Fjerne lugt fra plastikbøtter
Fra : Inger D.

Dato : 04-08-09 07:54

Jeg synes det er svært at få fjernet lugten fra diverse plastikbøtter til
opbevaring, hvilket vel må betyde, at de ikke bliver helt rengjorte på trods
af flere ganges opvask.
Er der nogen af jer, der har nogle gode tricks i ærmet eller ideer til
alternativer til plastikbøtterne?

Inger D.

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-09 10:54

In news:4a77db06$0$297$14726298@news.sunsite.dk,
Inger D. <blabla@no.no> typed:
> [...]
> rengjorte på trods af flere ganges opvask.
> Er der nogen af jer, der har nogle gode tricks i ærmet eller ideer til

Jeg bruger gerne en svag opløsning af Klorin med fyrrenålsduft (nu får jeg
nok skældud ). Jeg skyller bøtterne godt af efterfølgende, og vasker dem
af i alm. sæbe. Man kan også godt bruge Rodalon, men det kræver ligeledes en
grundig skylning bagefter.

Jeg lader gerne bøtterne stå med opløsningen i ca. ½ time inden
afvaskningen, og hos mig tager det fuldstændig lugten. Alternativet må være
beholdere af glas. De kan også købes med plasticlåg. Jeg har flere af
slagsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Inger D.

Dato : 04-08-09 16:13

> [...]
> afvaskningen, og hos mig tager det fuldstændig lugten. Alternativet må
> være beholdere af glas. De kan også købes med plasticlåg. Jeg har flere af

Tak for rådet. Jeg bruger også glasbeholdere, når det er muligt, men de er
ikke særlig praktiske til madpakker og den slags. Jeg må se om jeg har
tålmodighed til iblødsætning i Rodalon, ellers ender det nok med
plastikposer, der bare kan smides ud efter brug.

Inger D.

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-09 18:44

In news:4a784fff$0$303$14726298@news.sunsite.dk,
Inger D. <blabla@no.no> typed:

> [...]
> jeg har tålmodighed til iblødsætning i Rodalon, ellers ender det nok
> med plastikposer, der bare kan smides ud efter brug.

God idé. Først madderne i frokostfolie (pergamentpapir på den ene side og
alufolie på den anden), og derefter en plastpose. Det er akkurat lige så
godt som en madkasse.

P.S. Man kan jo også få madkasser i metal. De er ikke slemme til at tage
imod lugt.

Fra : Inger D.

Dato : 05-08-09 16:38

> God idé. Først madderne i frokostfolie (pergamentpapir på den ene side og
> alufolie på den anden), og derefter en plastpose. Det er akkurat lige så
> godt som en madkasse.

Jeg bruger nu bare film og plastikposer, når jeg ikke bruger madkassen - så
kan man se, hvad der er i, og jeg synes det er nemt at have med at gøre, og
så gør det jo ikke noget, at det forurener mindre ende alufolie og madpapir
(har jeg hørt).

> P.S. Man kan jo også få madkasser i metal. De er ikke slemme til at tage
> imod lugt.

Ja, det kunne være, jeg skulle ønske mig sådan en.

Inger D.

Fra : Emil

Dato : 04-08-09 21:47

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote:

>Jeg bruger gerne en svag opløsning af Klorin med fyrrenålsduft (nu får jeg
>nok skældud ).

(du beder jo ligefrem selv om det

Anvendelsen af klorholdige produkter bør begrænses, da de skader
miljøet, rensningsanlæg og derfra videre.

Ang. fyrrenålsduft, vil det ofte ligge på linie mes andre duftstoffer,
altså en aldeles uigennemskulig sammenkomst af kemikalier.

Kig efter, at der er deklareret de naturligt forkommende citrusolier,
som ligefrem er sunde.

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-08-09 09:50

In news:jp6h75dgktfi35f7t15mdnfh23k591om21@4ax.com,
Emil <emilsen@nowhere.invalid> typed:

> (du beder jo ligefrem selv om det

Hvor mon vandet i svømmehaller og swimmingpools forsvinder hen, når det
bliver skiftet ud ?

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-08-09 12:21

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Emil <emilsen@nowhere.invalid> typed:

> Hvor mon vandet i svømmehaller og swimmingpools forsvinder hen, når det

Fik engang at vide at vandet fra svømmehaller lige får en gang fiksersalt
(natriumtiosulfat) før det bliver ledt ud i kloaken. Det er mange år siden,
ved ikke om det stadig bruges.

mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 04-08-09 12:43

Hej Inger

> Er der nogen af jer, der har nogle gode tricks i ærmet eller ideer til
> alternativer til plastikbøtterne?

