/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
problemer med græsplæne
Fra : Niels U. Kristiansen


Dato : 03-08-09 18:14

Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af det
rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at rådne ved
rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske for en
afdeling, der blev nysået i forsommeren.
Jorden er tung klæg lerjord. Jeg har tidligere forsøgt med et lag vasket
grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
En jordanalyse viser, at der er kalk nok.

Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?


mvh
Niels

 
 
Max (03-08-2009)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-08-09 19:40

Hej Niels

> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?

Har du prøvet en plæneklipper med opsamler så
du slipper for rivningen.

--
Mvh Max


S.B. (03-08-2009)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 03-08-09 20:54


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a772ecc$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Niels
>
>> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?
>
> Har du prøvet en plæneklipper med opsamler så
> du slipper for rivningen.
>
> --
> Mvh Max

Eller bioklip det, så slipper du for både at same det op og rive det

Søren



jos (04-08-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 04-08-09 15:12

Niels U. Kristiansen wrote:
> Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af
> det rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at
> rådne ved rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske
> for en afdeling, der blev nysået i forsommeren.

Lyder i betænkelig grad som gåsebiller!

finn

> Jorden er tung klæg lerjord. Jeg har tidligere forsøgt med et lag
> vasket grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
> En jordanalyse viser, at der er kalk nok.
>
> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?
>
>
> mvh
> Niels



Mads Lie Jensen (04-08-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 04-08-09 19:46

On Tue, 4 Aug 2009 16:11:36 +0200, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>Niels U. Kristiansen wrote:
>> Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af
>> det rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at
>> rådne ved rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske
>> for en afdeling, der blev nysået i forsommeren.
>
>Lyder i betænkelig grad som gåsebiller!

Ikke i tung, klæg lerjord. Gåsebiller foretrækker tør sandjord.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Maria Frederiksen (04-08-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 04-08-09 21:10

> Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af det
> rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at rådne ved
> rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske for en
> afdeling, der blev nysået i forsommeren.
> Jorden er tung klæg lerjord. Jeg har tidligere forsøgt med et lag vasket
> grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
> En jordanalyse viser, at der er kalk nok.
>
> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?


Lad være med at rive den. Og det er altså ikke bare et fjollet svar, men
bruger du en almindelig rive, så flår man alt med op. Brug en let løvrive,
og riv kun halvdelen af det løse græs hvis du endelig vil rive. Ellers lad
det være og klip lidt oftere - mindst hver 3. dag.

Mvh Maria



Niels U. Kristiansen (05-08-2009)
Kommentar
Fra : Niels U. Kristiansen


Dato : 05-08-09 16:11

On 04-08-2009 22:09, Maria Frederiksen wrote:
>> Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af det
>> rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at rådne ved
>> rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske for en
>> afdeling, der blev nysået i forsommeren.
>> Jorden er tung klæg lerjord. Jeg har tidligere forsøgt med et lag vasket
>> grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
>> En jordanalyse viser, at der er kalk nok.
>>
>> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?
>
>
> Lad være med at rive den. Og det er altså ikke bare et fjollet svar, men
> bruger du en almindelig rive, så flår man alt med op. Brug en let løvrive,
> og riv kun halvdelen af det løse græs hvis du endelig vil rive. Ellers lad
> det være og klip lidt oftere - mindst hver 3. dag.
>
> Mvh Maria
>

Jo, men min erfaring viser, at rivning skaber luft til bunden, så der
trods kommer lidt græs. Det græs, der sidder løst og derfor bliver revet
med op, er alligevel ikke noget værd. Det store problem, som jeg ser
det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del derefter rådner,
især efter al den regn vi har fået.

mvh
Niels

Max (05-08-2009)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 05-08-09 16:16

Hej Niels

> jeg ser det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del
> derefter rådner, især efter al den regn vi har fået.

Har du andet i haven der ikke trives ?

Måske du skal have en jordundersøgelse lavet.

--
Mvh Max


Mads Lie Jensen (05-08-2009)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 05-08-09 20:11

On Wed, 05 Aug 2009 17:10:37 +0200, "Niels U. Kristiansen"
<niels.u.kristiansen@stofanet.dk> wrote:

>Jo, men min erfaring viser, at rivning skaber luft til bunden, så der
>trods kommer lidt græs. Det græs, der sidder løst og derfor bliver revet
>med op, er alligevel ikke noget værd. Det store problem, som jeg ser
>det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del derefter rådner,
>især efter al den regn vi har fået.

Det lyder som om du må i gang med en lidt mere gennemgribende
jordforbedring. Hvis jorden er så klæg og klistret, så bland et
ordentligt lag sand i (kaldes vist grus i andre dele af landet ....
flisesand kalder vi det heroppe.).
Men der skal nok i omegnen af 10 cm på, som så fræses godt ned i de
øverste 15-25 cm jord.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Niels U. Kristiansen (05-08-2009)
Kommentar
Fra : Niels U. Kristiansen


Dato : 05-08-09 22:24

On 05-08-2009 21:11, Mads Lie Jensen wrote:
> On Wed, 05 Aug 2009 17:10:37 +0200, "Niels U. Kristiansen"
> <niels.u.kristiansen@stofanet.dk> wrote:
>
>> Jo, men min erfaring viser, at rivning skaber luft til bunden, så der
>> trods kommer lidt græs. Det græs, der sidder løst og derfor bliver revet
>> med op, er alligevel ikke noget værd. Det store problem, som jeg ser
>> det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del derefter rådner,
>> især efter al den regn vi har fået.
>
> Det lyder som om du må i gang med en lidt mere gennemgribende
> jordforbedring. Hvis jorden er så klæg og klistret, så bland et
> ordentligt lag sand i (kaldes vist grus i andre dele af landet ....
> flisesand kalder vi det heroppe.).
> Men der skal nok i omegnen af 10 cm på, som så fræses godt ned i de
> øverste 15-25 cm jord.
>


ja, det er nok det bedste bud. Et godt lag 'vasket sand' (og endelig
ikke 'flisesand', for der er ler i) vil sikkert give en bedre jord.

mvh
Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste