MS Windows
briani 27239
relativ genvej på usb pind
Fra : Edmund

Dato : 05-08-09 11:39

Hvordan laves en relativ genvej i roden af en USB pind til en
fil i undermappe/undermappe på samme USB pind

Mvh Edmund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-08-09 14:58

Højreklik filen og træk den til roden. Slip højre museknap og vælg lav
genvej fra menuen.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Edmund

Dato : 05-08-09 15:13

Jens Peter Karlsen skrev:
> Højreklik filen og træk den til roden. Slip højre museknap og vælg lav
> genvej fra menuen.

Så kommer genvejen til at indeholde drevbetegnelse f.eks G:\
og det dur ikke når usb pind sættes i anden pc.

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 05-08-09 16:41

On Wed, 05 Aug 2009 16:12:31 +0200, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

>Så kommer genvejen til at indeholde drevbetegnelse f.eks G:\
>og det dur ikke når usb pind sættes i anden pc.

Prøv at skrive %CurrentDrive% i "Start in" feltet (kan ikke huske hvad
det hedder i DK udgaven), så skifter drevbogstavet automatisk i
genvejen når du bruger den. Virker i alt fald på mine SanDisk drev, i
XP.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Edmund

Dato : 06-08-09 01:25

Rado skrev:

> [...]
> det hedder i DK udgaven), så skifter drevbogstavet automatisk i
> genvejen når du bruger den. Virker i alt fald på mine SanDisk drev, i

Hvad skal jeg så skrive i Target. Får ikke lov til at lave det
om.
Der står "H:\Program Files\program.exe"

Det er ikke et stort problem, var bare lidt stædig, fordi
noget jeg ikke kunne finde ud af noget så simpelt (troede jeg)
Lavede en html start fil i stedet, kunne også havde været en
bat fil

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 06-08-09 06:14

On Thu, 06 Aug 2009 02:24:43 +0200, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

>Hvad skal jeg så skrive i Target. Får ikke lov til at lave det
> om.
>Der står "H:\Program Files\program.exe"

Du skal ikke lave Target om. Windows skifter automatisk drevbogstav i
Target i genvejen når genvejen bruges. Prøv at sætte drevet i en anden
maskine hvor det får andet drevbogstav, og kig i Egenskaber i genvejen
inden du bruger den - den vil stadig have drevbogstavet fra forrige
maskine. Brug så genvejen, og kig i Egenskaber igen så vil du se at
drevbogstav i Target er skiftet til det nuværende.

Her er en tutorial, der skal ikke gøres andet end det der vises her:

http://miscfiles.net/tutorials/windows/autoselectflashdriveletter

Fra : Edmund

Dato : 06-08-09 10:26

Rado skrev:
> [...]

> maskine. Brug så genvejen, og kig i Egenskaber igen så vil du se at
> drevbogstav i Target er skiftet til det nuværende.

Det er netop det at target skifter, at jeg begyndte at lege med genvejen.
For hvis den gamle sti "H:\Program Files\program.exe" er på pc i
forvejen, skifter den ikke Target.
OK, ved godt det er detaljerytteri

> Her er en tutorial, der skal ikke gøres andet end det der vises her:
>
> http://miscfiles.net/tutorials/windows/autoselectflashdriveletter

Den er flot, har du selv lavet den.
Undrer mig at det er det eneste der er på http://miscfiles.net

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 06-08-09 12:09

On Thu, 06 Aug 2009 11:25:45 +0200, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

>Det er netop det at target skifter, at jeg begyndte at lege med genvejen.
>For hvis den gamle sti "H:\Program Files\program.exe" er på pc i
>forvejen, skifter den ikke Target.
>OK, ved godt det er detaljerytteri

Virker det så som det skal nu? Eller er der problemer hvis stien
findes i forvejen på maskinen?

>Den er flot, har du selv lavet den.

Ja, den er lavet med Camtasia Studio. Det er tit lettere lige at lave
sådan en end at forklare en hel masse, der måske bliver misforstået.

>Undrer mig at det er det eneste der er på http://miscfiles.net

Der ligger nu også andre ting i andre mapper. Det er et nyt domæne jeg
lige har oprettet til alle mulige blandede og midlertidige filer, er
træt at at få mudret mine andre domæner til med den slags.

Fra : Edmund

Dato : 06-08-09 12:39

Rado skrev:

> Virker det så som det skal nu? Eller er der problemer hvis stien
> findes i forvejen på maskinen?

Ja med %SourceDrive% tager den også den gamle sti, hvis den findes i
forvejen.

