MS Windows
briani 27239
Hvordan etablere en "system recovery" som ~
Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 11:35

Det jeg søger er en mulighed for at have et gemt system på sin egen
partition.
Den skal kunne kaldes ved tryk på en F -tast under opstart og autokøre en
systemrecovery fra A til Z.

Min HP har sådan en, men jeg kunne tænke mig at opdatere den således at den
kan gendanne med de opdateringer der har været til Vista.
Så må jeg spørge om det er muligt at gøre med den nuværende recovery? Jeg
tror det ikke.

Så vil jeg arbejde hen imod at have en opdaterbar recoverypartition i stedet
for!

Giv mig løsningen!))
Den SKAL fungere under opstart med et tryk på en F-tast. Tud mig ikke ørene
fulde med Windows recoveryfunktion.
Den jeg søger, skal kunne blanke disken i ét hug og sætte fuldt system på!

Den skal også være der når jeg sætter Windows 7 på! Så skal jeg kunne gemme
hele installationen på recoverypartitionen og give den en opdatering i ny og
næ, således at trykker jeg på min F-tast så cykler hele systemet ind på
disken i nyeste opdaterede version, så ny som jeg har husket at gemme den
til.

Det bliver spændene at betragte alle de sublime løsningsforslag der vil
fylde tråden med top-IQ Løsninger fra hidtil "skjulte aspergere" der hele
deres liv kun har haft fokus på system recovery.))

Med håb
Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-09 12:19

Jens Erik Bech wrote:

> Det jeg søger er en mulighed for at have et gemt system på sin egen
> partition.
> Den skal kunne kaldes ved tryk på en F -tast under opstart og
> autokøre en systemrecovery fra A til Z.

En anden harddisk er måske billigere end den software-licens, der skal til.
Alternativt må du til at interessere dig for ... måske Norton Ghost, men det
som lige nu giver færrest søvnløse nætter er vist Altiris. En del af de
HP'er jeg har med at gøre supportmæsssigt er leveret med en præinstall af
det. Zitech brugte et system hedder PC Angel, det har fungeret fremragende
de gange jeg har haft brug for geninstallere med det.

Vær opmærksom på at der ligger et nyt "basis-formatterings-system" og lurer,
som muliggør flere partitions på harddisken, det ville jeg gerne vide om
Windows 7 foretrækker at bruge, hvis jeg var i din situation, det ligner
Microsoft rigtig godt at underdokumentere sådanne ændringer overfor
almindelige brugere.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 17:57

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ligner Microsoft rigtig godt at underdokumentere sådanne ændringer overfor
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg takker for dine råd, men softwaren du beskriver ser ud til at være til
store firmaer.

Jeg testede en win7 og reinstallerede derefter Vista. Recovery kunne ikke
startes op, men efter jeg indsatte den første af mine brændte
recovery-DVD-er så smed den Vista tilbage fra den skjulte partition.

Men så knokler den jo derudaf med evindelighe opdateringer der er kommet
siden recoverypartitionen blev etableret.
Jeg gider ikke hele denne langsommelige procedure + geninstall af alle mine
"neadfull things".
Recovery skal virke fra det punkt jeg vælger med de programmer jeg har
installeret.

Jeg prøver Acronis True Image Home 2009, som Gert fortæller en fantastisk
beretning om.

Men også tak til dig fordi du gad at øse af din viden.

Hilsen
Jens

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 03-08-09 14:36

On Mon, 3 Aug 2009 12:34:31 +0200, "Jens Erik Bech" <lyrik@heaven.dk>
wrote:

[klip - forklaring]

> [...]
>næ, således at trykker jeg på min F-tast så cykler hele systemet ind på
>disken i nyeste opdaterede version, så ny som jeg har husket at gemme den

Måske er Acronis True Image Home 2009 noget, du kan bruge?

Se nærmere her:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Én af de muligheder, programmet tilbyder, er at oprette en del af en
disk som Acronis Secure Zone, dvs. et område, der kun kan nås fra
Acronis.

I dette område kan man så placere backups af resten af disken.

Når Acronis Secure Zone oprettes, kan man samtidig oprette en
bootmanager-funktion, hvorfra Acronis kan startes ved tryk på F11,
uden at Windows startes.

