Prob. med netværk & switch
Fra : Claus MC

Dato : 31-07-01 22:17

Hej Gruppe.

Jeg har en TDC Bredbåndsforbindelse, som jeg deler mellem to computere med
en switch. Dette fungerer perfekt.

Men.....jeg kan ikke finde ud af at lave alm. netværk mellem de to
computere, så jeg eks. kan hente filer på den anden computer.

Er der nogen, der kan give en idiotsikker forklaring / guide til mit problem
?

/Claus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-08-01 02:33

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computere, så jeg eks. kan hente filer på den anden computer.
>
> Er der nogen, der kan give en idiotsikker forklaring / guide til mit

Hvilket styresystem(er) taler vi om?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Claus MC

Dato : 01-08-01 18:05

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse
> Hvilket styresystem(er) taler vi om?

Ups...Windows 98 !

/Claus

Fra : Bille1948

Dato : 04-08-01 20:52

Jeg har TDC BB, og anvender en HUB med 5 porte + en uplink port til ADSL
forbindelsen, og det virker da perfekt.

Pris for HUB (LanPro) og ledninger kr. 460,-. Det synes jeg var
overkommeligt, og begge kan komme på internettet og der kan køres
filoverførsel mellem de 2.

Ole P. Bielefeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan.Bagge

Dato : 01-08-01 08:15

Prøv at trykke på Netværkssteder !!!

Fra : Claus MC

Dato : 01-08-01 18:06

"Jan.Bagge" <Janbagge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at trykke på Netværkssteder !!!

Hvor er det ?

/Claus

Fra : Andreas

Dato : 03-08-01 11:03

On Wed, 1 Aug 2001 19:05:33 +0200, "Claus MC" <clausmc@ofir.dk> wrote:

>"Jan.Bagge" <Janbagge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Hvor er det ?
>
>/Claus

Netværkssteder tilgåes fra skrivebordet!

Jeg har en engelsk udgave af Win ME og der klikker jeg på "My Network
Places" og derefter på "Entire Network" - herefter kan man se hvilke
drev/printere der er til rådighed på andre computere i netværket.

Fandt du nogensidende ud af, hvordan du deler ressourcer computerne
imellem, når de samtidig deler en bredbåndsforbindelse via switch?

Og hvordan har du sat computerne op til at dele bredbåndsforbindelsen?

Kan de gå online uafhængigt af hinanden eller, fungerer den ene mon
som gateway?

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Claus MC

Dato : 03-08-01 17:30

"Andreas" <willie-garvin@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Fandt du nogensidende ud af, hvordan du deler ressourcer computerne
> imellem, når de samtidig deler en bredbåndsforbindelse via switch?
>
> Og hvordan har du sat computerne op til at dele bredbåndsforbindelsen?

Jeg kan tilsyneladende ikke *både* lave hjemmenetværk og dele
bredbåndsforbindelsen med TCP / IP.

Måske kan man lave hjemmenetværk ned NetBeui og Internet med TCP / IP ????

/Claus

Fra : Steen Suder

Dato : 04-08-01 11:01

Claus MC wrote:

> [...]
> bredbåndsforbindelsen med TCP / IP.
>
> Måske kan man lave hjemmenetværk ned NetBeui og Internet med TCP / IP ????

Det kan godt lade sig gøre.
Jeg har en lille 486'er stående som fungerer som gateway, dvs. mine
maskiner kan gå på nettet via denne. Disse maskiner kommunikerer sammen
internt. Jeg har en TDC BB 1024/256.

Gateway maskinen kører Linux (det gør resten forresten også, men det vil
virke med alle typer OS).

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Claus MC

Dato : 04-08-01 14:53

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse
> Det kan godt lade sig gøre.
> Jeg har en lille 486'er stående som fungerer som gateway, dvs. mine
> maskiner kan gå på nettet via denne. Disse maskiner kommunikerer sammen
> internt. Jeg har en TDC BB 1024/256.

Jeg vil bare gerne slippe for at skulle have 3 maskiner stående

/Claus

Fra : Andreas

Dato : 04-08-01 20:27

On Fri, 3 Aug 2001 18:29:34 +0200, "Claus MC" <clausmc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>bredbåndsforbindelsen med TCP / IP.
>
>Måske kan man lave hjemmenetværk ned NetBeui og Internet med TCP / IP ????

