MC driller
Fra : Benthe

Dato : 03-08-09 12:30

Min mc har et problem, med at starte.

Jeg har en fast lader på min mc hver nat og den starter fint , men har jeg
ikke ladet den op en dag eller to, så vil den ikke starte.

Starter relæet klikker og startmoteren lyder som om den forsøger at komme
igang.

Men

Er det:
1) Batteriet
2) En løs forbindelse der trækker strøm
3)En startmotor der er så tung at trække at den bør skilles og smøres
eller
4) at den ikke lader selv som den skal.

Hvordan tjekker jeg nemmest de 4 muligheder ?

det er en bmw r1150r

Hilsen Benthe
Også piger kan skrue !"

Fra : Ulvir

Dato : 03-08-09 13:09

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i meddelelsen
> Min mc har et problem, med at starte.

> Er det:
> 1) Batteriet

Det tror jeg..

Fra : Carsten

Dato : 03-08-09 13:20

"Benthe" <bnene@gamil.com> wrote in message
> 1) Batteriet

Det er det sandsynligvis og et nyt batt koster ikke alverden.

> 2) En løs forbindelse der trækker strøm

Det kan det også nemt være, og det kan være svært at finde :-|

> 3)En startmotor der er så tung at trække at den bør skilles og smøres

Næppe

> 4) at den ikke lader selv som den skal.

...også en mulighed

> Hvordan tjekker jeg nemmest de 4 muligheder ?

læs her - skrevet til en scooter, men ideen er den samme i forbindelse med
dit problem:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=6535

Carsten

Fra : Morten

Dato : 03-08-09 13:25

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det er en bmw r1150r
>
> Hilsen Benthe
> Også piger kan skrue !"
>

> Hej tror det er dit batteri der trænger til udskiftning har du tjekket
> vand på batteriet hvis det da ikke er et lukket vedligeholdelsesfri
> batteri mål spændingenVolt på batteriet med et multimeter fås de fleste
> steder fra 40 kr og op. Et batteri der er iorden skulle gerne vise ca 13
> til 13.4,volt når det er opladet og motor/tænding er slukket. og hvis det
> er klappet sammen(istykker) eller er på vej så ligger det på omkring 12
Men tjek lige alle forbindelser for ir eller tæring fejlen kan nemt ligge
der da der så ikke kan løbe strøm nok gennem forbindelser pga.
spændingsfald.
Og hvis du tror den trækker strøm når alt er slukket ku du jo prøve at
afmontere den ene pol og se om det gnister en smule når du holder den på
igen. men pas på når du skruer den af at du ikke kortslutter det hele. Det
bedste er at afmontere minus polen først for så kan man ikke komme til at
kortslutte når når man tager + polen bagefter.
Men du kan tjekke om den lader ved at kigge på forlygte lyset og se om
styrken stiger en smule når du gasser op du kan også bruge et volt meter og
måle på batteriet. skal stige en smule og vise knap 14 volt når du gasser
op

Morten

Fra : Armand

Dato : 03-08-09 15:16

Morten skrev:

> [...]
> måle på batteriet. skal stige en smule og vise knap 14 volt når du gasser

Jeg læser det som at den end ikke kan holde den friske opladning et par
dage!?

Om dét skyldes at batteriet taber spændingen eller om der er et skjult
forbrug på motorcyklen, konstanteres let ved at afmontere minus-polen
efter endt opladning og så pågældende "par dage" senere genmontere den
og se om motorcyklen starter ligeså velviligt som lige efter opladning!
Gør den dét har man haft batteriet adskilt fra en "strøm-røver" i
ledningsnettet, som efterfølgende sikkert fordrer et længerevarende
detektiv-arbejde at finde.
Hvis batteriet derimod er vanlig fladt, er det indre afladning, som
løses på enkleste vis ved at købe et nyt!

--
Armand.

Fra : Benthe

Dato : 03-08-09 14:48

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i en meddelelse

Tak for hjælpen.

Jeg vil prøve jeres forslag af i weekenden.

Hilsen
Benthe

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-08-09 08:12

Benthe wrote:
> 3)En startmotor der er så tung at trække at den bør skilles og smøres

I "gamle dage" var der kul i sådan en. Og hvis de var slidt, skulle der
ekstra meget strøm til at trække den rundt.

Jeg skruer meget lidt selv, så andre må godt lige byde ind.

/jim

Fra : Armand

Dato : 04-08-09 22:10

Jim Andersen skrev:

> I "gamle dage" var der kul i sådan en. Og hvis de var slidt, skulle der
> ekstra meget strøm til at trække den rundt.
>
> Jeg skruer meget lidt selv, så andre må godt lige byde ind.

Det er rigtigt nok - Og stadig faktum!

Men når startvilligheden følger opladning hhv. henstandstid, lyder det
ikke som nogte med startermotoren. I så fald skulle det være et
permanent problem istedet!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-09 22:58

On Mon, 3 Aug 2009 13:30:09 +0200, "Benthe" <bnene@gamil.com> wrote:

Hej Benthe.

>Er det:
>1) Batteriet

Hvis batteriet er defekt vil det ikke holde i to dage.
Det kan være svagt og stå for en udskiftning, men det er sikkert ikke
årsagen til fejlen.
Du kan checke batterier nødstørftigt ved at måle spændingen når der
har været ladet på det i nogle timer.
Er spændingen 14 volt + kan det lades.
Mål så spændingen når det har hvilet sig et par timer er spændingen
12,8-13 volt er det også i orden.
Tænd så lyset på MC'en og lad den stå med lys på i 10 min og mål
spændingen.
Er den stadig over 12,5 volt vil jeg mene batteriet er OK.

Lige et åndssvagt spørgsmål: Er der væske på det batteri, eller kører
den med et "vedligeholdelsesfrit" batteri?

>2) En løs forbindelse der trækker strøm

En kortslutning trækker strøm - som bare fanden
En løs forbindelse trækker ikke strøm - Den forhindrer strømmen i at
løbe.
Så der er nok ikke nogen løs forbindelse mellem starter og batteri,
men der kan være dårlig kontakt mellem generator og batteri.
Læs senere i dette indlæg om hvorledes du kan checke det.

>3)En startmotor der er så tung at trække at den bør skilles og smøres
>eller

Bimmerens startmotor plejer at være stabil nok, og når den kan trække
motoren i gang på et nyopladet batteri vil jeg tillade mig at mene at
den er i orden.

>4) at den ikke lader selv som den skal.

Det er der jeg vil starte med at søge fejlen.
Den nemmeste måde at få et indtryk af om den lader er at starte
mororen, tænde lyset og give lidt gas.
Hvis lysstyrken stiger producerer generatoren strøm.
Om den så producerer nok kan kun afgøres ved at måle spændingen over
batteriets poler med med et voltmeter og motoren løbende i "frisk
tomgang" - ca. 3-3500 RPM.
Spændingen skal her ligge på 14 - 14,4 volt med lyset tændt.
Hvis den ikke kan det er der ikke spænding nok til at lade.

Årsagen kan være en defekt regulator / ensretter, en defekt generator
eller kontaktfejl i stikkene mellem regulator / ensretter og dens
omgivelser.
Prøv at måle spændingen mellem udgangen på ensretteren og batteriet -
Der må ikke være meget mere end 0,2 volt, ellers er der noget galt.

Bimmerens generator er så vidt jeg husker af "biltypen", og der sidder
to små kul i den for at forsyne feltet med reguleringsspænding.
De kan være slidt ned.
Jeg er dog ikke helt sikker på om din model har den type generator.
Her må du læse manualen.

Btw: Har du checket hovedsikringen til generatoren?

>Også piger kan skrue !"

Det er set før - Sågar med godt resultat

God jagt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo