Ubuntu og RDP
Fra : Morten P

Dato : 03-08-09 23:12

Min nye Ubuntu på min bærbar skal tilgå en WinXP igennem RDP.
Det går sådan set også ok, men home end del m.fl. fungerer ikke.

Det gør piletaster og ctrl heller ikke...

Jeg har fundet en patch der skulle få dem til at fungere, men ved ikke lige
om jeg har lyst til at køre den.

Er det et kendt problem at taster ikke fungerer som der findes en løsning
på?

Hvordan skifter jeg fra RDP full screen tilbage til Linux uden at køre en
Disconnect mod XP?

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-09 16:52

Den Tue, 4 Aug 2009 00:12:01 +0200 skrev Morten P:
> [...]
> om jeg har lyst til at køre den.
>
> Er det et kendt problem at taster ikke fungerer som der findes en løsning

Det virkede fint da jeg brugte RDP for flere år siden.

> Hvordan skifter jeg fra RDP full screen tilbage til Linux uden at køre en
> Disconnect mod XP?

Alt+Enter så vidt jeg husker.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : none

Dato : 05-08-09 19:33

Morten P wrote:
> Min nye Ubuntu på min bærbar skal tilgå en WinXP igennem RDP.
> Det går sådan set også ok, men home end del m.fl. fungerer ikke.
>
> Det gør piletaster og ctrl heller ikke...

Jeg bruger altid rdesktop fra en konsol.

Den skal have en option der hedder -k for at sætte landekode (og
tastatur) dvs. f.eks:

rdesktop -u brugernavn -k da -F ip-adresse

-F er fullscreen.

Det plejer at virke hos mig.

> [...]
> på?
>

> Hvordan skifter jeg fra RDP full screen tilbage til Linux uden at køre en

CTRL+TAB

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 05-08-09 20:31

none wrote:

> [...]
>
> Den skal have en option der hedder -k for at sætte landekode (og
> tastatur) dvs. f.eks:
>
> rdesktop -u brugernavn -k da -F ip-adresse

Det skulle så have været ALT+TAB - sorry

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-09 19:38

Den Wed, 05 Aug 2009 21:31:26 +0200 skrev Kasper Nordal Lund:

> Det skulle så have været ALT+TAB - sorry

alt+tab bruger man da til at skifte mellem vinduer på Windows-siden.
(og ctrl+tab til at skifte mellem sub-vinduer i de programmer der
stadig kører Windows 3.x style MDI).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 08-08-09 06:42

Kent Friis wrote:

> alt+tab bruger man da til at skifte mellem vinduer på Windows-siden.
> (og ctrl+tab til at skifte mellem sub-vinduer i de programmer der
> stadig kører Windows 3.x style MDI).

Det har du ret i, det er mig der skriver noget sludder. Jeg huskede
forkert, man kan ikke skifte fra fullscreen (som i øvrigt er -f og ikke
-F) Men normalt kan man nu godt skifte mellem vinduer med alt+tab,
ihvertfald i gnome.

Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 08-08-09 06:58

Den Sat, 08 Aug 2009 07:41:33 +0200 skrev Kasper Nordal Lund:

> [...]
> forkert, man kan ikke skifte fra fullscreen (som i øvrigt er -f og ikke
> -F) Men normalt kan man nu godt skifte mellem vinduer med alt+tab,

ctrl-alt-enter virker her.

Mvh
Kent
--