Enzymatisk regenering af kød
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 01-08-09 09:48

Hej NG

Jeg mener at have set et program der omhandlede ovenstående.

Det var vist noget med at tage rigtig ringe kød, tilsætte enzymer, blande
det, presse det, og få "bedre" kød ud af det.

Kender nogen noget til det?
Har ledt på nettet, men kunne ikke finde noget. SÅ meget gerne links.

Håber ikke at i taber appetitten hvis og når nogen finder det. Det er jo
godt grillvejr idag.

knus

Charlotte

Fra : Linde

Dato : 01-08-09 11:47

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kender nogen noget til det?
> Har ledt på nettet, men kunne ikke finde noget. SÅ meget gerne links.

Det har vist længe været brugt at genforme kød ved hjælp af blodplasma som
bindemiddel. Her hakkes kødet til en bestemt størrelse "bidder", og formes
så med plasma som en slags nyt bindevæv. Det ser vi nok mest herhjemme som
dåseskinke, skivet kyllingefilet eller skåret pålæg.
Her lidt om teknikken:
http://www.meatupdate.csiro.au/infosheets/Restructured%20Meat%20using%20Bovine%20Plasma%20Products.pdf

Det sidste skrig, og vel det du tænker på, er at man anvender alginater fra
brune alger som emulgator. Herved skulle man kunne opnå at genforme hele
stykker, næsten ikke til at skelne fra skært kød. Man er ikke så åbne om
fremstilling og anvendelse af disse ingredienser, hvilket man jo godt kan
forstå - pludselig kan vi jo ikke vide, om det er en ægte eller en
kødrestbøf vi spiser. Danisco laver vist nogle ingredienser af denne
type, MEATBINDER, og der er ikke rigtig noget at finde om det. Et andet
firma er FMC Biopolymer, de har så offentliggjort en del om deres produkt:
http://www.fmcbiopolymer.com/PopularProducts/FMCAlginates/Introduction/tabid/795/Default.aspx
Bemærk, at de stadig ikke fortæller at man kan lave flotte, røde bøffer med
det...

I bund og grund kan jeg ikke se noget problem i, at industrien øger deres
profit ved hjælp af den slags ingredienser. Det øger graden af udnyttelse,
og gør det muligt at fremstille billige produkter, som så mange gerne vil
have. Problemet synes jeg ligger i, hvis det bliver misbrugt til at narre
forbrugeren, ved f.eks. manglende mærkning, eller brug af ringe kvalitet.
Altså den slags ting, vi normalt beskytter os mod gennem vores
fødevaresikkerhed.

I øvrigt er man først lige begyndt at forske i algers utroligt mange
anvendelsesmuligheder, så mon ikke vi kommer til at se mange andre typer
ingredienser af den slags fremover. Men prøv også dette nummer af
Foodtechnology, der står en hel del om nye ingredienser til mange formål,
også lidt om genformning:
http://members.ift.org/NR/rdonlyres/4F0BACB6-4F4E-418F-BB89-0E269EBF8C0C/0/1207ings.pdf

Mvh
Linde

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-08-09 12:28

Linde skrev:

> [...]
> ingredienser af den slags fremover. Men prøv også dette nummer af
> Foodtechnology, der står en hel del om nye ingredienser til mange

Det er vel også et spml om at mørne kød - at nedbryde kollagenet, som
gammelkendte metoder som marinering med visse velkendte naturlige
krydderier eller/eller olier/syrer

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Linde

Dato : 01-08-09 12:47

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Det er vel også et spml om at mørne kød - at nedbryde kollagenet, som
> gammelkendte metoder som marinering med visse velkendte naturlige
> krydderier eller/eller olier/syrer

Ja, helt sikkert. De færdige mix til industrien har meget nøjagtigt
definerede egenskaber, f.eks. mørning til en vis tilstand, så begynder en
given enzymproces, så stabiliseres det hele ved en bestemt pH.
Ingrediensteknologi handler jo om at give fuld kontrol over hele processen,
uden de ulemper der måtte være ved at gøre det på "gammeldags facon", såsom
holdbarhed, sideeffekter, indvirkning på smag og struktur osv. og
selvfølgelig også tid.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 01-08-09 11:58

> [...]
>
> Det var vist noget med at tage rigtig ringe kød, tilsætte enzymer, blande
> det, presse det, og få "bedre" kød ud af det.

Nåja, i det nævnte nummer af Foodtechnology står der da også lidt om
http://www.activatg.com/ , der netop er sådan et enzym du tænker på,
transglutaminase. Det skulle kunne "krydsforbinde" protein, og på den måde
lime dem sammen.

Mvh
Linde

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 03-08-09 21:06

Tak for informationen, og de gode links. Det glæder jeg mig til at fordybe
mig i.

Hilsner

Charlotte