Nu kan man både udføre backup til og restore fra Acronis Secure Zone.
Backups kan udføres som complete, incremental, differential og på
enkeltfil-basis.

Disse funktioner kan selvfølgelig også udføres fra det installerede
Acronis-program under en kørende Windows.

Nedenstående eksempel på anvendelsen kan overspringes efter behov

Venlig hilsen
Gert

#########################################################

Selv bruger jeg Acronis True Image Home 2009 på følgende måde:

På min stationære HP Pavilion er systemdiskene monteret i udskiftelige
skuffer, således at jeg kan skifte mellem en Windows XP-disk, en
Windows Vista-disk og en Windows 7 RC-disk på under et minut.
Hver disk indeholder altså kun ét OS.

XP-disken er "produktionsdisk", mens Vista- og 7-disken kun er
"legetøj ".
Desuden har jeg en reserve-disk i en skuffe klar til indsats, hvis en
de tre andre diske skulle gå fysisk død.
Da disken jo lige så godt kan have et indhold som være tom, indeholder
den normalt en kopi af XP-disken.

Mit D-drev befinder sig på en separat, fast monteret 250 GB disk og
indeholder data, der skal kunnes nås, uanset hvilken Windows-version
(diskskuffe) der kører.

Alle diske er 250 GB NTFS-diske, som har en formateret kapacitet på
ca. 234 GB.

På hver disk (undtagen D-disken) er halvdelen af pladsen (dvs 117 GB)
brugt til Acronis Secure Zone, og 7 GB bruges til en FAT-32-formateret
HP Recovery Partition på 7 GB (drev E).

Resten af pladsen (ca. 110 GB) bruges til systemdrev (C).

Der vil således altid være plads i Acronis Secure Zone til en total
backup af systemdrev og HP Recovery Partition.

Ved siden af de (på skift) "indbyggede" diske har jeg 2 E-SATA-diske i
eksterne diskbokse, 1 stk. 500 GB og 1 stk. 250 GB.

På 500 GB disken gemmes incremental backups af de nævnte "skuffediske"
(undtagen reservedisken). En disk kan således genskabes i tilfælde af
fysiske diskfejl (ny disk i skuffen).
På 500 GB disken gemmes også incremental backups af D-disken.

250 GB disken bruges til backup af husets øvrige PC'er
(2 stk. ældre Win2000-maskiner og en lille NoteBook med Win XP).

Alt dette lyder måske voldsomt - men med et passende backup-skema er
det faktisk ikke svært at holde styr på, og jeg føler mig ret sikker
på at være kørende igen på ret kort tid, hvis et diskhavari
(software eller hardware) skulle indtræffe.

Eks.: En komplet F11-restore fra Acronis Secure Zone af min XP-disks
C- og E-drev varer ca. 45 min. og kan udføres, selv om Windows ikke
kan startes.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 17:41

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Acronis-program under en kørende Windows.
>
> Nedenstående eksempel på anvendelsen kan overspringes efter behov

,,,,,,,,,,,,
Tusind tak Gert! et forbløffende stykke software!

Jeg har bestilt den og fandt den endda i Pap og CD til spotpris:
http://www.amazon.co.uk/Acronis-True-Image-Home-2009/dp/B001GCTRBE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=software&qid=1249317574&sr=1-1

Tak igen fra
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 11-08-09 19:34

> [...]
>
> Eks.: En komplet F11-restore fra Acronis Secure Zone af min XP-disks
> C- og E-drev varer ca. 45 min. og kan udføres, selv om Windows ikke
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har installeret secure zone og system backup til denne zone med
almindelig komprimeringsgrad.
Men så har den også en "komplet back-up" som jeg ikke har lavet og som jeg
gætter på er en sektor for sektor back-op af hele c-drevet.?.
Så har jeg lige tilføjet e-mail og kontaktadresser til secure-system
backuppen. Og givet den en opdatering grundet mere "Windows Update"
Det jeg vil backe op er Systemet med opdateringer og Nero 9
totalinstallationen med aktiverede plugins.
Det skyldes den lange tid det vil tage at re-installere og re-aktivere.

Får jeg Nero og det opdaterede system tilbage med det jeg har gjort?
Hvilke flere ting vil den store sektorback-op give?
jeg vil helst ikke lave den.

