Besværlig nybegynder
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-09 10:19

Er næsten nyudklækket MC fører (4 mdr siden) og leder stadig efter den
rette cykel.

Og det er her jeg har brug for hjælp. Jeg går selvfølgelig efter noget som
jeg føler osse ser godt, og der ligger mit hjerte i en fuldkåbe cykel.

Jeg har været rundt hos forskellige forhandlere for at kigge og prøve, og
jeg når altid til samme resultat, at maskinen føltes for lille.

Jeg er en gut på 186cm, udlært på Tip-Tops Paris-Dakar modeller, hvor der
var rimelig længde fra sæde til pedaler.

Efter at have have fået kortet prøvede jeg kærestens gamle RF600, og her
følte jeg at jeg nærmest sad med knæene godt oppe ved albuerne. Det som var
mit største problem, var manglende form for frigang for fødderne til at
skifte gear og nå pedal bremsen.

Har hos forhandlere kigget og prøvet lidt, fx Suzuki 650F, en ældre 600F
model, og lidt Honda samt Kawasaki uden jeg kan huske alle modellerne, og
føler jeg oplever det samme gang på gang. Prøvede en SV650 som var
nogenlunde perfekt, bare uden kåbe, og da forhandleren så viste mig den som
hun kaldte samme model bare med kåbe, var problemet der igen.

Er der nogen som kan anbefale en fuldkåbe, sportslignende motorcykel, til
et menneske på 186cm, eller skal jeg leve/lære at køre med en følelse af
snæver bevægelses mulighed for fødderne?

Af størrelse går jeg kun efter ca. max 750cc. Der er ingen grund til at
starte med at risikere mit liv når man allerede har brugt mange penge bare
på kortet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-08-09 03:25

On 6 Aug., 11:18, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> starte med at risikere mit liv når man allerede har brugt mange penge bare

Honda VFR750 eller et lidt højere alternativ, men som sagtens kan
køres sportslig. Yamaha TDM850/900. De har ikke vildere motoreffekt
end de MC'er du selv har nævnt. Og ellers også Kawasaki Versys 650

/
Jesper

Fra : Peter Z

Dato : 06-08-09 10:49

køre selv vfr 800 og er ca. 1.90 høj - det går fint

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-08-09 12:24

Bjarke Andersen skrev:

> Er der nogen som kan anbefale en fuldkåbe, sportslignende motorcykel, til
> et menneske på 186cm, eller skal jeg leve/lære at køre med en følelse af
> snæver bevægelses mulighed for fødderne?

Det du oplever som manglende "plads", vil jeg mene er et resultat af den
sportslige kørestilling - og den følger som såden egentlig med mår man
vil have en sports MC.

Det samme som når man gerne vil have en ferrari sportsvogn, ja så sidder
man altså temmlig lavt og tæt på safalten, og ikke højt som i en 4x4
forstadstrækker.

Men det kan da bygges om efter eller ved køb, med højere styr, og
ændrede forhvilere.

(ser lige et billede på nethinden af en ferrari med en frihøjde på 90
cm... )

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 06-08-09 17:14

On 2009-08-06 13:23:41 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> said:

> [...]
> ændrede forhvilere.
>
> (ser lige et billede på nethinden af en ferrari med en frihøjde på 90

Tror at du rammer hovedet på sømmet, det er hvis du vil have meget
plads skal du over i noget chopper eller Højbenet offroader.

Hilsen Henrik 188 cm Honda CB500

Fra : Armand

Dato : 08-08-09 13:09

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> ændrede forhvilere.
>
> (ser lige et billede på nethinden af en ferrari med en frihøjde på 90

Hæ!
Kløve, vi to har sq slået vores folder her på gruppen for længe:
Ovenstående er ned til det enkelte komma akkurat hvad jeg sad med i
tankerne og ville have skrevet hvis ikke dit indlæg havde kommet først

Udover dén med frihøjden, hører tagbagagebærer-billedet dog også til
sammenligningen:
På sportsmotorcykler er det en kende besværligere at få boltet en
bagagebærer på, ligesom at blot dén, og ikke mindst sidetasker/topboks
alligevel skæmmer "Ferrari-udseendet" ned på Nimbus-plan!
Som ny motorcyklist vil man givetvis bruge sin motorcykel "døgnet rundt"
og kan under sin daglig brug af sin sports-motorcykel komme i problemer
omkring frembringelse af købmandsvarer; arbejds/sports -tøj; skoletaske;
weekend-bagage og alskens andre bagage-muligheder. Af samme grund ser
man mange bruge rygsæk; men dét er i mine øjen et NO-GO for ryggen på
højde med at køre uden hjelm :-|

Omkring komforten erindrer jeg forøvrigt med fryd min GSXR-
elskende/kørende svogers kommentar omkring den knapt så sportslige
GPZ900'er, de gange han af nød måtte låne den:
"Man glemmer jo helt hvor behageligt det kan være at køre motorcykel"!

