rammer frigearet mellem dette og

Hej Ib.

Jeg vil ikke afvise, hvad du siger.

Jeg har bare aldrig hørt om det, hvorimod det er en meget kendt sag at ramme
et frigear mellem to gear.

Henrik mener oven i købet, at han ikke har trukket nok i gearpedalen.

Mvh.

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-09 21:17

Knud Dam skrev:

> Jeg vil ikke afvise, hvad du siger.

Alle muligheder er åbne. Og det kan lade sig gøre.

> Jeg har bare aldrig hørt om det, hvorimod det er en meget kendt sag at ramme
> et frigear mellem to gear.

Jeg har selv stået med en åben gearkasse hvor der ofte blev kikset et
gear. Den måtte være en fejl på den. Der var bare ikke noget at se. Det
var dog på en gearkasse man kunne de ned i mens man skiftede gear. Den
var med tilbagerykkersæt. Det var med en udveksling til kort vandring på
pedalen. Det giver så til gengæld mulighed for hurtigt skifte. Og der så
vi netop at geartromlen fik så meget dynamik at den snurrede
i-gear-og-ud-igen til den stod i frigear mellem ønskede og næste gear.

> Henrik mener oven i købet, at han ikke har trukket nok i gearpedalen.

Jeps. Men se også han skriver "herefter lynhurtigt ind med koblingen af
et gear ned og vupti alt er som det skal være". Et gear ned!. Havde han
ikke løftet nok og satte et gear ned, så var han i det gear han kom fra.

Han skriver i et andet indlæg at han kun har kørt i et par måneder, så
at han ikke er helt inde i rutinen kan ikke udelukkes. Dette er ikke sag
for at fornærme nogen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-08-09 21:50

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
>
> Han skriver i et andet indlæg at han kun har kørt i et par måneder, så
> at han ikke er helt inde i rutinen kan ikke udelukkes. Dette er ikke sag

Hvis jeg tager udgangspunkt i de gearkasser jeg har haft skildt ad, skal
der fandens meget energi smækkes i skiftetromlen hvis den skal have
enerti nok til at fise 1½ gear frem -
kan det lade sig gøre? sikkert, er det almindeligt? - det tvivler jeg
ualmindeligt stærkt på! :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-09 22:42

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> enerti nok til at fise 1½ gear frem -
> kan det lade sig gøre? sikkert, er det almindeligt? - det tvivler jeg

Jeg siger heller ikke det er tilfældet her. Men muligheden kan ikke
udelukkes. Nogen af de gearkasser jeg har haft skildt ad vil jeg ikke
regne det for helt umuligt. Tyk aksel og stor vægt, som kan indeholde
passende rotationsenergi.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : kop

Dato : 08-08-09 22:19

´.... og selv på min næsten nye BMW F800 ST findes et flot frigear mellem 5.
og 6. som jeg stadig, ved mangel på koncentration, kan ramme i ny og næ.

kop

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 08-08-09 16:32

On 8 Aug., 23:18, "kop" <k...@post.tele.dk> wrote:
> ´.... og selv på min næsten nye BMW F800 ST findes et flot frigear mellem 5.
> og 6. som jeg stadig, ved mangel på koncentration, kan ramme i ny og næ.
>
> kop

Samme på min RSV Mille R - sjovt nok kun mellem 5 og 6. Jeg har aldrig
ramt 'frigear' mellem de andre gear (pånær selvfølgelig det mellem 1
og 2

-Steen

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-09 09:59

On Sat, 8 Aug 2009 15:32:27 -0700 (PDT), Steen Enevoldsen
<steenge@gmail.com> wrote:

Hej Steen.

>Samme på min RSV Mille R - sjovt nok kun mellem 5 og 6. Jeg har aldrig
>ramt 'frigear' mellem de andre gear (pånær selvfølgelig det mellem 1
>og 2

"Smøret grin ON":
Er de to motorer ikke også fra samme fabrik - ROTAX

Fra : Armand

Dato : 09-08-09 01:30

kop skrev:
> ´.... og selv på min næsten nye BMW F800 ST findes et flot frigear mellem 5.
> og 6. som jeg stadig, ved mangel på koncentration, kan ramme i ny og næ.

