MS Windows
briani 27239
Komme af med dual boot menu?
Fra : kk

Dato : 31-07-09 22:28

Jeg har været så letsindig at installere windows 7 på min D: partition og nu
har jeg besvær med ar komme af med resterne.
Jeg mangler kun at komme af med den menu som kommer ved opstart, og hvor jeg
skal vælge mellem XP og windows 7.
Jeg kan ikke huske, hvor jeg skal rette, for at komme af med den.
Kan nogen hjælpe?
mvh
kk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 31-07-09 22:48

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev :

>Jeg mangler kun at komme af med den menu som kommer ved opstart, og hvor jeg
>skal vælge mellem XP og windows 7.
>Jeg kan ikke huske, hvor jeg skal rette, for at komme af med den.

Du kan gøre det på to måder, en hvor du retter i boot.ini med
risiko for fejl, så du ikke kan boote op og så en idiotsikker.

I begge tilfælde:

Højreklik på Denne computer => Egenskaber => Avanceret ?> Startop
og genoprettelse => Rediger => fjern linierne, som er Windows 7.
Så er du helt af med den.

Eller den sikre:
Vælg XP som standardoperativsystem og sæt tiden til 0 i Vis en
liste over operativsystemer.
Du er så ikke af med dualbooten, men du får ikke muligheden og er
ikke skadelig på nogen måde.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-08-09 12:28

Med Windows 7 bruges boot.ini ikke så dit forslag vil ikke virke.
I stedet: Boot på Windows XP CD'en. Tryk på R for at starte "Recovery
Console". Kør FIXMBR. Fjern CD'en og reboot.
Efter dette vil Windows 7 boot manager være væk og du er tilbage til
at bruge boot.ini.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : kk

Dato : 01-08-09 13:31

> [...]
> Console". Kør FIXMBR. Fjern CD'en og reboot.
> Efter dette vil Windows 7 boot manager være væk og du er tilbage til

Mange tak for svar, men der var nu ikke nogen af forslagene som virkede.
Rep. konsollen ville ikke lukke mig ind uden et password, og sådan et kendte
jeg ikke noget til. Jeg havde desuden, ved et dumt uheld, slettet en backup
harddisk, så jeg var temmelig desperat.
Indtil jeg tænkte: Hvad f..... nu er det hele gået galt, så, hvorfor ikke?
Jeg gjorde skjulte og systemfiler synlige og tilgængelige og flyttede filen
"bootmgr" fra C:\ ud på skrivebordet BINGO, så var den elendige bootmenu
væk!
Nu skal jeg bare have genoprettet de andre diske.
Tak igen for jeres input.
mvh
kk

Fra : dennis

Dato : 01-08-09 17:15

kk wrote:

> Mange tak for svar, men der var nu ikke nogen af forslagene som virkede.

i stedet for fixmbr, er det fixboot, som genopretter xp's pbr.