I forlængelse af dine(!) vise ord vil jeg så blot ymte mit sædvanlige
mantra omkring novicer og kåbe-beklædte motorcykler:
Kåbe-plastik er særdeles let skadelig og det véd importørerne -
Plastik-reservedele koster kassen
En af mine tidligere motorcykler, en GPZ900R, oplevede hele to gange at
blive tiltet af sidestøttebenet af en parkerende nabo - Begge gange
kostede det 10.000,-kr at udrede skaderne opstået ved sådant et, i
grunden, uskyldigt tilt ind over kantstenen, og det til trods for at
Kawa'en ikke var nært så plastik-behængt som sportsmotorcykler er blevet
siden =

Det er næsten med sikkerhed at man ender i asfalten i løbet af sine
første par år som motorcyklist: Ikke blot forårsaget af kådhes; biler
der stikker næsen ud foran en; overreaktioner på bremserne(*), samt at
man skal lære at scanne hvert et sving for grus og alskens andre
forhindringer på asfalten, men især p.g.a. små uskyldige(?) detaljer
såsom at glemme at slå støttebenet ind(**), eller at motoren staller
(=sætter ud) lige idet man sætter igang og vil 180° rundt og afsted i
modsat retning (i dén situation beror hele balancen alene på
motorcyklens fortsatte fremdrift!) m.m.m.fl.
Og skal det koste 10.000,- eller mere hver gang man som novice gør sig
sine erfaringer, bliver en "Ferrari" et dyrt bekendtskab!

Dertil kommer at man ikke skal bilde sig ind at den ultra sportslige
kørestilling er perfekt qua udspringet fra motorsport - Kørestillingen
er alene opstået ud fra brugen á vedvarende hårde opbremsninger;
langside-kørsel med hjelmen helt nede i tanken og gennemkørsel af kurver
i bred "hang-out" stil, og er derfor overhovedet ikke rettet mod daglig
brug til/fra arbejde samt kørsel indenfor bygrænsen, endsige fornuftig
kørsel på små sogneveje!

Det fremgår ikke tydeligt om du er af alder så du er begrænset af "det
lille" kørekort!?
Ifald, vil du alligevel have dig en kraftigere motorcykel når du om føje
år springer ud af begrænsningen, så hvis din første motorcykel skulle
blive en mere eller mindre nøgen model bliver det jo ikke for evigt, og
de x-gange 10.000,- kr du måtte have sparet på "novice-ups'er" er jo
guld værd som mer-udbetaling på den næste motorcykel!

(*):
Omkring giftige bremser er netop de sports-modeller du ynder, rigt
representerede!
(**):
Jég har et near-miss fra i forgårs, som egentlig skal skrives ind i
listen: "128 måder at smide motorcyklen på" (som efterhånden er kommet
op på "150 måder....." takket være denne nyhedsgruppes ihærdige
field-research):
På grund af et møgbeskidt ude-job uden sikkerhed for at kunne bade/klæde
om de første par dage og en bil der stadig er for ny til at skulle
udsættes for den slags ting, har jeg for en sjælden gangs skyld taget
motorcyklen på arbejde i starten af ugen, og har dér parkerer under et
cykel/knallert/motorcykel -halvtag på en "ø" i kantstenshøjde - Efter
fyraften distraheres jeg og får ikke slået støttebenet op, hvilket
normalt ikke er kritisk fordi at tændingen slukkes når jeg sætter i gear
for at køre med 'benet nede; men hér sidder jeg på motorcyklen og stager
mig baglæns ud mellem "nabo-cyklerne" og helt ud over kantstenen =
Tænk lige situationen igennem når baghjulet falder 12cm med
sidestøtebenet ude og uden mulighed for at sætte i gear og køre tilbage,
op over kantstenen igen!!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-08-09 17:31

Armand skrev:

> [...]
> GPZ900'er, de gange han af nød måtte låne den:
> "Man glemmer jo helt hvor behageligt det kan være at køre motorcykel"!