Et par ekstra frigear har ligeledes længe været kendetegnet for Ducatis
gearkasse!
Men fælles for gearskifte problemer er at de vedligeholdelsesmæssige
detaljer skal være i top for at gearskiftet bliver så let og præcist som
muligt:
- Kontrollér oliestanden for såvel for lidt, som overfyldt samt også
oliens tykkelse. Ang. sidstnævnte kan man konstantere om gearskiftet
forbedres eller forværres når olien er kørt varm - Varm olie er tynd og
erkendelsen kan være en hjælp til beslutning om tykkere eller tyndere
olie. Hvis olien da overhovedet er pålidelig og ikke totalt opslidt af
aldrig at have været skiftet!?
- Kæden skal være løs for at gearkassens tandhjul lettere glider i hak,
og dét gælder også under belastning/indfjedring hvor geometrien i
bagsvingerens bevægelse gør at kæden strammes op!
En perfekt justeret kæde vil under jævn kørsel hænge dovent nedad i én
lang bue, hvorimod at den stramme kæde nærmest vil sitre og den slappe
vil slange sig i et par bugtninger - Få en kammerat til at kigge efter
hvorledes din kæde tér sig!
Netop i denne uge berettede en gammel mc-ven at han, der ellers altid
har kørt med kardan, var ved at løbe træt i så dårligt at kæden på hans
nuværende motorcykel artede sig men efter at han impulsivr besluttede at
prøve at skifte den, var det nærmest som at komme i himlen bagefter
- Selv en lille ting som dårligt justerede karburatorer der ikke slipper
gassen ordentligt gør sit til at spænde ben for et rent gearskifte!

Så der er nok at kontrollere op på!

Dertil kommer at den u-synkroniserede motorcykel-gearkasse ikke skal
skiftes som en bilgearkasse á: træk koblingen - gas ned - skift - slip
koblingen - giv gas!
Et let tryk på gearpedalen (selv et hårdt af slagsen vil ikke kunne
bringe gearet ud af indgreb sålænge der er træk på motoren!) kort inden
at koblingen trækkes vil få gearet til at falde ind helt anderledes!
Prøv det :-|

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-08-09 09:12

> [...]
> gearet ud af indgreb sålænge der er træk på motoren!) kort inden at
> koblingen trækkes vil få gearet til at falde ind helt anderledes!

Og hvis det skulle ske der bliver kørt _lidt _frisk_til_ er det på mange
cykler letter og hurtigere at skifte gear , opad, helt uden brug af
koblingen vha. Armands ovenfor beskrevne metode.
på VFR'en gik det ihvertfald bedre og mere jævnt på den måde når der blev
gået til stålet - fuld rulle, fast pres på gearpedalen, op til Red-Line, let
på gassen, det næste gear falder nærmest ind af sig selv, derefter er det
bare fuld rulle igen osv. ...

--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Armand

Dato : 14-08-09 23:34

Brian Sørup skrev:

> [...]
> cykler letter og hurtigere at skifte gear , opad, helt uden brug af
> koblingen vha. Armands ovenfor beskrevne metode.

Jup! Og netop muligheden for det koblingsfrie gearskifte er argument for
at optimere i det daglige ved blot at gå den halve vej: At preload'e
gearpedalen og blot "snippe" med koblingen!

I motorsporten er det optimeret til perfektion gennem en kontakt på
gearpedalen, og dermed afbryde tændingen i akkurat tilstrækkeligt
tidsrum til at gearskiftet går ind uden at gassen slippes

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 00:22

Armand skrev:

> gearpedalen og blot "snippe" med koblingen!

"dappe" koblingen er Mads Lunds oprindelige "DFM-udtryk" !

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 15-08-09 10:08

> I motorsporten er det optimeret til perfektion gennem en kontakt på
> gearpedalen, og dermed afbryde tændingen i akkurat tilstrækkeligt tidsrum
> til at gearskiftet går ind uden at gassen slippes

Det er det såmænd også på min FZ1 - afbryder her blot brændstoffet i 60
millisekunder.

Quick-shift er guds gave til mc-folket.

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 13:04

Knud Dam skrev:

> Det er det såmænd også på min FZ1 - afbryder her blot brændstoffet i 60
> millisekunder.

Jeg bliver for gammel
Selvfølgelig er brændstof-afbrydelse det fornuftigste og med forekomsten
af indsprøjtning på mange motorcykler også måden at gøre det på!

> Quick-shift er guds gave til mc-folket.

Selvgjort er velgjort:
For den elektronik-kyndige er det enkelt at fremstille et kredsløb med
tids-justerbar afbrydelse (til brug på tænding eller indprøjtnings
-kredsløbet) ved brug af given trykknap, der kombineret med pre-load af
gearpadalen vil have samme effekt!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 16-08-09 15:26

> [...]
> indprøjtnings -kredsløbet) ved brug af given trykknap, der kombineret med
> pre-load af gearpadalen vil have samme effekt!

Det er jeg nu ikke enig i.

Under hård. acc. er det markant enklere blot at trække i gearpedalen,
sammenholdt med at skulle trykke på en knap i det optimale split-sekund.

Bror Poul forsøgte sig med trykknap-metoden inden han investerede i et
quick-shift. Det var ingen succes.

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 15:44

Knud Dam skrev:

> Det er jeg nu ikke enig i.
>
> Under hård. acc. er det markant enklere blot at trække i gearpedalen,
> sammenholdt med at skulle trykke på en knap i det optimale split-sekund.

Kan vi blive enige om at effekten á et gearskifte foretaget med preload,
baseret på tænding/indsprøjtnings -afbrydelse, er den samme?

> Bror Poul forsøgte sig med trykknap-metoden inden han investerede i et
> quick-shift. Det var ingen succes.

At 100% kombineret og fodbetjent er mere optimal, er en helt anden sag.
Til daglig brug vil jeg mene at en given tændings/indsprøjtnings
-forsinker og pre-load gør en stor forskel fra "kobl ud og slip gassen -
skift gear - kobl til og giv gas"!
Og som skrevet i første linie: "selvgjort er velgjort" - Dén der magter
at lave sig sådant et trykknap-betjent forsinkelses-kredsløb vil med
sikkerhed have stor glæde af funktionen!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 16-08-09 15:56

> Kan vi blive enige om at effekten á et gearskifte foretaget med preload,
> baseret på tænding/indsprøjtnings -afbrydelse, er den samme?

Ja, det er jeg helt enig i.

> [...]
> lave sig sådant et trykknap-betjent forsinkelses-kredsløb vil med
> sikkerhed have stor glæde af funktionen!

Hmm. til alm. daglig kørsel er det sikkert udemærket. Til
fuld-rulle-acceleration-i-lave-gear duer det efter-min-mening ikke.

Nu vi er ved det: Fidusen ved Quick-shift er ikke primært, at man skifter
hurtigere gear; men at man ikke stopper flowet ved at lukke for gassen. Der
er tale om store luftmængder ved høje omdrejningstal.

De første gange efter montering var jeg vildt imponeret over det træk, der
er i det kommende gear. Det er virkeligt markant.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 18:47

Knud Dam skrev:

> [...]
>
> De første gange efter montering var jeg vildt imponeret over det træk, der
> er i det kommende gear. Det er virkeligt markant.

Dét må så også være en vundet gevinst ved et hjemmelavet
afbryder-kredsløb, som gavner at man kan holde rullen på under gearskiftet!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-09 20:20

On Sun, 16 Aug 2009 19:47:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Gutter.

>Dét må så også være en vundet gevinst ved et hjemmelavet
>afbryder-kredsløb, som gavner at man kan holde rullen på under gearskiftet!

Det optimale må være at afbryde brændstoffet, idet en afbrydelse af
tændingen efterfølgende skal brænde en del uforbrændt indsugningsgas
af.
Den metode kan ikke anvendes på en karburatormaskine, så derfor er
mange henvist til at afbryde tændingen i en periode eller i en eller
flere omdrejninger.

Jeg har leget lidt med Ignitech tændingsboksen med den facilitet, hvor
det er antallet af omdrejninger og ikke tiden der stilles.
Jeg vil påstå at den med at afbryde i et antal omdrejninger er optimal
i forhold til tiden når det gælder gademaskiner, idet det giver en
variabel tid afhængigt af ved hvilket omdrejningstal der skiftes gear.

