Kartoffeltoppe
Fra : Max

Dato : 01-08-09 22:16

Hej

Når man køre rundt i landet bemærker man i denne tid
marker med kartofler som står med grånne toppe, andre
marker har kartofler med helt visne toppe. Er visne toppe
noget naturligt eller er det gjort kemisk ? Og hvis det er
gjort kemisk, hvorfor ?

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 01-08-09 22:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Når man køre rundt i landet bemærker man i denne tid
>marker med kartofler som står med grånne toppe, andre
>marker har kartofler med helt visne toppe. Er visne toppe
>noget naturligt eller er det gjort kemisk ?

Toppen på mine tidlige kartofler (Berber) er visnet helt bort.
Så de kartofler bliver ikke størrer.
De andre sorter står stadigt med spænstige og flotte toppe og vokser
videre.

Så det er noget helt naturligt.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-08-09 17:03

> [...]
> marker har kartofler med helt visne toppe. Er visne toppe
> noget naturligt eller er det gjort kemisk ? Og hvis det er

Det er helt normalt at kartofler sprøjtes med et nedvisningsmiddel for at
stoppe væksten og sikre at de enkelte kartofler modner nogenlunde ensartet.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 05-08-09 18:02

"Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> skrev i meddelelsen

> Det er helt normalt at kartofler sprøjtes med et nedvisningsmiddel for at
> stoppe væksten og sikre at de enkelte kartofler modner nogenlunde
> ensartet.

Jeg mener, at man ved tegn på svampeangreb netop griber til tvungen
nedvisning for at forhindre skimmelsvampen i at nå knoldene - men kan
selvfølgelig tage fejl?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage