Sjov kørsel med sidevogn! findes det?
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-08-09 17:31

Hej NG.

Den cykel jeg har prøvet at køre med sidevogn var i hvert fald ikke
sjov en Jawa 350 Bluestyle med en eller anden vogn monteret, jeg
snakker her om køreegenskaber og ikke hestekræfter .......... men det
ka' måske lade sig gøre, er faldet over denne i min evindelige surfen

http://www.youtube.com/watch?v=HgrqzJT2leY&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eadvrider%2Ecom%2Fforums%2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D294734%26page%3D129&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=oJa8kGjZJY4&feature=related

http://www.schwenkergespanne.de/ et lille link til fabrikanten hvis
der var nogen der skulle få de lyster priser fra 6400.- Euro i
Tyskland med TUV godkendelse ........ kunne man mon få den godkendt i
DK ?, nårhh nu har jeg ikke lige 50K at smide efter et såån projekt,
men IMO ser det da lidt sjovt ud

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-09 18:18

> [...]
> TUV godkendelse ........ kunne man mon få den godkendt i DK ?, nårhh nu
> har jeg ikke lige 50K at smide efter et såån projekt, men IMO ser det da

Næsten synd at give sådan en HP2 støttehjul ... Men det kan af og påmonteres
på 5min så hvorfor ikke

Men mon ikke det går noget ud over terræn egenskaberne

Fra : LasseNC

Dato : 02-08-09 12:10

On Aug 2, 7:17 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Næsten synd at give sådan en HP2 støttehjul ... Men det kan af og påmonteres
> på 5min så hvorfor ikke
>
> Men mon ikke det går noget ud over terræn egenskaberne

Tjaeh, hvis den er gearet rigtigt og sat ordenligt op er det skam
sjovt nok.

Jeg har ihvertfald fået lavet nogle baghjulsudskridninger på min :D

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-08-09 19:48

Den første er klart det bedste bud. Og jeg har set en på DK-plader.

Ellers ville jeg vælge en Comet, hvis man har brug for lidt mere plads, men
der er køretøjet stift. Men den styre med sidevognshjulet og har klart de
bedste køreegenskaber ift. mangen andre. Har prøvet EML og 2 mindre typer
som jeg ikke ved hvad hedder, her vinder Comet klart.

Men den på video er klart bedst og kan hurtigt afmonteres.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : boa

Dato : 03-08-09 10:51

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> [...]
> Tyskland med TUV godkendelse ........ kunne man mon få den godkendt i
> DK ?, nårhh nu har jeg ikke lige 50K at smide efter et såån projekt,

Desværre synes det som om de gamle mænd
i færdselsstyrelsen bare pr automatik
siger nej til alt nyt, uanset om det er
en forbedring. Da jeg selv måtte til at
køre med sidevogn efter en ulykke
forsøgte jeg at få oplysninger om
godkendelsesmulighederne for en
"Schwenkergespanne", og fik det svar at
det kunne jeg godt glemme alt om, for
man ville simpelthen ikke godkende et
sådant køretøj uanset hvordan. Denne
type holdning mødte jeg også, da jeg
nogle år tidligere forespurgte til
muligheden for at få en ATV godkendt som
handikapkøretøj uden at den skulle
indregistreres som bil med deraf
følgende beskatning. Svaret i al sin
afslørende klarhed lød : "Disse
teknologisk set dybt inferiøre køretøjer
ønsker vi ikke at se på det danske
vejnet" Niveauet i samtalen gik
yderligere nedad, da jeg blev belært om
at ethvert køretøj med fire hjul var at
betragte som en bil. "Hvad så med en
traktor ?" spurgte jeg lidt forundret.
Svaret var "Nu ikke næsvis unge mand !"
Yderst smigrende, da jeg på det
tidspunkt havde holdt 50 års fødselsdag
for flere år siden
At Henrik har set en schwenker på danske
plader er spændende. Har ejeren fået den
godkendt som sådan, eller er den gået
gennem syn uden at synsmanden
overhovedet har opdaget hvad der var
tale om ?? Syn af min egen
sidevognsmaskine var i hvert fald så
overfladiskt at stort set hvad som helst
kunne have lade sig gøre.

--
Med bedste hilsner fra
BoA

Fra : Armand

Dato : 03-08-09 15:10

boa skrev:

> [...]
> sin afslørende klarhed lød : "Disse teknologisk set dybt inferiøre
> køretøjer ønsker vi ikke at se på det danske vejnet"

Og i mellemtiden er såvel ATV'ere som (GO-)Karts blevet mulige at
indregistrere - Sikkert ud fra en EU-normalisering (selvom jeg hader det
begreb som forklaring på alskens ændringer) :-/

Løsningen ville måske være at købe en brugt ekvipage i Sverige eller
Tyskland, eftersom at godkendelse i andre EU-lande skal accepteres!
Eftersom at man sikkert alligevel skal igang med noget egen-import af
build-on kittet, er der jo ikke meget længere til at importere hele
klumpen istedet :-/

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-08-09 16:59

"Importerer hele ekvipagen"

Vent lige lidt med det. Der er snart nyt i afgiftssagen på sidevogne. Og
hvis rygterne taler sandt kan det være lidt "farligt" at syne en
kompletimporteret sidevognsMC.