Så er der afbryderen:
Der er slet ingen tvivl om at den type hvor der er indbygget en micro
switch i den arm der forbinder gearpedalen med motoren er at
foretrække.
De kan i regelen justeres således at man selv kan bestemme hvor megen
"preload" der skal lægges i pedalen før switchen aktiveres, og at
motoren taber trækket hvorved gearskiftet er en realitet.

Man har således to parameter at indstille - Dels det mekaniske tryk,
og dels hvor lang tid motoren skal kvæles.

Det næstbedste sted at indbygge kill switchen er i koblingsgrebet.
Vi er alle "forprogrammeret" til at koordinere samspillet mellem
gearpedal og kobling, så når der lægges tryk på pedalen og koblingen
blot trækkes minimalt, så skiftes der.
Paso'en er beregnet til at påbygge en micro switch i koblingsgrebet -
Det virker fint.
Ulempen er at motoren sætter ud hver gang koblingen berøres, hvilket
ikke er optimalt, men er til at leve med hvis man endelig vil have
quick shift på "husmandsmaner".

Jeg har pillet det af igen, idet det kun var et forsøg, og så
foretrækker jeg den gammeldaws metode.

Metoden med en switch specielt til det formål kan jeg ikke rigtigt se
at man kan få koordineret perfekt.
Man kunne dog prøve at inddrage overhalingskontakten til formålet -
Det er nok den der sidder bedst..
Det bliver dog ikke mig der prøver det

Som koriøsitet kan jeg lige bemærke at jeg har prøvet at bygge et
kredsløb der kan virke som både omdrejningsbegrænser og kill system
til at hænge på en hvilken som helst motor.
Det var ikke nogen success.
Lige gyldigt hvad jeg strikkede sammen havde det en negativ
indflydelse på tændsystemets ønskede funktionalitet, så det blev
opgivet - Helt og aldeles.
Det gav så kimen til at arbejde med Ignitech's produkter, så noget
godt kom der da ud af det forsøg

Fra : Knud Dam

Dato : 17-08-09 17:21

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
newskg8511ikinmb8kl756snpmf4pn5pboft@4ax.com...
> [...]

> Man har således to parameter at indstille - Dels det mekaniske tryk,
> og dels hvor lang tid motoren skal kvæles.

Jeg mener ikke, at jeg kan justere preload på mit.
Der kan vælges kill-time og så kan man vælge et min. omdrejningtal, hvor
quick-shiftet virker. Det er default 4.000 omdr./min; men da jeg oftest
skifter gear uden brug af kobling, har jeg hævet det til 7.000 omdr./min og
bruger faktisk kun quick-shiftet ved max. acceleration.

; - )

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-09 18:37

On Mon, 17 Aug 2009 18:21:15 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:

Hej Knud.

>Jeg mener ikke, at jeg kan justere preload på mit.

Jeg har set den type og finder det smart idet der ikke er to
gearkasser og to piloter der er ens.
Men indrømmet - Det er en dyr løsning.

> [...]
>skifter gear uden brug af kobling, har jeg hævet det til 7.000 omdr./min og
>bruger faktisk kun quick-shiftet ved max. acceleration.

Til dit brug er jeg udemærket klar over fordelen ved sådan et system.
Det er som født til formålet.
Det med at kunne stille det interval (RPM) inden for hvilket quick
shift skal virke lyder ikke så tosset.

Det jeg skrev med at lukke af for brændstoffet som være den
foretrukkne metode afhænger lidt af motorkonstruktionen.
Hvis indsprøjtningsdyssen sidder tæt på indsugningsventilerne vil
reaktionen være hurtig nok, men hvis der er en "brændstoflomme" i
indsugningen vil det afstedkomme en forsinket reaktion, og dermed
træghed i systemet.
Så er afbrydelse af tændingen langt mere kontant.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 05:38

> [...]
> træghed i systemet.
> Så er afbrydelse af tændingen langt mere kontant.

Hej
På mange nyer mc'er er der 8 dyser. powercommanders indbyggede Quick-shift
kotter
kun de 4 dyser og kan derfor ikke bruges på de modeller.
Hygge PD CBR1100t + CBR1000rr begge med 8 dyser og tændings Quick-shift

Fra : Bo Nielsen

Dato : 15-08-09 10:15

Brian Sørup skrev:

> [...]
> Red-Line, let på gassen, det næste gear falder nærmest ind af sig selv,
> derefter er det bare fuld rulle igen osv. ...

Jeg har ikke så go'e erfaringer med at skifte uden kobling ved høje
omdr. - synes det giver et vældigt klonk. Bruger ellers stort set aldrig
koblingen, når jeg skifter op i gear, men kommer jeg meget over 6000 o/m
så er jeg nødt til at tage lidt kobling til hjælp.

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 13:07

Bo Nielsen skrev:

> [...]
> koblingen, når jeg skifter op i gear, men kommer jeg meget over 6000 o/m
> så er jeg nødt til at tage lidt kobling til hjælp.

Hvorledes lyder det hvis du ved samme høje omdrejninger pre-load'er og
slipper gassen helt og holdet?

Hvis dét klonk'er, er det nok en tell-tale om for stram kæde :-|
Prøv i givet fald at løsne kæden lidt og se om det afhjælper!

--
Armand-

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-08-09 12:50

Armand skrev:

> [...]
>
> Hvis dét klonk'er, er det nok en tell-tale om for stram kæde :-|
> Prøv i givet fald at løsne kæden lidt og se om det afhjælper!

Ok den tester jeg lige ved først kommende lejlighed

ScooterBo

Fra : Bo Nielsen

Dato : 23-08-09 10:34

Bo Nielsen skrev:

> Ok den tester jeg lige ved først kommende lejlighed
>
> ScooterBo

Procedure gennemgået - jeg huskede ganske enkelt forkert

De klonk jeg oplever er især ved skift fra 1. til 2. gear ved høje
omdrejninger, hvor jeg som regel bruger et let, hurtigt hjælpeklem på
koblingen, men af og til "glemmer" det i skyndingen - nok fordi jeg så
sjældent bruger koblingen ved opgearing.

Der er altså ingen klonk ved den test du beskriver, så jeg tror egentlig
ikke der er noget usædvanligt ved fænomenet, ligesom jeg har målt
kædespændingen som også er fin.

Tak for tippet - den er fin at have i baghovedet, hvis jeg skulle opleve
det som du beskriver.

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 02-09-09 18:49

Bo Nielsen skrev:

> [...]
>
> Der er altså ingen klonk ved den test du beskriver, så jeg tror egentlig
> ikke der er noget usædvanligt ved fænomenet, ligesom jeg har målt

Springet (á gerings-forholdene) mellem 1. og 2. -gear er jo også det
største, hvorfor lige dét gearskifte vil være det der larmer mest!

"Målt efter"?
Har du førhen prøvet at vurdere kædens opførsel under kørsel??

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-09-09 09:04

Armand skrev:

> [...]
>
> "Målt efter"?
> Har du førhen prøvet at vurdere kædens opførsel under kørsel??

Nej, blot hvor mange cm der er fra bund til top, når jeg kklemmer midt
på den nederste del af kæden.

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 06-09-09 14:45

Bo Nielsen skrev:

> Nej, blot hvor mange cm der er fra bund til top, når jeg kklemmer midt
> på den nederste del af kæden.

En "fin kædejustering" er ikke nødvendigvis det diffust angivne mål man
finder i brugermanualen, men dét man selv måler sig til når ens kæde
"opfører sig ordentligt under jævn kørsel" - Så prøv lige at få
kontrolleret dét!
Det skulle ikke undre mig om den er til "sitre"-siden :-/

--
Armand.

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 09-08-09 03:07

On 9 Aug., 10:58, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Sat, 8 Aug 2009 15:32:27 -0700 (PDT), Steen Enevoldsen
>
> <stee...@gmail.com> wrote:
>
> Hej Steen.

> "Smøret grin ON":
> Er de to motorer ikke også fra samme fabrik - ROTAX

Hej Steen,

Det havde jeg ikke tænkt på, men det er helt korrekt!

-Steen