Jeg vil blive glad hvis du vil svare mig! Eller bare kaste nogle
praktiske erfaringer i grams?

Hilsen
Jens

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 12-08-09 10:41

On Tue, 11 Aug 2009 20:33:50 +0200, "Lyrik" <lyrik@live.dk> wrote:

[klip - forhistorie]

> [...]
>Men så har den også en "komplet back-up" som jeg ikke har lavet og som jeg
>gætter på er en sektor for sektor back-op af hele c-drevet.?.

Det er næppe en sector-by-sector-backup af hele C-drevet.

En sådan laves kun, hvis man udtrykkeligt angiver det ved backup af en
hel disk eller partition.
Som standard laves der kun backup af sektorer, der indeholder data,
jfr. følgende klip fra Help-funktionen:

[Citat]
To select a disk/partition:
• Check the corresponding box. If you select a disk, all its
partitions will also be selected.
• To make a sector-by-sector backup, check the Back up
sector-by-sector parameter. By default the program copies only the
hard disk sectors that contain data. However, sometimes it might be
useful to make a full sector-by-sector backup. For example, you have
deleted some files by mistake and want to make a disk image before
trying to undelete them, because sometimes undeleting may create
problems in the file system. Please note that this mode increases
processing time and usually results in a larger image file because it
copies used and unused hard disk sectors.
[Citat slut]

Klip fra Help-funktionen vedr. System State Backup :

[Citat]
Choose the System State parameter if you need to back up the boot
files, registry, protected Windows files, and COM+ CLASS registration
database. Backing up the System state allows you to restore the system
files, drivers, etc., but not the data files and folders you use in
your work.
[Citat slut]

Første gang man laver en System State Backup, vil denne være en full
backup.
Det er derfor nok den system backup du nævner, der optræder som full
backup.
Hvor meget fylder backup'en i forhold til indholdet af drev C: ?

>Så har jeg lige tilføjet e-mail og kontaktadresser til secure-system
>backuppen. Og givet den en opdatering grundet mere "Windows Update"

[klip flyttet - se nedenfor]

>Får jeg Nero og det opdaterede system tilbage med det jeg har gjort?

Nej, det tror jeg ikke ;-(
Du har ikke nævnt noget om, at du har lavet backup af selve Nero (?)
Er Nero installeret på drev C: ?

>Hvilke flere ting vil den store sektorback-op give?
>jeg vil helst ikke lave den.

Du kan ikke slippe for en full backup som udgangspunkt, uanset
backup-type (Disk/Partition, My data, System State osv.)

[klip flyttet hertil]

>Det jeg vil backe op er Systemet med opdateringer og Nero 9
>totalinstallationen med aktiverede plugins.
>Det skyldes den lange tid det vil tage at re-installere og re-aktivere.

Ja, selv om det sikkert kunne lade sig gøre, ville det være sejt
arbejde.

Derfor bør du som udgangspunkt lave en full backup af din systemdisk
(alle partitioner undtagen Secure Zone).

Efterfølgende laver du incremental eller differential backups af din
systemdisk (alle partitioner undtagen Secure Zone) med passende
mellemrum.
Se forskellen mellem incremental og differential backup i
Help-funktionen.

Husk *altid* at aktivere validation ved oprettelse af backups!
En backup, som man tror du'r, men som ikke gør det, er værre end ingen
backup!

Sæt evt. dine backups til at køre om natten, når du alligevel ikke
bruger PC'en - de kan indstilles til automatisk at slukke for PC'en
efter afsluttet backup.

Med et sådant backup-sæt kan du restore hele din systemdisk (alle
partitioner) hurtigt og nemt til den status, der var gældende ved
sidste incremental/differential backup
(eller til en tidligere status, hvis dette ønskes).

Det er også muligt at restore udvalgte mappe/filer fra backup-sættet.

Secure Zone er en smart ting - men vil man sikre sig yderligere, bør
man også have backups liggende på en anden (gerne ekstern) disk.
Disken med Secure Zone kunne jo "dø", og så er man ilde stedt, hvis
man ikke har andre gemmesteder

>Jeg vil blive glad hvis du vil svare mig! Eller bare kaste nogle
>praktiske erfaringer i grams?

Jeg håber hermed at have kastet en smule mere lys over Acronis'
mysterier

Vh Gert