Her en lille tak til den der, gennem et andet medie, hudløst ærligt har
berettet for mig hvor overraskende ubrugelig en ellers ønskværdig
sportsmaskine kan vise sig at være

--
Armand.
(diskretion en selvfølge)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-08-09 16:04

> Her en lille tak til den der, gennem et andet medie, hudløst ærligt
> har berettet for mig hvor overraskende ubrugelig en ellers ønskværdig
> sportsmaskine kan vise sig at være

Nu er den røget til salg

--
Jens Jacob Bager Jensen
Aprilia RSV Mille

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-09 18:07

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> (-- )Jens Jacob Bager Jensen
> Aprilia RSV Mille
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Har jeg snork sovet?? Hvor når F&#%¤n har du fået mille????

Fortæl en god historie

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-09 18:30

J.C.Kløve skrev:

> Har jeg snork sovet?? Hvor når F&#%¤n har du fået mille????
>
> Fortæl en god historie

Ok
Så fik jeg læst dk.marked.privat.motorcykel

rest my case

Vil du have en SV1000 i bytte?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-08-09 19:10

> Så fik jeg læst dk.marked.privat.motorcykel
> Vil du have en SV1000 i bytte?

Måske, men ikke bytte lige over. Giv mig et kald.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Aprilia RSV Mille

Fra : Morten

Dato : 06-08-09 12:51

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte med at risikere mit liv når man allerede har brugt mange penge bare

Hej havde en Susuki gsxr 1100 fra omkring 91-92 og syntes man sad fint på
den var dog mest behagelig ved 160+kmT. Prøvede andre pocket bikes i
omkring 600 750 kubiks klassen men syntes de føltes for korte og for små.

Morten

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-08-09 08:38

Bjarke Andersen wrote:

> Er der nogen som kan anbefale en fuldkåbe, sportslignende motorcykel,
> til et menneske på 186cm, eller skal jeg leve/lære at køre med en
> følelse af snæver bevægelses mulighed for fødderne?

Prøv en xj 900. Jeg (185cm) synes den er meget rummelig. Og det er jo ikke
just en maskine man slår sig ihjel på.

/jim (ER-5)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-08-09 19:28

Jim Andersen frembragte:
> Prøv en xj 900. Jeg (185cm) synes den er meget rummelig. Og det er jo ikke
> just en maskine man slår sig ihjel på.

Ha ha, ja jeg ville have sagt en XJ 600 Divy sidder man da også
fint på. Jeg er 187 og 120Kg+
Har lige hørt at jeg nok mere er en Intruder fyr
(og jeg vil ikke sige ham imod.......lækker bike <savle-savle> )

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Andreas Andersen

Dato : 07-08-09 09:46

On 6 Aug., 12:18, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> model, og lidt Honda samt Kawasaki uden jeg kan huske alle modellerne, og
> føler jeg oplever det samme gang på gang.

Tror måske du er lidt sart. Jeg er 202cm. og sidder udmærket på en
Suzuki 650GSF. Køb nogle yoga-dvd'er og lav nogle strækøvelser.

--
Andreas

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 09-08-09 16:55

Bjarke Andersen wrote:
> [...]

> starte med at risikere mit liv når man allerede har brugt mange penge bare

Kig efter hestekræfter i stedet for kubik (det er sådan noget en
ikke-motorcyklist gør, fyfy skamme). En GSXR600 er farligere for en
begynder end en tilfældig 1200cc cruiser. Passende heste for en begynder
er mellem 30 og 80. Herom er meningerne sikkert dellte, men det er mit bud.

--
Mikkel Hansen » ZX10R

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-08-09 09:38

Bjarke Andersen wrote:

> Af størrelse går jeg kun efter ca. max 750cc. Der er ingen grund til at
> starte med at risikere mit liv når man allerede har brugt mange penge bare
> på kortet.

Yamaha TDM 850/900 - Suzuki V-strom - Kawasaki Versys - Honda Transalp
skal du prøve. Hvis du vil på grus også, skal du (også) kigge på f.eks.
Yamaha XTZ 750 og Honda Africa Twin.

Og vi risikerer alle vores liv hver dag - ovennævnte maskiner er langt
mindre farlige end de fleste 600ccm maskiner på markedet. Sammenlign
effekt og vægt, så nærmer du dig en slags sandhed.

--
vh
Torben