Men vi venter stadig på at se noget på skrift.

Lige nu er bedste alternativ TüV. Færdselsstyrelsen er spild af tid. Men har
man først godkendt et køretøj i DK, kan du låne denne ejers papirer og så
slipper man lidt billigere igennem.....

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-08-09 17:00

"Har ejeren fået den godkendt som sådan"

Såvidt jeg ved, er jeg ret sikker på at alt er ok...

Men med lidt held møder jeg ham til sidevognstræffet i næste måned. Der var
han i sidste år.

Fra : Seth

Dato : 03-08-09 13:02

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote in

> [...]
> Tyskland med TUV godkendelse ........ kunne man mon få den godkendt i
> DK ?, nårhh nu har jeg ikke lige 50K at smide efter et såån projekt,

Jeg mener at have set sidevognsekvipager hvor ikke kun motorcyklen men også
sidevognen læner under svingning.
_
Seth

Fra : Seth

Dato : 03-08-09 13:26

Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote in

> Jeg mener at have set sidevognsekvipager hvor ikke kun motorcyklen men
> [...]

Jeg har et par eksempler her:

http://i251.photobucket.com/albums/gg285/swaybar2002/STEERINGWHEELS.jpg

http://www.bahnsporttechnik.de/125_250_Kid/Shupa/Schwenkerlindemann.jpg

http://i182.photobucket.com/albums/x183/lstzephyr/DSCF0031.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg285/swaybar2002/toro.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_xq5FyFDQA0A/Se_
6jw1wDhI/AAAAAAAAAdY/kV6HsdYRSZU/s1600-
h/Armec+sidewinder+tilting+sidecar+newcaferacersociaety+1.jpg

http://thekneeslider.com/images/flexisidecar.jpg

http://www.arteauto.com/ProductImages/sculptures/TiltsandTurnsJeffDeckerL
G.jpg

Princippet minder jo lidt om denne Gilera:
http://s2.bikewalls.com/pictures/Gilera_Fuoco_500ie_2009_26_1024x768.jpg
_
Seth

Fra : Jørn

Dato : 03-08-09 18:50

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> G.jpg
>
> Princippet minder jo lidt om denne Gilera:

Nå drenge, så må vi vist tage den én gang til, om ikke andet så for Prins
Knud.
30 år med sidevogns interesse og en del af dem som importør af EML og
SideBike (Cometerne) giver en smule viden.
De nye afgift regler er følgende:
Hvis man monterer en sidevogn på en dansk indregistreret motorcykel er der
ikke længere afgift på sidevognen (trådte i kraft 18/12-08). Dette gælder
også for sidevogne med de konstruktive ændringer (hjælperamme, forgaffel
o.a), som kræves for at kombinationen kan godkendes på baggrund af
attesterne fra anerkendt prøveinstitut. Se evt. www.sidevogn.dk eller
www.mchojbjerg.dk og Link.
Det er faktisk Højbjerg folkene, der bør have æren for ændringen af
afgiftloven.

Godkendelse af køretøjet: (detailforeskrifter fra Færdselsstyrelsen)
1-En motorcykel kan godkendes til kørsel med sidevogn på baggrund af en
tilladelse fra Motorcykelfabrikanten.
2-Kan eller vil fabrikanten ikke give tilladelsen, eller er motorcyklen
ombygget med hjælperamme og/eller anden forgaffel, kan godkendelse ske på
baggrund af attest fra anerkendt prøvelaboratorium. Attesten skal omtale de
kørselsmæssige og styrkemæssige forhold positive. (frit efter hukommelsen)

Om køretøjet har været indregistreret i andet EU/EØS land ændrer ikke noget,
men var dog synsgivende for en del år siden, i en relativ kort periode. Hvis
detailforeskrifterne i dag ikke er overholdt, kommer køretøjet ikke på
vejen.
Nu er der sikkert nogen der kan fortælle om sidevogne, som er synet på
baggrund af en udenlandsk registrerings attest og det findes mange steder og
det skal vi så bare være glade for.............

Færdselsstyrelsen kan ikke bare bestemme om noget skal ud at køre på de
danske veje, for hvis køretøjet overholder de krav, som de selv har
udstukket, så godkendes det også.
På trods af disse regler, som nogen sikkert synes er alt for restriktive,
vil jeg dog påpege at det er blevet noget nemmere at erhverve sig en
sidevogn med gode og sikre køreegenskaber.

Hvis papirerne på den omtalte Schwenker (sikkert Kalich) omtaler
konstruktion og køreegenskaber værende tilfredsstillende og positive, vil
køretøjet blive synet og vejen er åben for en meget anderledes og skide sjov
måde at køre motorcykel på.
Og så én ting mere - børn elsker at køre i sidevogn og kan tage en blunder
når det er nødvendigt.
Hilsen Jørn