Pas på fupvalutaveksling i Billund Luft
Fra : Mogens

Dato : 04-08-09 23:06

Tidligere havde BLL kontrakt med Forex, men de er nu åbenbart i
profitbegærets hellige navn er udskiftet med et fupfirma (husker ikke
lige navnet). Stod mandag eftermiddag bag en skolepige som skulle have
vekslet bl.a. nogle EUR til GBP. Den "venlige" dame sagde til skolepigen
at de ikke kunne veksle direkte mellem EUR og GBP, men skulle veksle
hun nok troede at det bare var noget teknik.

Sandsynligvis kan BLL (ved Krabbe Jørgensen) nu få en højere betaling
fra det fupfirma de har ansat, og dermed bidrager BLL aktivt i svindleriet.

Fra : JK

Dato : 09-08-09 07:24

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sandsynligvis kan BLL (ved Krabbe Jørgensen) nu få en højere betaling fra
> det fupfirma de har ansat, og dermed bidrager BLL aktivt i svindleriet.

Fup og fup, det er vel et spørgsmål om betingelserne for at veksle, vi kan
godt blive enige om at det ikke er hensigtsmæssigt for kunden da man mister
noget kurs.

Men hvis det er firmaets politik og betingelser så er det jo sådan det er
men svindel og fup det er det ikke.

Og enhver med bare lidt skolegang burde sku vide at det er en dårlig
forretning at veksle 2 gange.

Hilsen

Johnny

Fra : Mogens

Dato : 09-08-09 08:12

JK wrote:

> [...]
> men svindel og fup det er det ikke.
>
> Og enhver med bare lidt skolegang burde sku vide at det er en dårlig

Den unge pige forstod det helt klart ikke, men troede bare det var noget
teknik der ikke havde nogen betydning for hendes vekselkurs. Selv om
firmaet givetvist har denne "politik", så burde sådanne
plattenslagermetoder forbydes/stoppes af myndighederne, idet metoden
efter min vurdering helt klart er lavet for at gøre omvekslingen
uigennemskuelig. Billund Lufthavn - som er offentligt ejet - burde føre
tilsyn med at de virksomheder der lejer sig ind hos dem har seriøse
forretningsmetoder således at man som kunde trygt kan bruge lufthavnens
muligheder. Der er således intet regneteknisk til hinder for at omregne
direkte fra EUR til GBP selv om en sådan krydskurs ikke nødvendigvis
fremgår af kurslisterne i vinduet.

Det er ikke lang tid siden der var et indslag i fjernsynet om et
lignende plattenslagerfirma i Kastrup Lufthavn, hvor man fra lufthavnens
side valgte platfirmaet fremfor Forex simpelthen fordi fupfirmaet
spyttede flere penge i lufthavnskassen.

Og selv om du og jeg sikkert kan gennemskue hvad konsekvensen af en
ikke vil kunne dette. Pigen i eksemplet havde nogle DKK sammen med
hendes EUR, og når man så får præsenteret at 100EUR + 200DKK ender med
at man får eks. 90 GBP og 41,32DKK udbetalt (fiktive tal), så vil mange
nok synes det var lidt, men grundet situationen undlade at brokke sig.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-08-09 09:25

Mogens <no@mail.com> wrote in

> [...]
> lufthavnens side valgte platfirmaet fremfor Forex simpelthen fordi
> fupfirmaet spyttede flere penge i lufthavnskassen.

Det er en kraftig forvanskning af virkeligheden.

Lufthavnen har ikke valgt hvilket vekselfirma der skal være i lufthavnen.
Det er et spørgsmål om hvilke firmaer der er parate til at betale de
priser lufthavnen udbyder til.

"Sagen" i Kastrup handler om at det nye vekselfirma (Forexchange) ligner
Forex men i modsætning til Forex tager de et gebyr for at veksle.
Imidlertid har de haft svært ved at skilte ordentligt med dette gebyr, og
det har naturligvis skabt en del utilfredse kunder. Lufthavnen
indskærpede overfor Forexchange at i Danmark skal reglerne for skiltning
overholdes, og så vidt jeg er orienteret har Forexchange rettet
skiltningen.

Generelt kan det ikke anbefales at veksle i lufthavnen.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : kristian

Dato : 09-08-09 09:57

On 09 Aug 2009 08:25:07 GMT, "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>skiltningen.
>
>Generelt kan det ikke anbefales at veksle i lufthavnen.

Forexchange er allerede (heldigvis da ) smidt ud af Kbh´s lufthavn.
Men de var altså også grove og beregnede sig et skjult gebyr på op til
14 %.

Fra : Mogens

Dato : 09-08-09 10:06

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> skiltningen.
>
> Generelt kan det ikke anbefales at veksle i lufthavnen.

O.k. min hukommelse har måske spillet mig et puds. Trist dog at Billund
har fravalgt Forex, som efter min opfattelse er det eneste anstændige
vekselfirma.

Det var nok en bedre idé om BLL stillede nogle enarmede tyveknægte op,
hvor man kunne smide mønter/sedler i og så vælge hvilken valuta man
ville have gevinsten udbetalt i.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 09-08-09 14:03

> Generelt kan det ikke anbefales at veksle i lufthavnen.

Men fup er et lidt voldsomt udtryk, selv om metoden er kritisabel.

Jeg oplever derimod et andet problem. Når man veksler f.eks. Rupees til
Euro, afleverer man f.eks.. 10.000 rupees. Det svarer til ca 148 Euro, men
da man kun kan få sedler, vil firmaet udlevere 140 Euro. Og så er det
problemet opstår - jeg vil mene, at man børe have de resterende 8 Euro
udbetalt i form af Rupees, men her er det så, at fyren i vekselbutikken
beholder pengene til sig selv. Når man tjekker sin kvittering kan man se, at
man kun har vekslet 9.450 rupees. De sidste 550 rupees er "forsvundet". Det
oplever jeg ofte - senest i Yerevans lufthavn. I Delhi brokkede jeg mig så
meget, at jeg til sidst kom ind på lufthavnschefens fine kontor, hvor jeg
snakkede med en fin mand i en stor uniform. Men pengene fik jeg aldrig
igen... Fed tjans at veksle penge i en lufthavn.

Kennet

Fra : Brian Lund

Dato : 11-08-09 16:29

> Euro, men da man kun kan få sedler, vil firmaet udlevere 140 Euro.

145 men hva skidt...

> [...]
> sidst kom ind på lufthavnschefens fine kontor, hvor jeg snakkede med
> en fin mand i en stor uniform. Men pengene fik jeg aldrig igen... Fed

Ja det vil jeg nu også kalde fusk!

Brian