Løsningen er 2 netkort i hver computer - 1 til bredbånd og et til
lokalnetværket.
Fidusen er at tildele de netkort der skal bruges til lokalnettet en fast IP
adresse som f.eks kan være 192.168.0.1 og 192.168.0.2 - og så give dem begge
subnet 255.255.255.0!

Den metode virker ihvertfald her i huset.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas
Besøg støttekomiteen for Tibet
http://www.tibetkomite.dk

Fra : Claus MC

Dato : 04-08-01 21:14

> Løsningen er 2 netkort i hver computer - 1 til bredbånd og et til
> lokalnetværket.

Tja, så er det da ca. 300,- billgere at bruge NetBui-protokollen

/Claus

Fra : Andreas

Dato : 04-08-01 21:27

On Sat, 4 Aug 2001 22:13:41 +0200, "Claus MC" <clausmc@ofir.dk> wrote:

>"Andreas" <willie-garvin@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Tja, så er det da ca. 300,- billgere at bruge NetBui-protokollen
Jo jo, det er da klart nok - foruden at man sparer et slot på sit bundkort og i
det, kan man jo så passende sætte et tvkort i, så man ikke går glip af Simpsons
på TV3 mens man sidder og skriver og gør ved.

Nu er jeg ikke lige ekspert udi TCP/IP protokollen men, der er sikkert nogle der
kan sige en hel del om, at TCP/IP protokollen på mange måder er bedre at bruge.

Jeg har det kun på fornemmelsen - kan ikke sige hvorfor

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-08-01 17:53

Andreas <willie-garvin@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er jeg ikke lige ekspert udi TCP/IP protokollen men, der er sikkert
> nogle der kan sige en hel del om, at TCP/IP protokollen på mange måder er

Jamen hvis man hellere vil bruge TCP/IP end NetBEUI til lokal trafik, så
er det blot at binde 2 IP-numre til hvert netkort; ét IP til Internettet
og ét til lokal trafik (f.eks. 192.168.1.x).

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Kim Norskov

Dato : 05-08-01 18:45

On Sun, 5 Aug 2001 18:53:23 +0200, Dont.use.this.address@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) wrote:

>Jamen hvis man hellere vil bruge TCP/IP end NetBEUI til lokal trafik, så
>er det blot at binde 2 IP-numre til hvert netkort; ét IP til Internettet
>og ét til lokal trafik (f.eks. 192.168.1.x).

Hvor(dan) gør man det?

Kim

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-08-01 23:19

Kim Norskov <knp-rab@post6.tele.dk> wrote:

> Hvor(dan) gør man det?

Afhænger af styresystem. Hvis du ligesom Claus (som var ophav til denne
tråd) bruger Windows 98, så er det bare at tilføje TCP/IP én gang til i
kontrolpanelet til netværk.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Rasmus Lund-Hansen

Dato : 06-08-01 15:09

> [...]

>Afhænger af styresystem. Hvis du ligesom Claus (som var ophav til denne
>tråd) bruger Windows 98, så er det bare at tilføje TCP/IP én gang til i

Oh, det lyder interessant. Samme fremgangsmåde i windows 2000?
--
Rasmus "Donut" Lund-Hansen, Daily Rush
http://www.dailyrush.dk/ - Serving The Gaming Community.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-08-01 21:30

Rasmus Lund-Hansen <donut@get2net.dk> wrote:

> Oh, det lyder interessant. Samme fremgangsmåde i windows 2000?

Nej. Jeg kender ikke Windows 2000, men hvis det fungerer på samme måde
som i NT4, så er der på den "fane" i kontrolpanelet til TCP/IP, hvor man
indtaster IP-nr, en "Avanceret"-knap. Dér kan du lave så mange IP-numre,
som du har lyst til.

(Hør, bevæger vi os ikke lidt langt væk fra dk.edb.netværk? Yderligere
Windows-specifik snak bør foregå ovre i en af Windows-grupperne.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Kim Norskov

Dato : 07-08-01 22:14

On Tue, 7 Aug 2001 22:30:14 +0200, Dont.use.this.address@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) wrote:

> [...]
>som i NT4, så er der på den "fane" i kontrolpanelet til TCP/IP, hvor man
>indtaster IP-nr, en "Avanceret"-knap. Dér kan du lave så mange IP-numre,

Den går ikke med dynamisk IP til nettet. DHCP tildelt IP blokerer for
yderligere indtastning af IP-numre.

Kim