Erfaringer fra mc i Arizona
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-09 18:52

Hej gruppe
Min kone og jeg, der ikke længere hører til de yngste, skal snart til
Arizona, hvor vi i nogle dage skal køre lidt omkring på lejede mc'er.
Vi er lidt i tvivl om påklædningen, og vil høre, om der er nogen blandt jer
der har været der.

Bliver det for varmt med solide danske mc-bukser?
Jakke?
Støvler?
Andre gode råd?

mvh
Finn

Fra : Richard

Dato : 07-08-09 14:12

On 7 Aug., 19:51, "Elmgaard" <finn._snabela_elmgaard.com> wrote:

> Bliver det for varmt med solide danske mc-bukser?

Har ikke været der, men længere østpå i 28-30c i lædertøj. som jeg
ikke ville undvære, omend det vakte nogen opsigt. Men "better to sweat
and feel safe than not and getting stone cold", som jeg sagde. Anyway,
I AZ vil det nu være endnu varmere i lavlandet, men sikkert køligere i
højlandet. I USA finder du et stort udvalg af, hvad de kalder "mesh
suits" hhv "mesh boots", som er mc-tøj/støvler med protectorer, men
yderste lag er netstof al a Hammerthor, men stærkere, af og til med et
aftageligt lag fast stof alleryderst. Louis solgte noget lignende
sidste år. Andre derovre sværger til stofheldragter af mærket
"Aerostich", som har indvendig lomme til en vandflaske/sæk med slange,
som du har i munden og kan suge vand med under kørslen. Uanset, sørg
for at have vand med, ½-1l i timen er ikke for meget i 35c og bagende
sol, evt. noget til at vande din tshirt med, så fordampningen kan
virke afkølende på kroppen. Alt. kunne cross-brynjer uden på noget
vindtæt køretøj give god beskyttelse uden at være for varmt. En
regnvejrsdragt at trække over er god i regnvejr uanset, hvad du
vælger, omend korte byger i 30c og varmere ikke generer som herhjemme,
da vandet jo ikke køler på samme måde

Håber det giver lidt inspiration, ellers kig fx på advrider.com, hvor
der burde ligge en del erfaringer om emnet.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

..

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-09 20:37

http://www.weathercentral.com/weather/us/states/AZ/index.html

--
Karl Erik.

Fra : Bo Christensen

Dato : 10-08-09 13:14

> Støvler?
> Andre gode råd?
Hejsa,
jeg har lige været en tur i florida hvor jeg lejede en HD road king i 2
dage og kørte ca 1000 km, jeg havde et par dianese sommerhandsker med,
det var supert, og virkede ikke varmt for hænderne, på fødderne et par
solide (ikke-mc) støvler, og ellers levis og tshirt. Det var i ca 35 grader.
Jeg vil sige at tøjet afhænger af om du skal køre by eller interstate, I
byerne er det helt vildt varmt at stå ved et lyskryds og vente (og der
er længere tid rødt i usa end danmark) så her tror jeg at sort læder vil
medføre en ubehagelig død. En harley er vist luftkølet (ret mig
endeligt) så der kommer utroligt meget varme fra maskinen når du holder
stille.
Desuden skal du huske at se vejrudsigten, jeg måtte opgive en tur til
key west pga torden vejr og kraftig regn. Set i bagklogskabens lys
skulle jeg have set på en vejrudsigt og valgt tur efter dette.
Og for himlens skyld, få en gps med, det er guld værd
god tur

Fra : Henrik K

Dato : 12-08-09 15:30

Du kan ikke sammenligne AZ med andre steder i US - der er tørt og
varmt - meget varmt. Sommerhandsker (omend det også kan være for
varmt), læderjakke og kevlarforstærkede jeans (kan købes derovre til
omkring US$ 100,- for et par) er min foretrukne påklædning i det
område. Der bliver ikke nævneværdigt køligere i bjergene.
Jeg har været der flere gange da jeg har en gammel skolekammerat som
bor i Phoenix, og aldrig oplevet at det er køligt når vi er ude og
køre. Sidst jeg var der (juni md) sprang jeg i faldskærm fra 13000
fod, og det foregik i shorts og t-shirt - det var heller ikke koldt
overhovedet.

Mvh
Henrik

Fra : Biker-Torben®

Dato : 26-08-09 08:28

"Elmgaard" <finn._snabela_elmgaard.com> wrote in message
> [...]
> jer der har været der.
>
> Bliver det for varmt med solide danske mc-bukser?

Jeg har kørt på motorcykel flere gange i Arizona.

Der er varmt - meget varmt. 30-40 grader selv i oktober.

Hjemme kører jeg altid i motorcykeltøj og med handsker - men i Arizona må
jeg indrømme, at jeg tog chancen og kun var iført mc-støvler, cowboybukser
og cowboyjakke. Fuldt mc-udstyr ville have været uudholdeligt. Men du løber
selvfølgelig en risiko. Jeg tog chancen.

Men husk at drikke masser af vand - hav vand i sidetaskerne og drik hver
gang I stopper. Det er ekstremt vigtigt - i den kraftige varme mærker man
ikke, at man bliver dehydreret.

--
Biker-Torben

Fra : Jacob Ask

Dato : 27-08-09 01:30

> [...]
> der har været der.
>
> Bliver det for varmt med solide danske mc-bukser?

Jeg har ikke kørt MC i AZ, men boet der igennem 8 måneder, og i
Phoenix-området og sydpå er det meget varmt i "sommerhalvåret", som
nok løber mart-april--> sept-okt. (35-45C), dog falder temperaturen
hurtigt 10-20C ved at køre 2-3 timer nord på. I januar kan der være
meget store forskelle, vi havde i Phoenix 25C om dagen og 15-20 om
natten. 2 timer nord for Phoenix var der -17C om natten!

Så beklædning i AZ afhænger MEGET af hvor i AZ man er. Fra Sedona og
nord på er det nok ok temperaturer med 25-35C om sommeren, mens det
fra Phoenix og sydpå mere er 35-45C

Mvh
Jacob Ask