taeendroers kabel til gs 500
Fra : antispam

Dato : 07-08-09 06:45

Her til morgen koerte maskinen lidt maerkeligt...
Det viser sig saa at nogen i nattens loeb er smuttet med venstre
taendroers kabel.
Jeg har saa forhoert mig ved et par forhandlere, og der er delte
meninger....
Enten kan man ikke koebe et saadan kabel, da det sidder fast i
taendspolen, eller ogsaa er det ikke paa lager men "jeg kan da koebe
en m loest kabel og en taendroers haette".
Nogen der kan hjaelpe mig?
Kan jeg bare gaa til tante hansen og koebe haette og kabel eller skal
der ny taendspole til?

undskyld de manglende danske tegn, men jeg er saa arrig paa udsigten
til en mc loes weekend, at jeg blev noedt til at poste herfra....

Fra : anonym

Dato : 07-08-09 18:45

antispam skrev:
> [...]
>
> undskyld de manglende danske tegn, men jeg er saa arrig paa udsigten
> til en mc loes weekend, at jeg blev noedt til at poste herfra....

nå der var ikke hurtigt svar. Regnede også med folk var ude og nyde dagen :)
Sådan en tædspole.... skal de skiftes parvist?
Tager cyklen skade af at køre med kun et aktivt tændrør?
ikke at den skal på langtur, men mit skruested er 30 km væk.

Fra : Grunnet

Dato : 07-08-09 19:00

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Tager cyklen skade af at køre med kun et aktivt tændrør?
> ikke at den skal på langtur, men mit skruested er 30 km væk.

Hej Anonyme Antispam
Hvis nogen er "løbet" med kablet må du jo kunne se om det kan lade sig gøre
at sætte et nyt kabel i.
Har de klippet kabler kan du jo se om du kan "skrue" stumpen ud af "boksen".
Hvis de er løbet med hele kabler incl hætte må det jo kunne lade sig gøre at
sætte nyt i.
Hvis du kan skifte kablet, må det kunne lade sig gøre at købe et stykke
kabel hos en MC-forhandler el. lign..
Du skal nok ikke køre 30 km. på kun en cylinder

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Armand

Dato : 07-08-09 20:02

Grunnet skrev:

> [...]
> kabel hos en MC-forhandler el. lign..
> Du skal nok ikke køre 30 km. på kun en cylinder

Få tanken pillet af - Dét må være relativt enkelt hvis sadlen er
aflåselig(*), og kig på tændspolerne: i det gode vejr der er for tiden
skulle det således også være til at udføre "ved kantstenen"!
- Hvis kablet kan skiftes sidder der en lille langsrillet "tut" af en
omløber omkring kablet hvor det går ind i spolen og dén kan skrues af så
kablet kan trækkes ud af spolen.
- Hvis kablet går direkte ind i spolen, evt, med en lile pølse af
rest-forseglings materiale omkring lige ved spolen, er det fastmonteret
og hele spolen med kabel skal skiftes

Sidstnævnte har dog været ude af billedet i mange år, så mon ikke at
GS500 har seperate kabler :-/

"Nogen er smuttet med et tændrørskabel i nattens mørke"!
Tror du ikke at der er ved at være på tide at få pillet den åbne
udstødning af, eller i det mindste køre behersket indenfor nærområdet så
du ikke irriterer nogen til over kogepunktet?

(*):
På Barbie'n gik man i '91 30 år tilbage i tiden og fastboltede sadlen
grundigt, hvor stort set alle andre motorcykler har et bette stuve-rum
under sadlen/inde i sædekåben, som man kan komme til ved at låse sadlen
op og tage den af!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-09 20:29

On Fri, 7 Aug 2009 05:45:13 -0700 (PDT), antispam <duffe12@gmail.com>
wrote:

Hej.

>Her til morgen koerte maskinen lidt maerkeligt...
>Det viser sig saa at nogen i nattens loeb er smuttet med venstre
>taendroers kabel.

Dem der er "smuttet" med kablet må have klippet det nær tændspolen
eller skruet det ud.

Hvis kablet kan skrues ud kan et nyt også skrues ind

Hvis spolen er af den type hvor kablet er støbt ind i spolen er det
lidt vanskeligere at reparere, men det kan lade sig gøre.
Er kablet klippet lidt uden for spolen kan du afisolere så meget af
"stumpen" at der kan loddes et nyt kabel på - Keine hexerei.

Er kablet klippet lige op ad spolen er det lidt vanskeligere.
Her kan man ned en loddekolbe smelte plastic isoleringen inde i
brønden og fjerne det med en pincet - Fjern så meget som muligt så det
er til at lodde på stumpen af kablet.
Den operation med at smelte isolationen skal udføres i fri luft -
Indånd ikke dampene - De er stærkt skadelige for lungerne.

Nu kommer det vanskelige - At isolere det således at der ikke kommer
fugt ind.
Her er der to muligheder:

1) brug lidt silikone fugemasse omkring lodningen og sæt et stykke
krympeflex over kablet og tutten på spolen kablet kommer ud af.
Den silikonemasse der benyttes må IKKE være på eddikesyre basis - Det
æder kobber - Langsomt men sikkert.

2) Der findes krympeflex med indbygget forseglingsmasse beregnet til
at tætne kabel der nedgraves med - Det har antennefolkene i flere
forskellige størrelser.

Det er kun en nødstørftig reperation, men udført rigtigt kan det
bringes til at holde meget længe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : anonym

Dato : 08-08-09 05:02

antispam skrev:
> [...]
>
> undskyld de manglende danske tegn, men jeg er saa arrig paa udsigten
> til en mc loes weekend, at jeg blev noedt til at poste herfra....