Nu bruger jeg aldrig plastbøtter til ting der afgiver kraftig lugt, men
jeg har hørt at putter man vand i bøtterne og fryser det skulle
det kunne fjerne noget af lugten.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-09 19:35

"Inger D."
> [...]
> Er der nogen af jer, der har nogle gode tricks i ærmet eller ideer til alternativer til

Hæng mig ikke op på om det fungerer i plast bøtter,
men når noget virklig stinker, som eks. vandrestøvler
efter et par tre måneders vandring i asiatisk hede, får
de en ordentlig intern behandling med almindelig
æddike - det fjerner lugten af sure tæer 100%.,
jeg har ingen ide hvorfor det virker, men det er
sku rart ikke at ha dårlig samvittighed i et tæt
pakket bus.. -max-

Fra : Emil

Dato : 04-08-09 21:21

"Inger D." <blabla@no.no> wrote:

>Jeg synes det er svært at få fjernet lugten fra diverse plastikbøtter til
>opbevaring, hvilket vel må betyde, at de ikke bliver helt rengjorte på trods
>af flere ganges opvask.

Teknisk set har du ret. Men, men.
I nogle type plast trænger forskellige ting ind i overfladen, så lugt
eller farve er vanskelige at fjerne.
Problemet er vel egentligt alle de ting vi _ikke_ kan lugte eller se?

Boernes V4-høvl i hvid plast bliver misfarvet orange, når man snitter
gulerødder. Og ti dages opvask hjælper intet. Her tørres den orange
farve let af med et stykke papir med madolie; De sidste lysegule spor
fjernes med et par extra behandlinger.

>Er der nogen af jer, der har nogle gode tricks i ærmet eller ideer til
>alternativer til plastikbøtterne?

Thja, de virkomme gamle tricks virker måske også på plast.

Løglugt på hænder fjernes med kaffegrums. Om det er olien eller syren
i kaffegrumset det virker, aner jeg ikke; men det virker. Og hænderne
bliver bløde som en babynumse.

Eddikedampe (syredampe) neutraliserer de fleste duftstoffer.

Grundrens er et mere effektivt middel end opvaskemiddel, og bruges ved
proffessionel rengøring.

Rodalon virker bakteriehæmmende/-dræbende, og det er næppe dit
problem.

Citrusolier er del del af lugtrenoveringsmidler. Disse olier er
letflygtige, og under fordampningen trækker de andre olier med sig
mens de fordamper.

Sprit virker på samme måde, her er det blot de vandopløselige ting som
fordamper sammen med spritten.

Ozon findes i atmosfæren, og det nedbryder de fleste duftstoffer. Det
er derfor lufttørret vasketøj dufter "rent".
Ozon bruges proffessionelt i konsentrerede former i kort tid.

Alle ovenstående midler virker ved stuetemperatur, men gerne højere.
Så kan jeg ikke lige komme i tanker om andre effektive midler. Any?

Ang plastposer og madpakker:
Aldi solgte for nogle år siden en pakke med 1000 + 1 sandwichposer for
kr. 17,- altså 1,7 øre stykket. Mærket var Folia og størrelsen 20 x 30
cm (ca 3 liter).

Har nogen kendskab til, hvor disse kan købes i dag?

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 04-08-09 21:27

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

>Så kan jeg ikke lige komme i tanker om andre effektive midler. Any?

Jo! Syrnede mælkeprodukter bruges jo også til lugtrenovering i
køleskabe m.v.
Her er der måske - udover syredampende - andre ting i spil?

m.v.h. Emil

Fra : Inger D.

Dato : 05-08-09 16:44

<klip>
> I nogle type plast trænger forskellige ting ind i overfladen, så lugt
> eller farve er vanskelige at fjerne.
> Problemet er vel egentligt alle de ting vi _ikke_ kan lugte eller se?

Ja, det har du ret i også er et problem, men sur gammel madlugt kan ikke
være noget godt tegn.

> [...]
>
> Alle ovenstående midler virker ved stuetemperatur, men gerne højere.
> Så kan jeg ikke lige komme i tanker om andre effektive midler. Any?

Puha, man skal jo være en hel kemiker for at gøre sine plastikbøtter rene!
Men god liste du har sat sammen, den skal huskes.

Inger D.