Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Film hakker - Pentax Optio S6 ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-08-09 05:13

Jeg har købt et brugt og billigt Pentax Optio S6, til min datter så
hun kan
lege med det. Når det optager film (30 fps) så køre filmen flot på
skærmen
på kameraet, men lagt over på computeren, så hakker det helt vildt.
Min computer
burde ikke være langsom, men hvad kan det ellers skyldes, og hvad kan
jeg gøre ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 12:22

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>Min computer
>burde ikke være langsom, men hvad kan det ellers skyldes, og hvad kan

Hvilket filformat? Hvilket program til at afspille? Er filmen faktisk
optaget i 30 fps, som kameraet påstår? Et godt råd kræver flere oplysninger.

-Joachim

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 16:05

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilket filformat? Hvilket program til at afspille? Er filmen faktisk
> optaget i 30 fps, som kameraet påstår? Et godt råd kræver flere

Prøv at afspille det på en anden computer.

Fra : SpookiePower

Dato : 03-08-09 13:28

On 3 Aug., 13:21, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> wrote:

> Hvilket filformat? Hvilket program til at afspille? Er filmen faktisk
> optaget i 30 fps, som kameraet påstår? Et godt råd kræver flere oplysninger.
>
> -Joachim

Da jeg valgte kameraet var det ud fra info fra dpreview.com hvor
kameraet står til at have 30 fps -
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pentax/pentax_optios6.asp

Kigger jeg i manualen står der ca 12 fps...mærkeligt.

Filmen er i avi format og afspilles i Windows Media player
og Windows Movie Maker. Lyden afspilles dog helt uden problemer.

Fra : SpookiePower

Dato : 03-08-09 14:02

Dette er er lidt mærkeligt...

I den danske manual står der 12 fps og at filmen bliver
optaget i AVI Open DML Motion JPEG.

I den engelske står der 30 fps og at filmen er optaget
i avi - MPEG-4 DivX

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 23:45

> [...]

>optaget i AVI Open DML Motion JPEG.

>I den engelske står der 30 fps og at filmen er optaget

Det har du ret i. Det lyder mærkeligt og selvmodsigende. Hvis det er en AVI,
kan det måske betale sig at konvertere filen til MPG og samtidig konvertere
framerate (især hvis ønsket er at brænde en DVD senere). Computeren bruger
mindre energi på at afspille en standardfil end at skulle konvertere et
(måske) skævt AVI/DivX format (afhængig af installeret codec på computeren)
hver gang.

Det er klart, at hvis filmen er optaget i 12 fps, vil det blive noget hakket
som du skriver. At den vises "normalt" på kameraet må skyldes, at kameraet
viser den i 12 fps. Det er ikke sikkert, at kameraet kan vise noget i 30
fps - og hvorfor så optage i en så høj framerate som oven i købet fylder
langt mere.

-Joachim