Mirabellesirup
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-08-09 07:35

Jeg har mange mirabeller i år, både gule og røde. Ud over
marmelade/syltetøj og saft, har jeg på "Alletideres Kogebog"
(www.dk-kogebogen.dk) fundet en opskrift på en sirup, indkogt af
mirabeller. Det lyder jo ret enkelt, så hvorfor ikke?

Hvad bruger man efterfølgende denne sirup til? Har den særlige egenskaber
og smag, så den bruges til noget specielt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Emil

Dato : 03-08-09 02:08

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad bruger man efterfølgende denne sirup til? Har den særlige egenskaber
>og smag, så den bruges til noget specielt?

Nej, smagen af kogte mirabeller er svag, og ikke specielt interessant.
Selve opskriften burde forbydes, da den fjerner alt det gode.

Brug i stedet opskriften på Mustrada del frutti (stavret forkert) og
udelad senneppen - se tidligere indlæg er i gruppen.
Så får du vidunderlig god marmelade/syltetøj - eller følg opskriften
og få udviddet din smagshorisont.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-09 05:13

On Mon, 03 Aug 2009 03:08:20 +0200, Emil wrote:

> Nej, smagen af kogte mirabeller er svag, og ikke specielt interessant.
> Selve opskriften burde forbydes, da den fjerner alt det gode.

Ok, tak for advarslen.

> [...]
> udelad senneppen - se tidligere indlæg er i gruppen.
> Så får du vidunderlig god marmelade/syltetøj - eller følg opskriften

Det lyder spændende. Jeg har Googlet efter alle mulige og umulige
kombinationer og stavemåder, men har ikke kunne finde "Mustarde del Frutti"
eller noget der ligner. Hvis det har været omtalt her i gruppen, kan du
måske give mig en msg-ID eller en præcis overskrift på tråden?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Heidi

Dato : 03-08-09 16:48

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> Frutti" eller noget der ligner. Hvis det har været omtalt her i
> gruppen, kan du måske give mig en msg-ID eller en præcis overskrift

Jeg er ret sikker på der menes Mostarda. Møjdyrt at købe, og noget
tidskrævende selv at lave - så kan man jo selv vælge

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 03-08-09 21:33

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> wrote:

>Jeg er ret sikker på der menes Mostarda. Møjdyrt at købe, og noget
>tidskrævende selv at lave - så kan man jo selv vælge

Du har ret; mit italienske kan efterhånden ligge på et meget lille
sted. men jeg havde dog advaret.

Det tager lang tid at lave, men selve arbejdstiden synes jeg er til at
overse, hvis man lige bruger de naturlige små pauser i madlavningen.

OK, tidsrøveren er tilberedning af frugterne; men har man skolebørn
til rådighed, er det jo blot lidt extra hygge omkring
frugtspisningstiden.

Mit første forsøg blev saboteret inden tilsætning af sennep, idet
frugterne blev brugt som lækkert tilbehør til is, og siruppen blev så
oppisket i æggehvider og bagt 4 sekunder i microovn til marengs.

Efterfølgende forsøg viste, at mostarda bør hvile mindst en månedstid
før ibrugtagning, men så bliver det også godt.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 03-08-09 20:45

> [...]

>eller noget der ligner. Hvis det har været omtalt her i gruppen, kan du
>måske give mig en msg-ID eller en præcis overskrift på tråden?

Som Heidi skriver, er det Mostarda di Frutta, som er med blandet
frugt; men der findes et hav af opskrifter med alle mulie frugter.

Tråden er startet den
Subject: Mostarda - hvordan?

Fremgangsmåde og opskrift her:
<http://italianfood.about.com/od/saucescondiments/ss/aa121305.htm>
<http://italianfood.about.com/od/saucescondiments/a/aa121405.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-08-09 06:00

On Mon, 03 Aug 2009 21:44:36 +0200, Emil wrote:

> Som Heidi skriver, er det Mostarda di Frutta, som er med blandet
> frugt; men der findes et hav af opskrifter med alle mulie frugter.
>
> Tråden er startet den
> Subject: Mostarda - hvordan?

Jeg kan godt finde tråden på Google og begge mine newsservere, men alle
steder findes kun Jens Bruuns oprindelige indlæg - resten af tråden
mangler.

> Fremgangsmåde og opskrift her:
> <http://italianfood.about.com/od/saucescondiments/ss/aa121305.htm>
> <http://italianfood.about.com/od/saucescondiments/a/aa121405.htm>

Udførligt, men også noget omstændigt stof, mern jeg vilk dog læse det med
interesse. Baggrund og forskellige typer i regionerne tænder mig og nu er
jeg pludselig helt lun på at lave italiens frugtsennep.

At købe en færdig sennepsessens på apoteket er no nemt, men hvad siger
gatrokokkerne til det? Laver man selv sin grundingrediens?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-08-09 06:10

On Tue, 4 Aug 2009 07:00:10 +0200, Kurt Hansen wrote:

> Jeg kan godt finde tråden på Google og begge mine newsservere, men alle
> steder findes kun Jens Bruuns oprindelige indlæg - resten af tråden
> mangler.

Så lykkedes det.

> [...]
>
> At købe en færdig sennepsessens på apoteket er no nemt, men hvad siger
> gatrokokkerne til det? Laver man selv sin grundingrediens?

Det var jo interessant læsning og det besvarede faktisk mine spørgsmål. Tak
for hjælpen.

Der omtales sennepsolie og sennepsfrø. Skal man i københavnske
specialbutikker for at finde den slags, eller har jeg en fair chance i
Viborg og omegn?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Heidi

Dato : 04-08-09 18:29

Kurt Hansen wrote:
> Der omtales sennepsolie og sennepsfrø. Skal man i københavnske
> specialbutikker for at finde den slags, eller har jeg en fair chance i
> Viborg og omegn?

Jeg er også i Viborg og omegn - og jeg lavede godt nok ikke nogen større
eftersøgning, men endte med at bruge Colemann sennepspulver da jeg havde
det i forvejen. Det gør godt nok at siruppen bliver uklar, men hvis man
kan leve med det går det nok alligevel.

--
Heidi

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-08-09 05:49

> Brug i stedet opskriften på Mustrada del frutti (stavret forkert) og
> udelad senneppen - se tidligere indlæg er i gruppen.

Den eneste opskrift (på dansk) jeg har kunnet finde, er på madabc.dk.
Hvordan skal dette forstås:

> Drys sukker over frugten og lad trække i 8 timer.
> Hæld væden fra og kog den i 5 minutter, hæld den tilbage
> over frugten og lad trække i yderligere 8 timer.
>
> Gentag pracessen 3 gange til, på den måde trækkes næsten
> al væde ud af frugten.
>
> Efter 32 timer kan væden dække frugten.
>
> Hæld væden i en gryde og reducer til 1/3.
>
> Læg frugten i gryden og lad den karamellisere i ca. 20 minutter,
> tag den op og lad køle af.
> Smag så til med 5-8 dråber sennepsessens pr. kg færdig mostarda.

Det er især denne linie:

> Hæld væden i en gryde og reducer til 1/3.

Betyder det, at jeg bare skal lade det koge ind til 1/3?

Og denne:

> Læg frugten i gryden og lad den karamellisere i ca. 20 minutter, tag den op og lad køle af.

Altså igen bare (små?)koge?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen