Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fjerne støv
Fra : Disney

Dato : 08-08-09 07:48

Hej

Er der nogle der kan hjælpe mig med at fjerne støv fra sensoren på mit Nikon
D70.
Jeg bor på vestsjælland, men køre gerne efter det.

MVH
Jens

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-08-09 08:11

Disney wrote:
> Hej
>
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at fjerne støv fra sensoren på mit
> Nikon D70.
> Jeg bor på vestsjælland, men køre gerne efter det.

det gør du selv. Køb en god blæsebold (jeg har en Rocket Blower). Gå ind
i kameraets meny og find "Mirror Up". blæs rent, gerne med huset vandret
og hullet nedad, så skidtet bliver grebet at tyndgekraften.

Søg evt på google med "sensor cleaning", hvis du har brug for hjælp:
http://lmgtfy.com/?q="sensor cleaning"

Tag et par billeder med bl 22 af himmelen og se om problemet er løst,

Bo //

Fra : Disney

Dato : 08-08-09 08:52

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://lmgtfy.com/?q="sensor cleaning"
>
> Tag et par billeder med bl 22 af himmelen og se om problemet er løst,

Ja det harjeg prøvet uden held....
Det er er bare blevet anderledes.....
Derfor søger jeg hjælp.

MVH
Jens

Fra : jan

Dato : 08-08-09 09:27

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja det harjeg prøvet uden held....
> Det er er bare blevet anderledes.....
> Derfor søger jeg hjælp.
>
> MVH
> Jens

Hejsa.

Du kan jo prøve med nogle af de midler der findes i handlen, jeg har ikke
selv nogen erfaring med det, og ville ikke selv gøre det, har kørt forbi
Nikon de par gange jeg har haft behovet, og de har klaret det med det samme.
Hvis sensoren tager skade af en rensning så skal du nok kigge efter et nyt
kamera, koster spidsen af en jetjager at få skiftet, derfor vil jeg ikke
selv, og hvis en blæsebold ikke hjælper er der nok ikke anden vej end at
besøge Nikon

Go weekend

Jan

Fra : Disney

Dato : 08-08-09 09:35

"jan" <jea"fjern"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kamera, koster spidsen af en jetjager at få skiftet, derfor vil jeg ikke
> selv, og hvis en blæsebold ikke hjælper er der nok ikke anden vej end at

Hej Jan

Bestiller du så tid, eller køre du bare forbi?
Hvor ligger det og hvad koster det?

MVH
Jens

Fra : jan

Dato : 08-08-09 16:17

> Hej Jan
>
> Bestiller du så tid, eller køre du bare forbi?
> Hvor ligger det og hvad koster det?
>
> MVH
> Jens

Det ligger her:

Nikon Værksted
Hejrevej 39
2400 Kbh NV

Du kan evt. ringe til dem på 38887868

//Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-08-09 13:27

Disney wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det harjeg prøvet uden held....
> Det er er bare blevet anderledes.....
> Derfor søger jeg hjælp.

Hvis det er blevet anderledes, tyder det på, at det ikke sidder fast, og
så er en blæser tilstrækkeligt. Ellers skal der en våd-rens til. Det kan
du enten betale Nikon-værkstedet en formue for, eller gøre det selv. Jeg
har både en D3 og en D200, og det er ikke hverken svært eller farligt at
gøre det. Der findes "sensorswabs" og rensevæske, der kan købes for få
penge, og man skal være meget klodset og grov, hvis man skal ridse
noget. Sørg også for at fatningen og søgerhuset er rent.

Bo //

Fra : jan

Dato : 08-08-09 16:21

> [...]
> penge, og man skal være meget klodset og grov, hvis man skal ridse noget.
> Sørg også for at fatningen og søgerhuset er rent.

En go ven kom til at tabe en lille smulemundvand ned på sensoren da han
rensede, hvad han savlede over vides ikke men han fik en dejlig plet på
den, under mikroskob kunne man se at syren fra spytte havde ætset sig ned i
sensorens overflade, derfor en advarsel om at man ikke ukritisk skal komme
hvad som helst på sin censor.
Mener at kunne huske at der på youtube ligger nogle grelle eksempler på hvad
der er sket når man har prøvet selv med diverse vædsker købt på nettet, jeg
er en piveskid, så hellere betale mig fra det. Vennens kamera var et D300,
det blev hugget op til reservedele, da det ikke kunne betale sig at få
skiftes censoren.

//Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-08-09 18:58

jan wrote:
> [...]
> sensorens overflade, derfor en advarsel om at man ikke ukritisk skal komme

Ja, man kan altid finde eksempler på folk, der er klodsede og dummer sig.

Bo //

Fra : Hans_Kruse

Dato : 08-08-09 19:04

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> Ja, man kan altid finde eksempler på folk, der er klodsede og dummer sig.

Ja, og der er mange flere eksempler på folk, der har renset selv i årevis
uden problemer. Jeg har renset sensor på dslr i de sidste 6 år uden
problemer.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jesper Juul

Dato : 08-08-09 20:41

Hans_Kruse skrev:

> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> Ja, og der er mange flere eksempler på folk, der har renset selv i
> årevis uden problemer. Jeg har renset sensor på dslr i de sidste 6 år
> uden problemer.

Det samme her på indtil videre 5 forskellige dslr kameraer de sidste 6
år, ingen problemer, bortset fra at det til tider kan tage en krig at få
sensoren helt ren.

Jesper

Fra : 1sen

Dato : 08-08-09 21:39

Vi mangler lidt, at vide hvilke/t midler I bruger og hvordan. Det vil være
rigtigt rart.

/Ole

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 08-08-09 23:07

"1sen" <kramers[FJERN]@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vi mangler lidt, at vide hvilke/t midler I bruger og hvordan. Det vil være
> rigtigt rart.

Jeg har renset sensor på
Nikon D70, D80, D200, D300, D700, Canon EOS 20D, 40D, 5D, 5D2, 1D2N med
sensorsvaps, pecpads og eclipse version 1+2 og har endnu ikke ødelagt nogle
af dem. Der vil altid kunne findes eksempler på, at ting er blevet ødelagt,
og hvor der er mennesker involveret vil der ske fejl, det kan ikke modsiges.
Jeg synes nu efterhånden, at det er omtrent lige så let som at rense
frontlinse eller filter, omend mere omstændigt.

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-08-09 07:23

On Sat, 8 Aug 2009 22:39:25 +0200, 1sen wrote:

> Vi mangler lidt, at vide hvilke/t midler I bruger og hvordan. Det vil være
> rigtigt rart.
>
> /Ole

Du kan købe kits her http://www.micro-tools.de/mm5/e_k6e.htm til dit Nikon
d70.

Og på
http://www.micro-tools.de/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=Eng&Category_Code=DCK
er der en oversigt over kits til mange DSLR kameraer.

Og her kan du købe de enkelte dele
http://www.micro-tools.de/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=Eng&Category_Code=DCC

Der følger lidt med om hvordan man gør det.

Og her er et par video om det http://www.youtube.com/watch?v=qi6S3jHA21w
og http://www.youtube.com/watch?v=THVLAL4vQzk. Jeg har dog ikke set dem
fuldt til ende, men de virker som om det ser rigtigt ud.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Disney

Dato : 09-08-09 09:34

"Jens Stadsgaard" <jens@invalid.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> --
> Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com

Ja det ser jo nemt ud....
Men er det så nemt og lige til som videoen viser??
Jeg tænker også på om hvor meget man har brug for??

MVH
Jens

Fra : Jesper Juul

Dato : 09-08-09 09:06

1sen skrev:
> Vi mangler lidt, at vide hvilke/t midler I bruger og hvordan. Det vil
> være rigtigt rart.

For mit vedkommende har det været med Eclipse 1 og 2 rensevæske købt hos
Microtools i Tyskland.

Jesper

Fra : 1sen

Dato : 09-08-09 12:16

Mange tak for de mange nyttige tips og links

/Ole

Fra : KsK

Dato : 15-08-09 01:08

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://lmgtfy.com/?q="sensor cleaning"
>
> Tag et par billeder med bl 22 af himmelen og se om problemet er løst,

bo har ret med en blæse boldt komme man langt ,, jeg har en lille støvsug
slangen sæt til så jeg suger støv ud mens jeg blæse ... husk at lad være med
at lege med boldt i støv rum . så fyld du boldt med støv ... gør det uden
døres eller på WC ,,,

KsK