Børste eller skylle svampe
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-08-09 10:14

Det er ifølge min opdragelse god køkkenlatin at _børste_ svampe fri for jord
i stedet for at skylle dem under vandhanen. Men hvorfor... de tager jo ikke
skade af regnvejr!?

Fra : jos

Dato : 07-08-09 12:42

3140 Abildgaard wrote:
> Det er ifølge min opdragelse god køkkenlatin at _børste_ svampe fri
> for jord i stedet for at skylle dem under vandhanen. Men hvorfor...
> de tager jo ikke skade af regnvejr!?

Til gengæld har de fleste jo en indbygget paraply!

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-08-09 12:46

3140 Abildgaard skrev:

> Det er ifølge min opdragelse god køkkenlatin at _børste_ svampe
> fri for jord i stedet for at skylle dem under vandhanen. Men
> hvorfor... de tager jo ikke skade af regnvejr!?

Man ønsker vel ikke at hatsvampe får vand op mellem lamellerne (eller
i rørene for rørhattes vedkommende), hvilket lettere sker under en
vandhane end et regnvejr.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ralph

Dato : 07-08-09 13:19

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ifølge min opdragelse god køkkenlatin at _børste_ svampe fri for
> jord i stedet for at skylle dem under vandhanen. Men

Personligt skærer jeg bunden af og renser det værste jord af med kniven, så
skylder jeg dem under en tynd stråle vand ovenfra, og stiller dem på "roden"
på brættet. Det fungerer fint for mig.

--
Ralph

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-08-09 18:11

Ralph wrote:
> [...]
> kniven, så skylder jeg dem under en tynd stråle vand ovenfra, og
> stiller dem på "roden" på brættet. Det fungerer fint for mig.

Da jeg var i Norge forrige uge - hvor svampene alle var i kæmpeformat - blev
de vasket som grøntsager, derefter lagt til tørre på køkkenbordet.
Forklaringen lød, at svampe fint tåler vand, men at de skal tørre lidt ind
for ikke at koge i stedet for at stege på panden. Mon det er her, hunden er
begravet?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-08-09 19:12

3140 Abildgaard skrev:

> Det er ifølge min opdragelse god køkkenlatin at
> _børste_ svampe fri for jord i stedet for at skylle
> dem under vandhanen. Men hvorfor... de tager
> jo ikke skade af regnvejr!?

Det er bedre at rense med børste og kniv end med
vandhanen. Lektor Henning Knudsen, fra Foreningen
til Svampekundskabens Fremme, skriver i Politikens
svampebog:

Når man er kommet hjem fra svampejagten,
starter man med at finrense svampene. De dele,
der er angrebet af larver, skæres bort hvis det
ikke allerede er sket. De ses som små huller i
kødet, når man skærer svampen over. På
udvoksede rørhatte kan det være en god ide
at fjerne rørene, da de bliver meget slimede
ved tilberedningen. Hos meget slimede svampe
som Grå Slimslør og Brungul Rørhat trækkes
hathuden af med en kniv. Man bør så vidt muligt
*undgå* at vaske svampene for voldsomt og i
det mindste ikke lade dem ligge i vand, da
mange af smagsstofferne er vandopløselige og
derfor vil forsvinde. [...]

--
Herluf :·)