Takker for svar.
Der er hul i tændspole somom kablet er hevet ud uden problemer, dvs, det
er jo svært at se når man intet kender til dette (derfor jeg spørger).
Har kun den samlede "anden side" at sammenligne med.

Kører efter hvad jeg vil sige "pænt for naboerne". org. lyd fætter
monteret, ikke sen kørsel, ikke noget wroom wroom på p pladsen, på godt
dansk, frem og tilbage fra job, bare på to hjul.
Har kørt mellem 10 og 21 det sidste års tid, uden problemer...

Fra : Angela

Dato : 11-08-09 03:41

> [...]
> dansk, frem og tilbage fra job, bare på to hjul.
> Har kørt mellem 10 og 21 det sidste års tid, uden problemer...

Har også på Maxim´en oplevet, at et i spolen istøbt kabel kunne
trækkes ud (alder/tidligere forsøg på udskiftning?).

Man kunne midlertidigt forsøge at få et kabel med lidt mindre diameter
mokket ind; evt. med en syl forberede kablet ved at lave ca. en cm dyb
plads mellem leder og isolering i den ende, der skal ind i spolen -
inderst i spolens hul sidder der et 1 cm lang "spyd", der oprindeligt
har været forbundet til kablet (så på Maxim´en ikke ud til at have
været loddet, men blot at kablet havde været holdt på plads af
støbningen).

En udførlig fremgangsmåde til reparation/udskiftning af kabler på
støbte spoler/kabler: http://www.xs11.com/forum/showthread.php?t=137

Alternativt udskiftning - mener at have set uoriginale spoler, endda
med mulighed for kabeludskiftning til overkommelig pris (Mc nøglen,
var det vist).

/Finn

Fra : Angela

Dato : 11-08-09 04:53

On 11 Aug., 11:41, Angela <angelchristine.ch...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Alternativt udskiftning - mener at have set uoriginale spoler, endda
> med mulighed for kabeludskiftning til overkommelig pris (Mc nøglen,

Kom til at tænke på: På de nye tændspoler, jeg udskiftede til (Dyna
Coils) er der intet "spyd", men derimod en slags "hun-stik" i bunden
af den kortere brønd - beregnet til at kablet forsynes med en
"connector", som enten kan klemmes på (silikonekabler) eller skrues/
loddes på(kabler med kobberleder) - hvorefter kablet klikkes ind på
plads. De kan ses her under "Dyna Coil Conversion - Connectors &
Boots": http://www.maxim-x.com/dyna_coils.html

- hvis du er heldig har dine spoler dette system og du kan nøjes med
et nyt kabel/hætte (inkl. "connector").

/Finn

Fra : anonym

Dato : 12-08-09 21:20

antispam skrev:
> [...]
>
> undskyld de manglende danske tegn, men jeg er saa arrig paa udsigten
> til en mc loes weekend, at jeg blev noedt til at poste herfra....

Endelig fået fat i værktøjet og fået kigget på sagerne.
Det er ikke muligt at skrue noget i.
der er en bøsning, faststøbt, på 3 cm. i bunden et spyd. Så forsøger at
mokke et løst kabel i.

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-08-09 21:29

On Wed, 12 Aug 2009 22:20:24 +0200, anonym
<nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

Hej.

>Endelig fået fat i værktøjet og fået kigget på sagerne.
>Det er ikke muligt at skrue noget i.
>der er en bøsning, faststøbt, på 3 cm. i bunden et spyd. Så forsøger at
>mokke et løst kabel i.

Prøv at kigge lidt nærmere på det lille "spyd".
Er der ikke gevind i det lige som en træskrue?
Hvis det er tilfældet skruer du blot kablet ind over spyddet.
Så er den klaret.
Den måde er den overvejende del af tændspolerne lavet på.

Fra : anonym

Dato : 12-08-09 22:00

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Så er den klaret.
> Den måde er den overvejende del af tændspolerne lavet på.

Hvis du siger det,så tror jeg på at det er et gevind jeg kan se....
(meget svært atse, men lidt god vilje...).
Hvorfor har alle forhandlere jeg har snakket med så sagt at det er
svejset og der ikke leveres løse kabler til den model?
Er de i virkeligheden dem der blev smidt ud af narko og blækprinter
industrien for dårlig handels etik... :P
men nyt kabel bestilt.

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-08-09 22:15

On Wed, 12 Aug 2009 23:00:26 +0200, anonym
<nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

Hej.

>Hvis du siger det,så tror jeg på at det er et gevind jeg kan se....
>(meget svært atse, men lidt god vilje...).

Prøv at stikke det nye kabel ned i brønden og vrid det rundt samtidig
med at du presser nedad mod brøndens bund.
Hvis kablet forsvinder nedad har det fat i spyddet.
Du kan så prøv at trække forsigtigt i det og se om det sidder fast
nok.
Hvis du er i tvivl om det vil blive siddende så sæt et stykke
krympeflex oner tutten og kablet.
Så løber det ingen steder

Det har jeg ingen mening om

Fra : dufur

Dato : 19-08-09 20:23

antispam skrev:
> [...]
>
> undskyld de manglende danske tegn, men jeg er saa arrig paa udsigten
> til en mc loes weekend, at jeg blev noedt til at poste herfra....

En stump tændrørs kabel og en ny tændrørs hætte. skrue skrue kabel fast
på tændspole og hætte, og wroom wroom igen.

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-09 23:04

On Wed, 19 Aug 2009 21:22:50 +0200, dufur

Hvor svært kan det være