Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedtæller på ny Nikon D300 start
Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-08-09 17:03

Hej herinde

Som man måske kan tyde udfra min overskrift, så har jeg indkøbt mig et
D300. Glad kommer jeg hjem og pakker ud, og det ser jo altsammen meget
fint ud, og alt tilbehøret er jo selvfølgelig med.
Det ankom til min arbejdsplads, hvor jeg kun lige kort havde tændt på
kameraet, og sat den til at tage raw-billeder og kigget lidt på
vidunderet. Da jeg så kommer hjem, skruer jeg noget glas foran, og
skyder lukkeren afsted. Og stor var min overraskelse.
Det første skud jeg laver, kommer til at hedde DSC_4115.nef.
Er det normalt, at det første skud ikke er 0001?

Jeg har, grundet tidspunktet på dagen, endnu ikke ringet til
forhandleren for at spørge til det. Det agter jeg dog at gøre i morgen,
når der er åbnet for telefonerne.

Det er med vilje at jeg endnu ikke har skrevet hvor det er købt, da jeg
ikke har til hensigt at hænge nogen ud, inden jeg har fundet ud af om
der er grund til det.

Mvh
Martin

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-08-09 17:15

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er med vilje at jeg endnu ikke har skrevet hvor det er købt, da jeg
> ikke har til hensigt at hænge nogen ud, inden jeg har fundet ud af om der

meget simpelt. Det er ikke normalt.
Tag et billede i jpg og undersøg exif med Opanda Iexif.
Den kan du hente gratis: http://www.opanda.com/en/df/
Et godt stykke nede finder du Total number of shuts. Den skal være under
100.
Hilsen
Gert

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-08-09 17:30

Hej
Gert Nielsen wrote:
> meget simpelt. Det er ikke normalt.

Nej, jeg undrede mig som sagt også.

> Tag et billede i jpg og undersøg exif med Opanda Iexif.
> Et godt stykke nede finder du Total number of shuts. Den skal være under
> 100.

Er nu efterprøvet med IrfanView, og resultatet er 11. Og det skal såmænd
nok stemme, da jeg har siddet og trykket lidt frem og tilbage.
Jeg tror jeg vil lade den hvile der.
Der ser heller ikke ud til at være præget af brugsspor. Kan i hvert fald
ikke se noget som helst der ligner.
Det kunne nu være sjovt at vide hvorfor den starter ved de 4115, som den
gjorde, og ikke 0001 som jeg havde forventet.

En tanke slog mig lige.
CF-kortet var et jeg havde liggende fra et ældre pentax optio330 kamera.
Et hurtigt kig afslørede at det sidst tagne billede med pentaxen, var...
4114. Dog med en helt anden navngivningssyntaks, og en anden
mappestruktur end nikonnet.
Men det forklarer da tælleren....

Så kan man have det for det, kan man.
Der må være en morale her et eller andet sted.

> Hilsen
> Gert

Tak for din tid.

Mvh
Martin

Fra : Jens G

Dato : 03-08-09 17:30

On Mon, 03 Aug 2009 18:02:59 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

[...]
>Det første skud jeg laver, kommer til at hedde DSC_4115.nef.
>Er det normalt, at det første skud ikke er 0001?

Var det et nyt hukommelseskort du havde sat i?
Jeg synes før at have læst om folk der blev snydt af at have brugt et
gammelt hukommelseskort, men om det var med Nokon kamera husker jeg
ikke.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-08-09 17:34

Hej
Jens G wrote:
> [...]
> Jeg synes før at have læst om folk der blev snydt af at have brugt et
> gammelt hukommelseskort, men om det var med Nokon kamera husker jeg

Tilføj mig til den liste...
Opdagede det selv, lige for et øjeblik siden... *mumler et eller andet
om at se sig for*

Men tak alligevel.

Mvh
Martin

Fra : Grethe Hoff

Dato : 03-08-09 17:42

> [...]
>
> Tilføj mig til den liste...
> Opdagede det selv, lige for et øjeblik siden... *mumler et eller andet om

Upps!
Gratulerer med nytt kamera!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-08-09 17:45

Hej
Grethe Hoff wrote:
> Upps!

Ja, det er vist en af de situationer hvor et "ups" passer meget godt.

> Gratulerer med nytt kamera!

Mange tak.

Mvh
Martin

Fra : Jens G

Dato : 03-08-09 19:21

On Mon, 03 Aug 2009 18:33:43 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

>Hej
>
>Tilføj mig til den liste...
>Opdagede det selv, lige for et øjeblik siden... *mumler et eller andet
>om at se sig for*

Ja,- jeg kan se at du postede nyt om opdagelsen i samme minut som jeg
havde postet. Altid rart at opdage sådan noget selv

>Men tak alligevel.

Det var så lidt.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 03-08-09 21:11

On Mon, 03 Aug 2009 18:33:43 +0200, Martin [TMM] wrote:

>Opdagede det selv, lige for et øjeblik siden... *mumler et eller andet
>om at se sig for*

Nu er det heldigvis ikke værre end at du bare formatterer kortet og så
nulstiller tælleren i menuen. Så er du fri for at bande mere over at
den startede på 4115.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-08-09 21:42

Hej
Mikael Ejberg Pedersen wrote:
> Nu er det heldigvis ikke værre end at du bare formatterer kortet og så
> nulstiller tælleren i menuen. Så er du fri for at bande mere over at
> den startede på 4115.

Er hermed gjort... Den menu er dælme for viderekomne. En hel del flere
ting at fucke up i, end der er i D60'eren.
Tak for tippet.

Mvh
Martin