Men tak for %CurrentDrive% eller %SourceDrive%,som vel er det der skal
bruges på en fremmed pc, har kun min egen pc at teste på lige nu.

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 06-08-09 14:45

On Thu, 06 Aug 2009 13:38:36 +0200, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

> [...]
>
>Men tak for %CurrentDrive% eller %SourceDrive%,som vel er det der skal
>bruges på en fremmed pc, har kun min egen pc at teste på lige nu.

Jeg har vist rodet lidt rundt i det - det var %CurrentDrive% der var
tale om. Ved ikke hvordan jeg fik %SourceDrive% ind i billedet, tror
jeg har brugt den i en anden sammenhæng engang. Men den virker
åbenbart på samme måde i den her sammenhæng, derfor opdagede jeg det
ikke da jeg testede.

Men jeg vil nok anbefale at bruge %CurrentDrive%, det er vist den man
normalt bruger her. Og så må jeg lige have rettet den her tutorial,
hvis andre skulle finde på at bruge den.

Jag har iøvrigt prøvet at sætte drevet i en maskine hvor stien fra den
første maskine der er gemt i genvejen findes i forvejen på et andet
drev, men det ser ud til at fungere fint - den åbner i alt fald den
rigtige fil på Flashdrevet og skifter drevbogstav i genvejen.

Fra : Edmund

Dato : 06-08-09 18:59

Rado skrev:
> [...]

> drev, men det ser ud til at fungere fint - den åbner i alt fald den
> rigtige fil på Flashdrevet og skifter drevbogstav i genvejen.

Har så prøvet %CurrentDrive% i "start i".

Har to usb pinde hvor jeg laver "G:\program Files\Test.txt"
skriver noget forskelligt i Test.txt.
Når begge pinde er i, bliver den ene til H drev, men åbner altså
"G:\program Files\Test.txt" og drevbogstav skifter ikke.

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 07-08-09 08:31

On Thu, 06 Aug 2009 19:59:07 +0200, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

> [...]
> Når begge pinde er i, bliver den ene til H drev, men åbner altså
>"G:\program Files\Test.txt" og drevbogstav skifter ikke.

Du har ret - grunden til at det virkede hos mig var at jeg havde brugt
et forkert filnavn på den anden disk. Sorry

Det er hvis den ikke kan finde sti/filen på det andet drev at den
skifter til filen på sticken, hvis der ellers ligger en fil med samme
navn på samme sti på stickens drevbogstav.

Så det virker altså OK sålænge der ikke ligger en fil med samme navn
og på samme sti som på forrige maskine sticken har været i.
Sandsynligheden for at der gør det er nok meget lille, medmindre man
bevidst har sat tingene op på den måde.

Jeg har iøvrigt lige eksperimenteret med det, og opdaget at man slet
ikke behøver at gøre noget ved genvejen for at det virker. Jeg gik
bare ud fra at det ikke virkede siden du spurgte om det, så derfor
prøvede jeg den med %CurrentDrive% og den virkede. Men det virker
altså også helt uden man ændrer noget. Om det så er en bug eller en
feature ved jeg ikke...

Fra : Rado

Dato : 07-08-09 08:48

> [...]
> Når begge pinde er i, bliver den ene til H drev, men åbner altså
>"G:\program Files\Test.txt" og drevbogstav skifter ikke.

Her er et VB script du kan bruge som "genvej" hvis du vil være sikker
på ikke at åbne filer på andre drev. Kopier de to linier over i en
tekstfil, indsæt den korrekte sti til filen, og gem den som f.ex.
"genvej til tekst.txt.vbs" i roden af drevet.

set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run """\documents\textfiles\tekst.txt"""

Fra : Martin S

Dato : 05-08-09 16:41

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan laves en relativ genvej i roden af en USB pind til en fil i
> undermappe/undermappe på samme USB pind

Windows genveje understøtter vidst ikke relative adresser, så man må ud i
nogle kreative løsninger.

Du kan lave en normal Windows genvej og lade den åbne en kommandoprompt som
udfører den fil du ønsker.
Et eksempel på hvad du skal ændre i genvejs filen.
Destination: %windir%\system32\cmd.exe /C start mappe/undermappe/program.exe
Hvor "mappe/undermappe/program.exe" er placeringen til din fil.
Start i: %cd%
Kør: Vælg minimeret for ikke at se vinduet med kommandoprompten.

En anden løsning er at lave .bat filer.
Disse kan du så konvetere til .exe filer med et freeware program.
Google "bat to exe converter" for at finde et sådan program.

Håber det hjælper dig til at finde en løsning på dit problem.

Mvh Martin