Problemer med netværksforbindelse i Kubunt~
Fra : lars02355@gmail.com

Dato : 03-08-09 10:10

Jeg har lige installeret den seneste version af Ubuntu med Gnome. Jeg
prøver at tilslutte min computer trådløst via trådløst netkort til et
hjemmenetværk for at få forbindelse til internettet.
Netkortet bliver installeret uden fejlmeddelelser, jeg kan forbinde
til netværket, men der er ingen forbindelse ud til internet. Hverken
fra browser eller instant mesenger. Jeg kan heller ikke pinge ud.

Hvad kan være problemet ?

Jeg kan få forbindelse ud fra samme installation med mit mobile
bredbånd til 3 uden problemer.

Jeg kan vha det trådløse netkort få forbindelse til internettet på
samme computer med XP installationen.

Nogen forslag til fejlsøgning ?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-08-09 18:17

lars02355@gmail.com skrev:
> [...]
> til netværket, men der er ingen forbindelse ud til internet. Hverken
> fra browser eller instant mesenger. Jeg kan heller ikke pinge ud.

hvordan "Netkortet bliver installeret uden fejlmeddelelser," ?

har du checket logfiler for at modul til netkort er loadet korrekt?

har du data på netkort og evt. chip-id mv. fra "lspci" ?

> Hvad kan være problemet ?
>
> Jeg kan få forbindelse ud fra samme installation med mit mobile
> bredbånd til 3 uden problemer

Den bruger jo ikke samme hardware....

Hvordan har du opsat trådløs værktøjer i ubuntu?

> Jeg kan vha det trådløse netkort få forbindelse til internettet på
> samme computer med XP installationen.

windows XP bruger jo også egen driver fra producenten....

> Nogen forslag til fejlsøgning ?

1. brug lspci for at se navn og ID på chipsæt mv. på netkortet.
Disse data kan nan bruge på google til at finde ud af om der måske
er kendte problemer med dette netkort. (evt. kun med bestemte kerneversioner)

2. viser "sudo lsmod" nogle moduler som måske er relevant for netkortet?

3. viser "sudo iwconfig" og ifconfig nogle data om netkortet.

4. start med at sætte op uden kryptering og se om det virker.

5. Hvis det virker, så kan du eksperimentere med kryptering.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-09 20:39

Den Mon, 03 Aug 2009 09:09:32 -0700 skrev lars02355@gmail.com:

> [...]
> til 3 uden problemer.
>
> Jeg kan vha det trådløse netkort få forbindelse til internettet på samme

I overskriften skriver du Kubuntu - senere skriver du Ubuntu med Gnome -
det hænger ikke sammen.

Kør installationen fra en live-cd. Inden du starter installationen
opretter du forbindelse med det trådløse netkort. Check at du har
forbindelse til nettet.

Herefter kan du starte installationen med fungerende WiFi, og alt
forløber fint

--
Karl Erik.