Pitabrød - hvordan får man hulrummet lavet~
Fra : Marianne

Dato : 05-08-09 21:13

Hej

Jeg har gjort i pitabrød de seneste dage, men jeg døjer med, hvad det er,
der skaber hullet i midten.

Metode A: Hævet dej formes som pitabrød, efterhæver, flades ud igen og bages
ved høj temp. (250g) - resultat nogenlunde men ikke perfekt

Metode B: Hævet dej formes, efterhæver, flades ike yderligere, bages ved
200g - resultat dårligt.

Nu vil der jo være yderligere to kombinationsmuligheder mellem A og B, men
måske kan nogen hjælpe på vej?

Og brødene smager i øvrigt fint. Også uden et ordentligt hul.

mvh
Marianne

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-08-09 21:37

On Wed, 5 Aug 2009 22:13:18 +0200
"Marianne" <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> B, men måske kan nogen hjælpe på vej?
>

> Og brødene smager i øvrigt fint. Også uden et ordentligt hul.

Jeg plejer at bage ved høj temperatur og så puster brødene sig nærmest
op som små puder hvorved at hulrummet i midte bliver dannet. Former
normalt brødene med det samme og laver dem relativt flade. Lader dem
derefter hæve en smule inden de ryger i ovnen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 21:51

"Marianne"
> [...]
> nogen hjælpe på vej?
>

> Og brødene smager i øvrigt fint. Også uden et ordentligt hul.

Metode C. Hævet dej rulles ud placeres på bradepande
i bunden af ovnen, fuld hammer - i løbet af øjeblikke
puser de sig op til runde ballonger. Perfekte pita..
Den almindelig ovn blir ikke varm nok, så de skal ligge
lige over ilden/varmelegmet.
Pas på du ikke klemmer de formede pita med fingrene
inden de kommer i ovnen, så blir de ujævne.
Jeg har prøvet A og B i forvarmet ovn på fuld hammer,
med bradepanden i toppen og i midten, det er ikke
varmt nok, en bagesten ville måske fungere. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 22:09

> [...]
> måske kan nogen hjælpe på vej?
> Og brødene smager i øvrigt fint. Også uden et ordentligt hul.

Har du nogensinde prøvet at vende en almindelig pandekage mere end en gang?
Hvis ikke så prøv. Det gav i hvert fald mig ideen til pitabrød.

Jeg har en pizzasten i ovnen 250 gr. Lægger den flade færdighævede dej på
pladen og giver den ca 4 min på side 1 og derefter 4 min på side 2 og så 2
min på side 1 igen og vupti et (fedt - højt) pitabrød, som falder sammen
uden for ovenen, men med stort hulrum.

/karsten

Fra : Linde

Dato : 05-08-09 23:36

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg har gjort i pitabrød de seneste dage, men jeg døjer med, hvad det er,
> der skaber hullet i midten.

Heh...jeg tror hellere jeg må gå til sengs nu...

Mvh
Linde

Fra : Kirsten Marker

Dato : 06-08-09 03:23

Kan huske jeg fik tilbuddet om at prøve at lave disse pita brød af en
indvandrer familie, kvinden havde delt et stort kar op med færdige boller
klar til formning, det lykkedes ikke mig, at få et eneste pitabrø lavet/bagt
med hul i midten, alle hendes var bare perfekte,, hun fortalte mig at det
havde noget at gøre med udrulningen i hænderne, der gjorde forskellen. Har
ikke bagt dem siden!

mvh/kirsten

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-08-09 06:33

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen

> "Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Heh...jeg tror hellere jeg må gå til sengs nu...

Ja jeg synes godt nok også det er ulækkert :-/

Steen.

Fra : HelleP

Dato : 06-08-09 04:38

On 5 Aug., 22:13, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:
> [...]
> måske kan nogen hjælpe på vej?
>
> Og brødene smager i øvrigt fint. Også uden et ordentligt hul.

3 ting er vigtige:
Som der er nævnt: Varme og meget af det. Jeg plejer dog bare at køre
ovnene op på alt hvad den kan trække, varmer risten op og lægger
brødene på risten.
Fugtighed: For at overfladen på brødet ikke skal blive for tør stiller
jeg en lille metalskål med vand ind i bunden af ovnen
Ingen efterhævning: Det der giver de store huller i pitabrødet er en
form for lyn-efterhævning. Det samme kan ske med en pizzabund hvis du
ikke har puttet nok fyld på.
Sådan plejer det at lykkedes for mig. :)
Mvh
Helle