Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En god lysstærk (1,8) 20-28 mm
Fra : Ole Larsen

Dato : 06-08-09 14:23

Emnet siger det hele - en optik der er centergod fra 1,8...
----synes ikke jeg kan finde en eneste.
Bl. 2.8 er der masser af...
http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-08-09 14:45

Ole Larsen wrote:
> Emnet siger det hele - en optik der er centergod fra 1,8...
> ----synes ikke jeg kan finde en eneste.
> Bl. 2.8 er der masser af...

Efterhånden som kameraerne bliver mere lysfølsomme og der kommer VR,
tror jeg ikke vi vil se de helt lysstærke objektiver så ofte i fremtiden.
Men, du kan muligvis finde denne her brugt:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/AFNikkor/AF-Nikkor_28mm/index2.htm

Bo //

Fra : Hans_Kruse

Dato : 06-08-09 18:33

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
> Efterhånden som kameraerne bliver mere lysfølsomme og der kommer VR, tror
> jeg ikke vi vil se de helt lysstærke objektiver så ofte i fremtiden.

Det er jo ikke kun ISO performance og VR der er interessant i denne
sammenhæng selvom det selvfølgelig spiller en rolle for en del. Bokeh og
lille dybdeskarphed er jo sagen for de lysstærke optikker. Canon har ganske
for nylig opdateret 24mm f/1.4 med en mk2. Desuden er Canon's 50mm f/1.2 og
85mm f/1.2 kun et par år gamle.

og til Ole:

Jeg har ikke set noget mere lysstærkt end f/2.8 under 24mm udover Sigma 20mm
f/1.4, som kan ses sammenlignet med Canon 24mm f/1.4 her
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=375&Camera=9&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=480&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2

Canon 24 f/1.4 er skarp i centrum og en anelse blød imod kanterne ved
f/1.4 - f/1.8. Sigma'en ser nogenlunde centerskarp ud ved f/2.8 men ikke
under f/2.8. Kanterne er meget bløde også ved f/2.8. Jeg har ikke checket om
Sigma 20mm også fås med Nikon fatning. Review er her
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-20mm-F-1.8-EX-DG-Lens-Review.aspx
hvor konklusionen er ikke køb af denne.

Jeg ved ikke om det her kan bruges til noget, men det er hvad jeg lige kunne
finde.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-08-09 19:39

Hans_Kruse skrev:

> [...]
> hvor konklusionen er ikke køb af denne.
>
> Jeg ved ikke om det her kan bruges til noget, men det er hvad jeg lige

Ja, det ser ud som et prblm. at finde en sådan. Har haft en Sigma 20 mm
1,8 på prøve...

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Kjeld

Dato : 08-08-09 00:15

Mange tak for jeres feedback Bo og Hans, jeg er meget taknemmelig at i gider
svare mig på mit afstumpede spørgsmål

Kjeld /på vejne af Ole Larsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-09 10:49

Kjeld skrev:
> Mange tak for jeres feedback Bo og Hans, jeg er meget taknemmelig at i gider
> svare mig på mit afstumpede spørgsmål
>
> Kjeld /på vejne af Ole Larsen

Lær at citere før du korrekser nogen - og rend mig så noget så insekterotisk

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-09 11:12

Bo Bjerre skrev:

> [...]
> tror jeg ikke vi vil se de helt lysstærke objektiver så ofte i fremtiden.
> Men, du kan muligvis finde denne her brugt:

Det ser ud til at den kan findes, men 3000 - 4500 USD, gylp....

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html