Rødt og hvidt kød
Fra : Ivar

Dato : 02-08-09 13:21

Hvad er det kriteriet, for om kød regnes rødt eller hvidt?

Ivar Magnusson

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-08-09 14:09

Ivar wrote:
> Hvad er det kriteriet, for om kød regnes rødt eller hvidt?

Mener du pattedyrkød i forhold til kylling, eller mener du
kyllingebenkød i forhold til kyllingebrystkød?

Hvis det er sidstnævnte, så gætter jeg på at det går på, hvilke muskler
fuglen bruger i det daglige. En kylling går meget rundt på benene, og
bruger vingerne meget lidt, og derfor vil der være relativt mange
blodklar i benene (mørkt kød) og relativt få blodkar i brystet (hvidt
kød). For vildtfugle er det vel omvendt, de flyver ofte og går ikke så
tit, så brystkødet er mørkt og benkødet er hvidt.

Det er dog muligt at jeg er galt på den. I så fald vil der snart komme
én forbi, der skriver hvordan det forholder sig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-08-09 15:55

On Sun, 02 Aug 2009 15:09:02 +0200, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> bruger vingerne meget lidt, og derfor vil der være relativt mange
> blodklar i benene (mørkt kød) og relativt få blodkar i brystet (hvidt

Hvis man laver langgris af en politiker må jeg således formode, at røven
bliver blodrød, mens ørerne bliver hvide? Hjernen svinder ind til lille
gnalling, som knuses i en morter og pulveret drysses over de dampende
baller - desværre uden smagbar effekt, da der absolut ingen vitaminer er i.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bisse

Dato : 02-08-09 14:11

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er det kriteriet, for om kød regnes rødt eller hvidt?
>

> Ivar Magnusson

Jeg definerer rødt kød (og dermed det, der beviseligt øger risikoen for
f.eks. brystkræft) som alt, der har gået på fire ben.
B. Sørensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-08-09 15:59

On Sun, 2 Aug 2009 15:11:03 +0200, Bisse wrote:

> Jeg definerer rødt kød (og dermed det, der beviseligt øger risikoen for
> f.eks. brystkræft) som alt, der har gået på fire ben.

Definerer du også et evolutionært stade? Slangen blev, som bekendt, i
paradisets have dømt til forevigt at krybe på sin bug. Hvor mange ben den
gik på indtil da, kan vi kun gisne om.

Slangekød er, mig bekendt, meget lig kyllingebryst og således hvidt kød,
men ehhhh ....
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bisse

Dato : 02-08-09 16:27

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gik på indtil da, kan vi kun gisne om.
>
> Slangekød er, mig bekendt, meget lig kyllingebryst og således hvidt kød,

Haha :)
Så langt er jeg ikke kommet i mine overvejelser, da slanger ikke indgår som
en mulighed i mine daglige valg.
Ved heller ikke, om underudviklede overekstremiteter tæller med, så kænguro
holder jeg mig også fra :)

http://www.samvirke.dk/samvirke/mad/artikler/Sider/Vispiserformegetr%C3%B8dtk%C3%B8d.aspx

- her især sætningen:
"Nu forbinder verdens fremmeste kræftforskere det store forbrug af rødt kød
med kræft. Betegnelsen rødt kød dækker over okse-, lamme-, hjorte- og
grisekød, eller alt kød fra dyr med fire ben."

B. Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 16:34

"Bisse" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kød med kræft. Betegnelsen rødt kød dækker over okse-, lamme-, hjorte- og
> grisekød, eller alt kød fra dyr med fire ben."

Men det er da en problematisk inddeling. Strudsekød f.eks. er meget mørkt,
og er flere gange blevet sammenlignet med oksekød. (Det er faktisk mørkere
end oksekød)
Men det skal henregnes til "hvidt" kød?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bisse

Dato : 02-08-09 16:58

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og er flere gange blevet sammenlignet med oksekød. (Det er faktisk mørkere

Helt enig.
I det hele taget er det problematisk at bruge et begreb, som allerede har
een betydning ( rødt kød = ikke gennemstegt kød). Begrebsforvirringen er vel
således også årsagen til, at spørgsmålet overhovedet er blevet rejst her.
Men mener at jeg tror at jeg kan huske at have læst mig til, at f.eks.
fedtsammensætningen er et væsentligt kriterium.
Ville være lettere og nok også nemmere at huske, at kød fra pattedyr
tilsyneladende er problematisk mht. kræftudvikling.

B. Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 17:09

> Ville være lettere og nok også nemmere at huske, at kød fra pattedyr
> tilsyneladende er problematisk mht. kræftudvikling.

Så hvalkød er "rødt" kød?

--
Martin
-hvorfor ligger den lille orblinde blåhval på havbunden og skriger af grin?

Fra : Bisse

Dato : 02-08-09 17:18

> [...]
> grin?
> - Jo, den har læst, at den er verdens største pjattedyr

Ja det vil jeg mene

Fra : Max

Dato : 02-08-09 18:15

Hej Bisse

> Ja det vil jeg mene

En hval er jo også et firbenet dyr som sæler og den slags jo også er.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 02-08-09 21:02

Bisse skrev:

> [...]
> således også årsagen til, at spørgsmålet overhovedet er blevet rejst her.

Ja, jeg har aldrig været i tvivl om at oksekød var rødt kød, og
kylling hvidt. Men jeg kunne godt tænke mig en ordentlig definition,
ellers er det svært at tage en kostanbefaling alvorligt.

Jeg har hørt folk sige at de aldrig spiser rødt kød, da de altid
gennemsteger kødet. Det er jo forkert (begge dele). Men jeg kan
kun give dig ret, det er en dårlig betegnelse.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 02-08-09 21:23

Hej Ivar

> Ja, jeg har aldrig været i tvivl om at oksekød var rødt kød, og
> kylling hvidt. Men jeg kunne godt tænke mig en ordentlig definition,
> ellers er det svært at tage en kostanbefaling alvorligt.

Der findes sikkert ingen defination, betegnelserne er jo ikke
ligefrem noget videnskabeligt, men blot noget vi bruger som
vi nu selv mener er korrekt. Det svare nogenlunde til at ville
definere bredden på en snæver vending.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 02-08-09 21:41

Max skrev:

> Der findes sikkert ingen defination, betegnelserne er jo ikke
> ligefrem noget videnskabeligt, men blot noget vi bruger som
> vi nu selv mener er korrekt

Hvis en person får at vide, han ikke bør spise rødt kød, har
det ikke meget mening, hvis han selv kan definere hvad det er.

Der findes masse af kostvejleninger der indeholder bemærkninger
om rødt kød. Jeg kan ikke tage disse råd alvorligt, hvis
de hver har deres egen definition. Så har rådene ingen mening.
http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&rlz=1G1GGLQ_DADK268&q=%22r%C3%B8dt+k%C3%B8d&btnG=S%C3%B8g&meta=

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 02-08-09 22:11

Hej Ivar

> Hvis en person får at vide, han ikke bør spise rødt kød, har
> det ikke meget mening, hvis han selv kan definere hvad det er.

Den eneste der kan definere hvad det betyder er ham der
giver informationerne til at starte med.

> Der findes masse af kostvejleninger der indeholder bemærkninger
> om rødt kød. Jeg kan ikke tage disse råd alvorligt, hvis
> de hver har deres egen definition. Så har rådene ingen mening.

Nå kostvejledere som dem der engang fortalte os at det nærmest
var selvmord at spise æg ?

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 02-08-09 20:55

Bisse skrev:

> Jeg definerer rødt kød (og dermed det, der beviseligt øger risikoen for
> f.eks. brystkræft) som alt, der har gået på fire ben.

Den med fire ben, virker som en populærversion. Der må være
en mere præcis definition, ellers virker det useriøst at
bruge betegnelsen i forbindelse med forskellige kostråd.

Ivar Magnusson

Fra : Mogens

Dato : 03-08-09 06:39

Ivar wrote:
> Hvad er det kriteriet, for om kød regnes rødt eller hvidt?
>

> Ivar Magnusson

Der lader ikke til at være en entydig definition:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat

Fra : Ivar

Dato : 03-08-09 16:17

Mogens skrev:

> Der lader ikke til at være en entydig definition:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat

Næh. Konklusionen må være, at man ikke bør benytte udtrykket.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 03-08-09 19:44

Hej Ivar

> Næh. Konklusionen må være, at man ikke bør benytte udtrykket.

Nej, konklutsionen må være at bruger man udtrykket skal man
forklare hvad man mener med det.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 03-08-09 20:45

Max skrev:

> Nej, konklutsionen må være at bruger man udtrykket skal man
> forklare hvad man mener med det.

Så har det ikke rigtig nogen mening. Så kan man lige så godt
lade forklaringen stå alene.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 03-08-09 21:04

Hej Ivar

> Så har det ikke rigtig nogen mening. Så kan man lige så godt
> lade forklaringen stå alene.

Nej, nej, det er jo moderne at bruge sære ord og så forklare
deres betydning i samme åndedrag :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 03-08-09 21:38

> Hej Ivar

> Nej, nej, det er jo moderne at bruge sære ord og så forklare
> deres betydning i samme åndedrag :)

Pim?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 03-08-09 12:46

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det kriteriet, for om kød regnes rødt eller hvidt?
>

> Ivar Magnusson

Kalvekjøtt regnes som diettkost i mine bøker. Kalven går da på fire
ben......
--
Grethe
deilig å være norsk i DK